اخبار فرش ماشینی

ترکیه خواهان بهبود اوضاع اقتصادی یونان‎ ‎شد‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

آنکارا – آنکارا در اولین واکنش رسمی خود‎ ‎به بحران اقتصادی در یونان اعلام کرد: ترکیه خواهان یک همسایه ضعیف از نظر اقتصادی‎ ‎در یونان نیست و تبعات این بحران می تواند ترکیه را نیز تحت تاثیر منفی قرار دهد‎. ‎
“‎بوراک اوزوگرگین” سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز پنجشنبه در گفت و گوی هفتگی خود با‎ ‎خبرنگاران در آنکارا این مطلب را اعلام کرد‎.

‎وی در پاسخ به این که نگاه ترکیه‎ ‎به بحران اقتصادی یونان چیست؟ گفت: با جهانی شدن دنیا مناسبات کشورها نیز تغییر‎ ‎کرده است و کشورها بیش از گذشته از یکدیگر متاثر می شوند و این در مورد کشورهای‎ ‎همسایه به ویژه در مسایل اقتصادی بیشتر مشهود است‎.

‎اوزو گرگین در پاسخ به این‎ ‎که آیا در سفر “رجب طیب اردوغان” نخست وزیر ترکیه به آتن که قرار است ماه آینده‎ ‎صورت گیرد ، موضوع تشکیل شورای عالی همکاریهای راهبردی بین دوکشور نهایی خواهد شد،‎ ‎و آیا ترکیه در این دوران بحران کمک مالی به یونان خواهد کرد یا نه؟ گفت: چنین چیزی‎ ‎مطرح نیست‎.

‎او با اشاره به این که “علی باباجان” معاون نخست وزیر و وزیر هماهنگ‏‎ ‎کننده سیاستهای اقتصادی ترکیه که بیش از هفت سال سکاندار اقتصاد ترکیه و دارای‎ ‎تجارب ارزنده ای در خصوص اصلاح نظام مالی و مدیریت اقتصادی ترکیه است گفت: در سایه‎ ‎اصلاحات انجام شده در نظام مالی، این کشور بحران مالی جهان را با کمترین آسیب پذیری‏‎ ‎پشت سر گذاشت و این کشور می تواند در این زمینه تجارب خودرا با کشور همیسایه یونان‎ ‎در میان بگذارد‎.
‎سخنگوی وزارت خارجه ترکیه تاکید کرد ظرف یکی دو هفته آینده‎ ‎مناسبات دوکشور شاهد تحول جدی خواهد شد‎.
‎وضعیت اقتصادی یونان روز گذشته به‎ ‎دنبال کاهش درجه اعتبار وامی این کشور از سوی موسسات بین المللی درجه بندی اعتبار‎ ‎وامی کشورها بیش از پیش روبه وخامت گذاشت و این کشور ۱۲ میلیونی اکنون محتاج بیش از‎ ۱۲۰ ‎میلیارد یورو برای خروج از ورشکستگی است‎.

‎یونان با هزینه بودجه ۱۵۰ میلیارد‎ ‎دلاری و درآمد بودجه ای در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار اقتصاد بسیار بیماری دارد که در‎ ‎منجلاب بدهی های سنگین گیر کرده است‎.

‎یونان عضو اتحادیه اروپاست و در منطقه‎ ‎یورو قرار دارد، لذا بدهی داخلی و خارجی در اقتصاد این کشور معنایی ندارد و استقراض‎ ‎بی حد و حساب دولتهای گذشته موجب انباشته شدن بیش از ۵۵۰ میلیارد دلار بدهی در این‎ ‎کشور شده است‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎یونان هرسال سررسید اقساط بدهیهای خود را با استقراض جدید پرداخت‎ ‎می کرد که با روبه وخامت گذاشتن اقتصاد این کشور، استقراض جدید آن بسیار دشوار شده‎ ‎و اصولا بحران نیز از همینجا شروع شده است‎.
‎ترکیه و یونان به علت مشکلات مزمن‎ ‎در روابط سیاسی خود به ویژه موضوع حدود فلات قاره در دریای اژه، حریم هوایی در این‎ ‎دریا و مساله قبرس، تا کنون ننوانسته اند مناسبات اقتصادی و تجاری خودرا توسعه‎ ‎دهند‎.
‎دولت آنکارا برآن است تا به نوعی راهکاری برای توسعه مناسبات اقتصادی و‎ ‎تجاری و فرهنگی خود با یونان بدون تاثیر پذیری از اختلافات سیاسی و حقوقی موجود‎ ‎تعریف کند‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×