اخبار نساجی

بدهی نفتی کره‌شمالی ۲۵ ساله شد

 

بدهی نفتی کره‌شمالی 25 ساله شد

 

آمادگی پیونگ‌یانگ برای خرید نفت از تهران

با گذشت بیش از دو دهه از پابرجا ماندن بدهی نفتی کره شمالی به ایران، این کشور آسیایی بار دیگر خواستار واردات نفت خام از ایران شده و همزمان پیونگ یانگ مذاکراتی را با چین به منظور ساخت یک پالایشگاه نفت آغاز کرده است.

به گزارش مهر، “رستم قاسمی و پی هوک” وزیران نفت و انرژی ایران و کره شمالی اردیبهشت ماه سالجاری مذاکراتی را به منظور امضای قراردادهای فروش نفت به میزبانی تهران برگزار کردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رستم قاسمی هم اردیبهشت ماه سالجاری در جمع خبرنگاران با بیان یانکه دولت پیونگ یانگ پیشنهادی مبنی بر واردات نفت از ایران مطرح کرده است که ایران هم از این پیشنهاد نفتی استقبال می کند، گفت: مذاکرات برای فروش نفت به کره شمالی آغاز شده است و در صورت توافق نهایی دو طرف امکان صادرات نفت به این کشور آسیایی وجود دارد.

در همین حال، آساهی با انتشار گزارشی، اعلام کرد: کره شمالی در تلاش برای واردات نفت خام از ایران است، اقدامی که احتمالا به پیونگ یانگ اجازه می‌دهد تامین‌کنندگان انرژی‌اش را متنوع کند.

در همین حال یک منبع آگاه از مذاکرات بین پکن و پیونگ‌یانگ در گفت‌وگو با روزنامه آساهی گفت: مقامات کره شمالی در گفت‌وگو با مقامات چینی در ماه دسامبر اعلام کردند که کشورشان در زمینه واردات نفتی احتمالی با ایران توافق کرده است.

مقامات کره شمالی علاوه بر آن گفتند که امیدوارند یک پالایشگاه نفت بسازند و خواستار همکاری پکن برای طراحی ساخت این پالایشگاه نفتی شده اند.

این منبع گفت که مقامات چین از ماه مه تا ژوئن به کره شمالی سفر کردند تا درباره جزییات و قیمت تجهیزات با آن‌ها گفت‌وگو کنند ضمن انکه تحریم‌های اقتصادی کره شمالی شامل صادرات نفتی توسط ایران یا ساخت پالایشگاه‌های نفت توسط کره شمالی نمی‌شود.

از سوی دیگر این مذاکرات در حالی آغاز شده است که کره شمالی در کنار کشورهایی همچون نیکاراگوئه، سودان، تانزانیا و اردن جز کشورهای بدهکار نفتی به ایران بوده و رئیس جمهوری هم حدود ۵ سال قبل پیش قانون وصول مطالبات معوق جمهوری اسلامی ایران از کشورهای بدهکار نفتی به وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و وزارت نفت ابلاغ کرد و قرار بود با ایجاد کارگروهای مشترک شرایط برای وصول برخی از این بدهی‌ها به خزانه ملی دنبال شود.

در زمان جنگ تحمیلی ایران یک محموله نفت به کره شمالی صادر کرد که با گذشت بیش از دو دهه هنوز دولت پیونگ یانگ این بدهی نفتی را پرداخت نکرده و این در حالی است که چند سال قبل مسئولان امور بین‌الملل وزارت نفت اعلام کردند: کره شمالی خواستار توسعه میدان نفتی ماهشهر در ازای پرداخت و تسویه حساب بدهی نفتی خود به ایران شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×