اخبار فرش ماشینی

مصاحبه با آقای مهندس فرهی- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی کاشان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مهندس فرهی
مهندس فرهی

– لطفاً در مورد استانداردهای جدیدی که در صنعت فرش ماشینی به اجرا در خواهد آمد، توضیحاتی را بفرمایید.
استانداردهای جدید نسبت به گذشته به علت مقتضیات روز تغییراتی دارد که از مدت های قبل توسط اینجانب و عده ای از همکاران پیگیری می شد، متأسفانه مؤسسه استاندارد به علت تغییرات سازمانی و احتمالاً عدم اطلاع دقیق از وضعیت تولید روز، چندان رغبتی جهت اصلاحات آنها نداشت که سرانجام با کمک انجمن صنایع نساجی ایران طی نشست های متعدد با کارشناسان موسسه استاندارد، اصلاحاتی به لحاظ جنس و مواد مصرفی فرش، ارتفاع خواب قالی، تراکم های عرضی و طولی و … به عمل آمد.
توضیح این که محدودیت های گذشته برطرف شد و بیشتر تأکید روی استاندارد بودن مواد مصرفی و بافت استاندارد و تکمیل کامل فرش و ذکر کلیه مشخصات در لیبل (اتیکت پشت فرش) اقدام شد، تا تولیدکنندگان بتوانند مطابق بازار جهانی و روز فعالیت نمایند و از این رهگذر کمکی هم به صادرات فرش شده باشد.

– نظر شما در مورد سرمایه گذاری های جدید در زمینه فرش ماشینی در ایران و به ویژه در شهرستان کاشان چیست؟
با توجه به جوان بودن جمعیت کشور و رشد فعلی جمعیت (حداقل ۵/۱%) و نیاز کشورهای همسایه سرمایه گذاری ها توجیه اقتصادی دارد، (مشروط بر این که سرمایه گذاری ها توسط افراد خبره و کاردان باشد) ضمناً منطقه کاشان به علت پیشینه تاریخی به لحاظ نساجی دارای پتانسیل ممتازی است که در دیگر نقاط کشور چنین پتانسیلی وجود ندارد.

– به نظر شما آیا تولید فرش ماشینی در ایران متناسب با نیاز بازار است؟
تولید فرش ایران در شرایط فعلی با توجه به روند گذشته و بهبود کیفیت و قیمت و رقابت شدید تولید کنندگان به نظر می رسد که مشکلی وجود نخواهد داشت.

– از دیدگاه شما صادرات فرش ماشینی ایران چه روندی را دنبال می کند؟
صادرات فرش ماشینی روند صعودی دارد، به خصوص در سال های اخیر، به طوریکه طبق آمار رسمی اداره استاندارد کاشان، صادرات کاشان در سال ۸۴ در حدود ۰۰۰/۶۰۰/۴ متر مربع و در سال ۸۵ حدود ۰۰۰/۰۰۰/۶ میلیون متر مربع و در ۹ ماهه سال جاری هم حدود ۰۰۰/۰۰۰/۵ متر مربع بوده است.

۶- با افزایش روز افزون تولید فرش ماشینی در کشورهایی همچون مصر و ترکیه، فکر می کنید صنعت فرش ماشینی ایران در چند سال آینده در بازار جهانی چه جایگاهی خواهد یافت؟
جایگاه ایران به لحاظ فرش ماشینی با توجه به روند فعلی که تکنولوژی روز جایگزین ماشین آلات قدیمی می شود خوش بینانه است، مشروط بر این که موانع جاری برطرف و یا حداقل کاهش یابد.
پاره ای از موانع فعلی به مشکلات تعرفه ها- مسائل اداری- روابط سیاسی کشور و تحریم ها- هزینه های سنگین دولت در بخش تولید و شفاف نبودن بعضی از قوانین و … می باشد.

چرا در ایران نسبت به شرکت در نمایشگاه های خارجی، از جمله نمایشگاه هایی که در زمینه فرش و کفپوش برگزار می شود (مانند دموتکس)، رغبت چندانی وجود ندارد؟
چون در حال حاضر عمده تولید ایران جذب بازار داخل می شود، لذا تولید کنندگان ترجیح می دهند که چندان در نمایشگاه ها و بازارهای جهانی شرکت نکنند، ضمن این که موانع ذکر شده فوق هم مزید بر علت است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

– در حال حاضر میزان استفاده از الیاف پلی پروپیلن در مقایسه با اکریلیک در تولید فرش ماشینی چقدر است؟
آمار دقیقی در دست نیست، ولی آن چه که در منطقه کاشان مشاهده می شود، مصرف پلی پروپیلن بسیار کمتر از نسبت به مصرف اکریلیک است، چون پلی پروپیلن جایگاه مناسبی تا به حال در ایران نداشته است.

– به جز قیمت تمام شده، بنظر شما مشکلات فرش ماشینی ایران در بازار جهانی چیست؟
مشکلات صنعت ایران، به خصوص فرش ماشینی شامل ۲ بخش است:
بخش اول: مسائل خاص تولید:
به طور کلی بهره وری در صنایع ایران پایین است، چون هزینه های دولتی و غیر دولتی در مقایسه با میزان تولید ایجاد شده بسیار بالاست.
هزینه های دولتی شامل: حق بیمه که باید ۳۰% حقوق و مزایای کارگر به دولت پرداخت شود که این رقم در سطح جهان بی نظیر است- هزینه های گمرک- گشایش اعتبار- ترخیص تعرفه ها- کرایه حمل و نقل- بهره بانک های خصوصی و …
بخش دوم: مسائل مربوط به روابط خارجی:
تحریم اقتصادی- عدم اعتبار تولید کنندگان ایران در بانکهای خارجی، مسائل اداری، قوانین و مقررات و … موجود است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×