اخبار نساجی

محدودیت‌های دولت در سرمایه‌گذاری در صنایع

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر دولت فقط از طریق سازمانهای توسعه‌ای در صنایع پیشرفته، صنایع پر خطر و مناطق محروم اقدام به سرمایه گزاری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهرف مجید هدایت در دیدار با رئیس دانشگاه تهران با تشریح وضعیت سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در کشور گفت: در حال حاضر دولت فقط از طریق سازمانهای توسعه‌ای در صنایع پیشرفته، صنایع پر خطر و مناطق محروم  اقدام به سرمایه گزاری می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارایه تصویری از فعالیت های سازمان گسترش در حوزه‌های مختلف افزود: ایدرو در حال حاضر انگیزه بالایی برای تولید دانش و فناوری های جدید دارد و توفیقات قابل ملاحظه ای هم در این زمینه داشته که از جمله می توان به تولید کاتالیستها، بیوایمپلنت‌ها و GTL اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت همکاری بین صنعت و دانشگاه اظهار داشت: باید در موضوعات محوری با دانشگاه تهران یا کنسرسیومی مرکب از چندین دانشگاه به رهبری دانشگاه تهران، پروژه های مختلف تعریف و اجرا شوند.

هدایت ضمن اشاره به اهمیت پیوند پروژه های دانشگاهی با بازارهای بین المللی گفت: در اجرای پروژه‌ها، بخش خصوصی باید به دانشگاه نزدیک شود تا محصولات پروژه‌ها پس از تجاری سازی، وارد بازارهای داخلی و بین المللی شوند.

وی خاطرنشان کرد: در تعریف و پیشبرد پروژه های کلان، از جمله پروژه هایی که در هفته پژوهش به امضا رسید، نقش بهره بردار پروژه، بعنوان یک رکن اصلی و بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته که سهم بسزایی در تامین منابع مالی و تولید و تجاری سازی محصولات پروژه ایفا می کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران ضمن ارایه  پیشنهاد تاسیس کارگروه مشترک ایدرو و این دانشگاه، از آمادگی خود برای راه اندازی “کانون صنعت و دانشگاه” در دانشگاه تهران خبر داد.

وی از مشارکت اتاق بازرگانی صنایع و معادن و بخش خصوصی در اجرای پروژه های دانشگاهی استقبال کرده و افزود: همکاری بخش خصوصی بسیار موثر است، زیرا بخش خصوصی هم بازارها را می شناسد و هم می تواند سرمایه گذاری کند.
رئیس دانشگاه تهران ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای اعزام استاد و دانشجو بدون هزینه به واحدهای صنعتی دارای مرکز تحقیق و توسعه گفت: اگر پروژه ای در این مراکز با تلاش اساتید و دانشجویان به نتیجه رسید و ارزش افزوده ای ایجاد کرد، ۱ یا ۲ درصد از این ارزش افزوده به دانشگاه برمی گردد.

رهبر تصریح کرد: دانشگاه تهران آمادگی دارد تیم های مشاوره مدیریتی، فنی، اقتصادی و حتی اجتماعی، طراحی و هنری بدون هیچ هزینه ای برای رفع مشکل صنایع و یافتن نیاز بازارهای جهانی به واحدهای صنعتی اعزام کند.

وی در پایان گفت: سالانه ۶ هزار پایان نامه در دانشگاه تهران ارائه می شود که حداقل نیمی از آنها باید به مسائل صنعت بپردازند و کارگروه مشترک ایدرو و دانشگاه تهران باید این مسائل را دسته بندی و الویت گذاری کند.

گفتنی است هم اکنون چندین پروژه مهم از جمله پروژه “بهسازی نمونه اتوبوس هیبرید” و “ربات انسان نما” با محوریت داشگاه تهران و حمایت ایدرو در دست اجرا است. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قالب طرح های نوآوری و SBDC با بیش از ۵۰ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور ارتباط داشته و از ده ها پروژه تحقیقاتی در این مراکز حمایت کرده است.

در طول سال های ۸۰ تا ۸۹ سازمان گسترش قراردادهایی به ارزش حدود ۱۷۰ میلیارد ریال به منظور پیشبرد پروژه های نوآوری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی منعقد کرده که در سال ۹۰ این رقم به ۲۰۰ میلیارد ریال خواهد رسید.

رویکرد سازمان گسترش در انعقاد قراردادهای نوآوری و ایجاد فناوری با دانشگاهها، حمایت از پروژه های کلان ملی، بازارمحور و صادرات گرا است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×