اخبار نساجی

تولید ۱.۱ میلیون بشکه نفت از میادین مشترک مرزی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیر نفت از افزایش ظرفیت تولید نفت از میادین مشترک تا سقف یک میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز در پایان برنامه پنجم خبر داد و گفت: برای تسریع در توسعه میادین کمیته ویژه نظارت بر میدانهای مشترک نفت و گاز تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن خجسته‌مهر با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک نفت و گاز، گفت: از سال گذشته توسعه میدان‌های مشترک در اولویت برنامه‌های کاری وزارت نفت قرار گرفته که هم‌اکنون میادین مشترک در حال تولید، توسعه یا تعیین تکلیف‌شدن برای توسعه هستند.

به گفته وی با اتمام اجرای همه طرح‌های توسعه میادین مشترک، ظرفیت تولید نفت کشور از این میادین به روزانه  یک میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در پایان برنامه پنجم توسعه خواهد رسید.
معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اعلام اینکه در حال حاضر تمرکز اصلی وزارت نفت بر سرمایه‌گذاری برای توسعه و برداشت حداکثری از میادین مشترک در حداقل زمان است، تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه، اولویت نخست جذب سرمایه، تخصیص منابع، مطالعات و عملیات اکتشافی، اجرای طرح‌های توسعه و ازدیاد برداشت و نیز توسعه میادین مشترک است.
این مقام مسئول در زمینه تشکیل کمیته ویژه نظارت بر میدانهای مشترک نفت و گاز، توضیح داد: این کمیته به صورت مستمر تمام مسائل و موانع پیش رو را بررسی و خارج از سیستم متداول اداری و با قید فوریت برای حل آن اقدام می‌کند.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه این کمیته به‌منظور صیانت از میادین مشترک نفت و گاز کشور و تدوین برنامه‌ها وراهکارهای تسریع در توسعه و بهره‌برداری از این میادین در اوایل سال ۱۳۸۹ تشکیل شد، ادامه داد: ارتقاء سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از میادین مشترک، تخصیص بهینه منابع مالی با اولویت میادین مشترک، بررسی قراردادهای توسعه میادین، ارائه گزارش ماهانه از وضعیت پیشرفت طرح ها از جمله وظایف این کمیته است.
به گفته این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور در امور نفت تاکنون در جلسات برگزار شده این کمیته، تمام میادین نفت و گاز مشترک بررسی شده و این کمیته بیش از ۱۰۰ مصوبه مختلف در حوزه بالا دستی و زنجیره ارزش تولید این میادین داشته است .
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت در خصوص تسریع در برداشت از میادین نفت و گاز مشترک، اظهار داشت: اجرای عملیات لرزه‌نگاری دو و سه‌بعدی و حفر چاه‌های اکتشافی در این میادین، حفر چاه‌های انحرافی تولیدی و به‌کارگیری روش‌های بهبود شاخص تولید از فعالیت‌های انجام گرفته در این حوزه برای تسریع در برداشت حداکثری در حداقل زمان از میادین مشترک نفت و گاز است .
وی، خاطر نشان کرد: تصویب برنامه‌های افزایش تولید و توسعه تکمیلی و تعیین محل منابع مالی مربوطه در خصوص میادین مشترک از دیگر مصوبات این کمیته بوده است.
به گزارش مهر، در برنامه پنجم توسعه سرمایه گذاری ۷۵ میلیارد دلاری برای توسعه ۱۹ میدان مشترک نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است که میزان تولید نفت از میادین مشترک نفتی با افزایشی دو برابری همراه شود.
در حال حاضر ایران دارای ۱۹ میدان کشف شده نفت و گاز طبیعی در خشکی و دریا است که تعداد میادین مشترک نفتی با عراق را هشت میدان، یک میدان گازی با ترکمنستان و ۱۰ میدان نفت و گاز با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس همچون عربستان، امارات، عمان، کویت و قطر به صورت مشترک در اختیار داریم.
میزان تولید فعلی نفت خام از میادین مشترک حدود ۲۹۲ هزار بشکه در روز است که از این میزان ۱۷۰ هزار بشکه از میادین مشترک خشکی و ۱۲۲ هزار بشکه نفت از میادین مشترک در خلیج فارس استخراج می شود.
همچنین میزان تولید گاز طبیعی از میادین مشترک گازی کشور حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در روز ارزیابی می شود که بر این اساس پیش بینی می شود از این میادین مشترک روزانه حدود ۷۲۳ هزار بشکه نفت خام برداشت شود.
بر اساس اعلام مسئولان وزارت نفت در برنامه پنجم ساخت و توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی یکی از برنامه های اولویت دار صنعت نفت است و برای تحقق این هدف باید به تنهایی حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در این میدان مشترک با قطر انجام شود.
پیش بینی می شود با تکمیل طرح جامع توسعه این میدان مشترک گازی روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی استخراج شود

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×