اخبار نساجی

اوضاع صادرات خوب است/صادرکنندگان راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اوضاع صادرات خوب است/صادرکنندگان راه دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند

 

صادرکنندگان راه و مسیر دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌اند و همچنین بخشی از هزینه‌های تحریم را که پیش‌تر باید از سود خود پرداخت می‌کردند اکنون با افزایش نرخ ارز جبران می‌کنند.

پدرام سلطانی – نایب رییس اتاق ایران، با بیان مطلب بالا و این‌که افت واردات در شش ماهه اول سال بیش از افزایش صادرات بوده است، اظهار کرد: همین امر موجب شده که تراز تجاری به نفع صادرات تقویت شده و روند آن به سمت مثبت بودن در حرکت باشد.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد بخش خصوصی علیرغم تحریم‌ها توانسته در صادرات موفق‌تر از واردات عمل کند و به عبارتی علیرغم محدودیت‌های بوجود آمده توانسته آن‌ها را با روش‌ها و شیوه‌های مختلف به نحوی که به صادرات لطمه وارد نشود جبران کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سلطانی با تاکید بر این‌که پیش بینی می شود در شش ماهه دوم سال صادرات روند مثبت‌تری داشته باشد گفت: با بالا رفتن نرخ ارز امکان سودآوری در صادرات علیرغم روزافزونی در هزینه‌ها وجود دارد. البته این موضوع منوط به این است که تصمیم عجولانه‌ای در رابطه با صادرات گرفته نشود، زیرا فروش نفت کاهش یافته و دسترسی منابع ارزی حاصل از فروش آن نیز با مشکل روبرو شده است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان توانسته‌اند با توجه به ارز قابل مبادله‌ در اقصی نقاط جهان که در اختیار دارند مقداری زیادی از نیازهای ارزی کشور را تامین کنند و نباید به اشتباه با تصور این که ارز حاصل از صادرات به مصرف نیازهای ارزی کشور نمی‌رسد سازوکارهای اشتباه اتخاذ شود.

سلطانی با بیان این‌که اتخاذ این سازوکارها می تواند به صادرات کشور لطمه شدیدی وارد کند، اظهار کرد: تنها سلاح صادرکنندگان در شرایط فعلی برای مقابله با تحریم‌ها همین افزایش نرخ است.

نایب رییس اتاق ایران گفت: طی ۱۰ سال گذشته صادرات در مقایسه با واردات مورد بی توجهی قرار می‌گرفت ولی کمتر از یک سال است که ورق برگشته و با تغییر نرخ ارز عملا صادرات مزیت بیشتری یافته است.

وی با تاکید بر این‌که افزایش صادرات باعث رقابت‌پذیری در تولیدات داخلی می شود خاطرنشان کرد: بهترین شیوه حمایت از صادرات در شرایط فعلی این است که در رابطه با ارز حاصل از صادرات ضوابط و قوانین محدودکننده و مقیدکننده‌ای اتخاذ نشود.

سلطانی درباره ورود ارز صادرکنندگان به اتاق مبادله ارزی خاطرنشان کرد: اجباری برای وارد شدن ارز صادرکنندگان به اتاق ارزی وجود ندارد زیرا ارز صادرکنندگان بسیار مرغوب‌تر از ارزی است که در اتاق ارزی عرضه می شود.

نایب رییس اتاق ایران تصریح کرد: ارز اتاق مبادله ارزی تنها در چند کشور محدود قابل تحویل است ولی ارز صادرکنندگان در هر کشوری قابل تحویل بوده و همچنین کارمزد قابل توجهی برای ارز در اتاق ارزی دریافت می‌شود. این درحالی است که صادرکنندگان ارز صادراتی خود را بدون کارمزد در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهند.

وی افزود: دریافت ارز از اتاق ارزی مستلزم صرف چند روز وقت و تنظیم اسناد متعدد است، به نوعی که هزینه واردکننده را زیاد کرده و واردکننده باید ریسک بالایی را برای دریافت آن قبول کند.

سلطانی در پایان با بیان این‌که ارز حاصل از صادرات در شرایط امروز حداقل ۲۵ درصد از ارز قابل عرضه در اتاق مبادله‌ای کم هزینه تر است، گفت: بنابراین ارز صادرکنندگان ارزشمندتر و مرغوب‌تر از از ارزی است که دراتاق مبادله ارزی در اختیار واردکنندگان قرار می گیرد و مقایسه این دو ارز با یکدیگر نادرست و غیر حرفه ایست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×