اخبار نساجی

بی مهری بانکها ؛ کارد به استخوان تولیدکنندگان رسیده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بی مهری بانکها ؛ کارد به استخوان تولیدکنندگان رسیده است

معتمدی: نامگذاری سالهای اخیر با رویکرد اقتصادی از سوی رهبر فرزانه انقلاب نشان دهنده ضرورت توجه به این بخش است.

با توجه به اینکه « تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» به عنوان شعار امسال تعیین شده است، اکنون باید دید وضعیت بنگاه های اقتصادی، صنعتی، معدنی و تولیدی خراسان رضوی به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید و صنعت کشور چگونه است.

فشار مضاعف به شانه تولید
رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون هیچ اقدامی عملی برای کمک به تولید وصنعت و معدن استان انجام نشده است به خبرنگار ما گفت: این موضوع سبب شده است فشار مضاعفی بر صنعت و تولید، به دلیل کمبود سرمایه در گردش وارد شود.

وی اضافه کرد: اکنون کار آفرینان تلاش فراوانی برای حفظ وضع موجود می کنند و شرایط برای آنان خیلی سخت شده است.
قنبری یاد آور شد: واحدهای تولیدی در چنین وضعیتی مجبور به اخراج کارگران شده اند واین یک اتفاق رایج و در جریان است و برخی کارخانجاتی که به دلیل مشکلات یاد شده نمی توانند کار کنند، نسبت به کاهش تعداد کارگران و نیروی انسانی اقدام می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی پاسخ به این پرسش که در استان چه موانعی بر سر راه تولید قرار دارد؛ گفت: مدعی هستیم در مشهد به رغم تلاش و توجه ویژه استاندار خراسان رضوی برای رونق تولید، در بدنه اجرایی، کارها سخت تر از سایر استانها دنبال می شود.

بی اعتقادی بدنه اجرایی استان
رئیس کانون کارآفرینان برتر خراسان رضوی ادامه داد: این در حالی است که استان همواره در آمار تولیدات صنعتی- معدنی و کشاورزی در جایگاه دوم تا چهارم کشور قرار دارد ویکی از قطبهای مهم صنعتی کشور محسوب می شود، اما این باور در بدنه اجرایی خراسان رضوی دیده نمی شود.

قنبری در تشریح این وضعیت تصریح کرد: به طور مثال انجام هرکار ساده که در دستگاه اجرا به ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد، در مشهد با ۱۰ برابر افزایش ۱۰۰ ساعت به طول می انجامد و کارها بسیار کند انجام می شود.
وی با اشاره به یک گزارش انجام شده خاطر نشان کرد: طبق این بررسی در صورتی که برای انجام یک کار ۵۰ نفر ساعت وقت لازم است ۵۵۰ نفر ساعت وقت صرف شده است.

۶ ماه انتظار برای دریافت یک مجوز؟!
وی ادامه داد: اخذ یک مجوز فرضاً از محیط زیست با رعایت همه موارد قانونی طی ۲۴ ساعت قابل انجام است، اما دریافت این مجوز در مشهد و استان ۵ تا ۶ ماه به طول می انجامد.

رفتار ظالمانه بانکها
این فعال اقتصادی در بخش دیگر به رفتار ظالمانه برخی بانکها نسبت به تولید وصنعت اشاره کرد و گفت: جدا از کمبود نقدینگی، نحوه پرداخت منابع مالی به واحدهای تولیدی از سوی بانکها مناسب نیست و بر این باورم شرایط در مشهد سخت تر از دیگر استانهای کشور است.

قنبری اظهار داشت: بنابراین اگر مدیران ارشد و دستگاه های اجرایی مطابق با ظرفیتهای قانونی و با درک شرایط می توانستند خود را جای تولید کنندگان بگذارند، این مسأله کمک بزرگی برای بخش تولید می بود که اکنون چنین اتفاقی رخ نمی دهد و مدیران و دستگاه های اجرایی، بدون توجه به ظرفیت موجود به انجام وظایف خود مشغولند.
رئیس کانون انجمن های صنفی و کارفرمایی تولید کنندگان صنعتی و معدنی خراسان رضوی یاد آور شد: محیط های اداری شرایط سخت گیرانه ای را برای بخش تولید وصنعت اعمال می کنند، در حالی که با توجه به تحریمهای اقتصادی علیه ایران، باید انعطاف پذیری بیشتری نشان دهند.

