اخبار فرش ماشینی

فرش زینت همیشگی خانه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

امروزه خیلی‌ها هستند که ترجیح می‌دهند روی سرامیک‌های منزلشان به جای یک فرش، تنها یک قالیچه کوچک پهن کنند. اصلا معتقدند، دکوراسیون منزلشان با پهن کردن فرش خدشه‌دار می‌شود. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایمان‌ معمولا این شیوه را نمی‌پسندند. شاید به این دلیل که زمان آنها یکی از راه‌های سنجش اعتبار مالی افراد، با فرش‌های دستباف پهن شده در خانه‌شان انجام می‌شده است.

اما سبک‌های جدید دکوراسیون یا حتی تغییر سلیقه‌ها، هیچ‌کدام باعث نمی‌شود از هنر اصیل ایرانی غافل بمانیم. اصلا گویی خانه‌های ایرانی با فرش‌ ایرانی عجین شده است. بنابراین حذف فرش از دکوراسیون منزل به بهانه مدرن شدن، کار درستی نیست. در حالی که می‌توان با انتخاب یک مدل مناسب، هماهنگی قابل قبولی بین سایر وسایل منزل ایجاد کرد.

گام اول: خرید

سعی کنید از مراکزی خرید فرش را انجام دهید که دارای مدل‌های متنوعی باشند. ابتدا ابعاد و اندازه موردنظر برای فرش را متناسب با فضای در اختیارتان مشخص کنید. گاهی در فرش‌های دستباف بین ابعاد، اختلاف وجود دارد که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ چراکه این مساله از مشخصات فرش دستباف محسوب می‌شود.

می‌توانید فرش را از وسط تا کنید و سپس دوباره این دو قسمت را روی هم قرار دهید. بدین ترتیب می‌توان تقارن طرح را با محورهایی که از مرکزش می‌گذرند، تشخیص داد. تقارن رنگ را نیز در اشکال بافته شده، مورد توجه قرار دهید. دقت کنید هر خط و شاخه‌ای امتداد و شکل طبیعی خود را داشته باشد و ناگهان در میان طرح‌ها ناپدید نشده باشد.

رنگ فرش را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. رنگ فرش در جهت خواب آن تیره‌تر از رنگ آن در جهت عکس خواب است. رنگ فرش باید به اندازه کافی غنی و کامل باشد؛ به طوری که قسمت‌های انتهایی پرزها با رنگ سطح فرش اختلاف نداشته باشد. یک تکه پارچه نمدار را روی پرزها بکشید تا از ثبات رنگ‌ها اطمینان حاصل کنید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کیفیت پرزها

یکی از عوامل مهم در مرغوبیت فرش، کیفیت پرزهای آن است. پرز فرش باید بادوام، درخشان و انعطاف‌پذیر باشد. دوام پرزهای نرم کمتر از پرزهای ضخیم است. این پرزها مقدار بیشتری گرد و خاک جذب می‌کنند و دیرتر هم تمیز می‌شوند.
بافت فرش‌
برای آگاهی پیدا کردن از نوع بافت باید پشت آن را بررسی کرد. چرا که در این قسمت کیفیت بافت مشخص‌تر است. بدین ترتیب می‌توانید از تعداد گره‌ها، نحوه تراکم، کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح آگاه شوید.

تناسب دکوراسیون با فرش

 از انتخاب فرش‌های پرنقش و نگار در فضاهای با وسعت کم خودداری کنید؛ چرا که این تراکم طرح باعث شلوغی فضا و در نهایت کوچکتر به نظر رسیدن خانه می‌شود. اگر کفپوش ثابت فضای مورد نظر شما طرح‌دار است، باید فرشی را انتخاب کنید که زمینه خلوت‌تری دارد. بدین‌ترتیب بین طرح و نقش و فضای محیط تعادل ایجاد می‌شود.

ترکیب رنگ‌های روشن برای فضاهای با وسعت کم که در عین حال نور کافی نیز ندارند توصیه می‌شود به طوری که هرچه کف زمین روشن‌تر باشد، فضا بزرگتر و نورانی‌تر جلوه می‌کند. هنگام انتخاب رنگ فرش به مجموعه رنگ‌های موجود در فضا مثل رنگ دیوارها، روکش مبلمان، پرده‌ها، حتی رنگ چوب و لوازم نظیر آن و کفپوش‌ها توجه کنید.

این که فرش مورد نظر در چه مکانی و با چه کاربردی پهن می‌شود، در انتخاب شما تعیین‌کننده است. مثلا برای فضاهای پررفت و آمد مثل اتاق‌نشیمن و فضای ورودی خانه، فرش روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نکنید؛ چراکه این گونه فرش‌ها در معرض آسیب‌دیدگی بیشتری قرار دارند.

پریشاد احمدی روزنامه جام جم

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×