اخبار نساجی

ذخایر کشور ۷ برابر بیشتر از تعهدات خارجی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ذخایر کشور 7 برابر بیشتر از تعهدات خارجی است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ریسک اقتصاد در ایران به رغم تمام تحریم‌ها و فشارها، پایین بوده و حجم ذخایر خارجی کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، سید شمس الدین حسینی در چهارمین همایش فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با بیان اینکه جریان سرمایه گذاری در جهان در سال گذشته میلادی با ۱۸ درصد کاهش روبرو و منفی بود، افزود: در ایران بر خلاف روند پر نوسان و کاهشی سرمایه گذاری خارجی شاهد جذب بیشتر سرمایه هستیم.

وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری در ایران در سال میلادی گذشته حدود چهار میلیارد و ۹۰۰ هزار دلار بوده است که در مقایسه با رقم ۲۰۰۷ میلادی ۲.۴ برابر شده است.

وی یادآور شد: ارزش صادرات غیرنفتی با ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از ارزش واردات با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پیشی گرفته و ۲۰ درصد از ۵۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی، به صورت تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران داخلی قرار گرفته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ذخایر خارجی کشور هفت برابر بیشتر از تعهدات خارجی بوده که در دنیا بی نظیر است، گفت: در سال گذشته میلادی چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی داشتیم که در مقایسه با سال ۲۰۰۷ بیش از ۲.۴ برابر شده است.

وی اضافه کرد: ظرفیت های اقتصادی کشور بسیار بالا و اقتصاد ایران پرظرفیت و شاداب بوده و کشور ما دارای بیشترین ذخایر انرژی جهان است که باید در کنار آن، منابع انرژی خود را نیز توسعه دهد که یکی از این منابع استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای است.

وی افزود: ایران دارای غنی ترین منابع فلزات اساسی بوده و بر روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و مس سونگون ورزقان، دومین معدن پروفیلی روباز جهان به شمار می رود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: مزیت حمل و نقل همواره در تاریخ ایران به عنوان گزینه برتر مطرح بوده به طوری که جاده ابریشم موجودیت خود را به دلیل گذر از این سرزمین یافته است.

حسینی گفت: شبکه حمل و نقل ریلی در کشور رونق زیادی گرفته و یکی از موفق ترین برنامه های دولت نهم و دهم این بود که توانست خطوط ریلی ایران را با پیوند دادن به کشورهای همسایه، مزیت های زیادی ایجاد کند.

وی افزود: دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دریای خزر در شمال، سبب شده که ایران به رغم فشارها و تحریم ها و محدودیت های سیاسی، مسیر پیشرفت را ادامه دهد.

وی اظهارکرد: بر اساس شاخص های تولید ناخالص داخلی، ایران هفدهمین کشور و براساس شاخص فراگیر توسعه انسانی، این کشور در ردیف کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.

حسینی گفت: ایران در حوزه علمی و فناوری نیز با شتاب بالایی در حال حرکت است و نیروی انسانی سرشار، آموزش دیده و ماهر از ظرفیت های این کشور محسوب می‌شود و در حوزه های علمی برتر، فناوری بالا، بیو تکنولوژی، هوا فضا و هسته ای، گوی سبقت از دیگر کشورها را ربوده است.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت ها از قبیل آزادراه‌ها، بزرگ راه‌ها، برق، مخابرات و ارتباطات گسترش یافته و در بخش سلامت نیز حرکت های خوبی صورت گرفته و امید به زندگی از مرز ۷۳ سال گذشته است.

وزیر اقتصاد افزود: موانع حضور بخش های غیردولتی برداشته شده و اگر دولت در گذشته مزاحم حضور بخش خصوصی بود امروز موظف است همکاری کند و مراحم باشد.

حسینی گفت: در این خصوص و در راستای ایجاد مراکز خدمات سرمایه گذاری، ستاد سرمایه گذاری استان و هیات ملی حمایت از سرمایه گذاری اقدامات لازم را انجام داده است.

وی گفت: مردم به حاکمیت اعتماد دارند و هم اکنون تعداد فعالان بورس از ۴.۳ میلیون نفر به ۷.۱ میلیون نفر رسیده است.

حسینی یادآوری کرد: دولت برنامه تحول اقتصادی، اصلاح قانون مالیات و گمرک و یارانه را در دست اجرا دارد و این می تواند در توسعه سرمایه گذاری مهم واقع شود.

وی با اشاره به اینکه ذخایر خارجی کشور هفت برابر بیشتر از تعهدات خارجی بوده که در دنیا بی نظیر است، یادآور شد: ریسک اقتصاد در ایران به رغم تمام تحریم ها و فشارها، پایین بوده و حجم منابع خارجی کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی از برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در تبریز به عنوان تلاش دولت و مجلس برای حمایت از سرمایه گذاری یاد و نقش آذربایجان شرقی و تبریز را در این خصوص مهم توصیف کرد و گفت: این همایش در حالی در تبریز در حال برگزاری است که متاسفانه در سال ۲۰۱۲ میلادی شاهد رکود جریان سرمایه گذاری در جهان بودیم چرا که جریان سرمایه گذاری در جهان در سال گذشته میلادی با ۱۸ درصد کاهش روبرو و منفی بود.

وی یادآور شد: البته این مشکل مختص سال گذشته نبود و از سال ۲۰۰۷ میلادی رکود کرد و روند حاکم بر جریان سرمایه گذاری جهانی نوسانی و همراه با کاهش بود اما انچه که در این مدت در ایران شاهد آن بودیم برخلاف روند جهانی و مثبت بود.

وی افزود: دسترسی به آبهای آزاد در جنوب و دریای خزر در شمال، سبب شده که ایران به رغم فشارها و تحریم ها و محدودیت های سیاسی، مسیر پیشرفت را ادامه دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارکرد: بر اساس شاخص های تولید ناخالص داخلی، ایران هفدهمین کشور و براساس شاخص فراگیر توسعه انسانی، این کشور در ردیف کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.

چهارمین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی با حضور ۴۰۰ سرمایه گذار داخلی و خارجی از ۳۵ کشور جهان روزهای ۱۵ و ۱۶ تیرماه در تبریز برگزار میشود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×