عدم تأثیر تحریم ها بر کارکنان ادارات
قنبری با اشاره به اینکه تحریمها در محیطهای اداری واجرایی کشور اثری ندارد گفت: بدنه اجرایی دستگاه های دولتی سر ماه حقوق – مزایا- اضافه کارخود را دریافت می کنند، لذا تحریم بر آنها اثر نداشته ولی برای تولید کننده شرایط سخت تر شده است. آنان تحت فشار هستند، بنابراین این انتظار به جاست که دستگاه های اداری و اجرایی کشور انعطاف پذیری بیشتری نسبت به تولید و بنگاهها – واحدها و کارخانجات تولیدی بخش خصوصی داشته باشند.

وضعیت بدون تغییر
رئیس هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در تشریح اوضاع واحدهای تولیدی استان گفت: تغییرات خاص و امید بخشی طی سال جاری به رغم تلاش های مسؤولان برای بخش تولید رخ نداده است.

وضعیت همچنان همانند سال گذشته است.
محسن شرکاء افزود: با وجود گذشت دو ماه و نیم امسال هنوزهیچ تغییر مثبتی در رفتار بانکها گشایش LC اعتبارات، منابع، تسهیلات ایجاد نشده است.
وی با بیان اینکه تا چند سال پیش کمبود سرمایه در گردش مشکل واحدهای تولیدی نبود گفت: اما امروز فصل مشترک تمام صنایع سرمایه در گردش است و بدون استثناء کمتر صنعتی را می توان یافت که با کمبود نقدینگی و سرمایه درگردش مواجه نباشد.

تراز منفی اشتغال استان
وی درخصوص روند اخراج کارگران در استان به دنبال مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تولیدی نیز گفت: به طور حتم باید گفت روند تراز اشتغال در خراسان رضوی منفی است، هر چند ممکن است اعلام شود فرضاً ۲۰۰ هزار شغل در هر استان ایجاد شده است، اما در مقابل آماری درخصوص تعداد افراد بیکار و اخراج شده از واحدهای تولیدی منتشر نمی شود.

حمایت از واردات به جای تولید
وی با بیان اینکه صنعت در شرایط مطلوب بسر نمی برد و باید برای تغییر این وضعیت به گونه ای دیگر عمل شود افزود: حمایت لازم و باید از بخش صنعت انجام نمی شود و بیشتر توجه ها به حوزه واردات معطوف شده است.

کاهش سهم تولید در سال حمایت از تولید ملی؟!
وی با انتقاد از اینکه در سال گذشته بخشی از اعتبارات حوزه صنعت و تولید به سمت مسکن سوق یافت گفت: سهم ۳۰ درصدی صنعت از درآمدهای حاصله از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نیز تخصیص نیافت و تاسف بارتر اینکه امسال این میزان بودجه به ۱۵ درصد کاهش یافته است که این موضوع نگرانی واحدهای تولیدی را دو چندان کرده است.
رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی اضافه کرد: اکنون باید گفت بیش از ۹۰ درصد صنایع و واحدهای تولیدی استان با ۵۰ درصد کمتر از ظرفیت واقعی فعالند.

شرکاء درخصوص آمار بیکاری و اخراج کارگران بنگاه های تولیدی استان اظهار داشت: از پرداخت ماهانه ۶ میلیارد تومان بیمه بیکاری در استان می توان به آمار تقریبی تعداد کارگران اخراج و بیکار شده خراسان رضوی پی برد.
وی نیز از نحوه برخورد و اعطای تسهیلات و منابع مالی به بنگاه های تولیدی توسط بانکها انتقاد کرد و گفت: بانکها با بخش تولید نامهربان شده اند و آماری که درخصوص اعطای تسهیلات به این واحدها اعلام می کنند، آمار درستی نیست.
قفل سال ۸۶ همچنان بسته است
وی با اشاره به نیاز مبرم صنایع به نقدینگی گفت: از سال ۸۶ تاکنون اخذ وام و تسهیلات سرمایه در گردش از بانکها قفل شده است.

وام با بهره ۳۷ درصد؟!
به دلیل بدرفتار کردن بانکها، واحدهای تولیدی بخش خصوصی مجبور شدند به بانکهای خصوصی و انواع مؤسسات مالی مراجعه کنند. و وام های با بهره ۳۶ تا ۳۷ درصد دریافت کنند.
وی ادامه داد: کارد به استخوان واحدهای تولیدی بخش خصوصی رسیده است که ناچاربه دریافت وام با بهره های سنگین از این بانکها با بهره غیر اسلامی و ضد توسعه ای شده اند و این نشان می دهد شرایط تولید دشروا است.
وی با اشاره به اینکه رفتار بد بانکهای دولتی باعث و بانی این مشکل است گفت: متأسفانه هر روز مشکلات بخش تولید وسیع تر و بیشتر می شود

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×