اخبار فرش ماشینی

افزایش تولید جهانی الیاف مصنوعی تا ۵۶ میلیون تن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش تولید جهانی الیاف مصنوعی تا 56 میلیون تن

 

در سال ۲۰۱۲ تولید الیاف سنتتیک بالغ بر ۵۰ میلیون تن و تولید الیاف سلولزی مصنوعی به بیش از ۵ میلیون تن رسید.

به گزارش مرکز مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از نشریه Chemical Fibers International در یک کنفرانس مطبوعاتی از انجمن بین المللی صنایع الیاف بشرساخته مشترک بین کشورهای آلمان و اتریش و سوئیس (IVS) مطالبی در مورد توسعه جهانی الیاف نساجی ارائه شد.

در این کنفرانس بیان شد که در سال ۲۰۱۲ تقاضای جهانی برای الیاف بشر ساخته با افزایش ۴.۵ درصدی به مقدار ۸۵.۵ میلیون تن و میانگین مصرف سرانه این الیاف با رشد۳.۴ درصدی به مقدار ۱۲.۲ کیلوگرم برای مصرف در پوشاک، منسوجات خانگی، فرش و منسوجات فنی رسید. این افزایش تقاضا عمدتاً به دلیل افزایش تولید این الیاف بوده است چرا که از یکسو شاهد تولید الیاف سنتتیک تا رکورد تاریخی ۵۰ میلیون تن و از سوی دیگر شاهد افزایش تولید الیاف سلولزی مصنوعی به مقدار ۵ میلیون تن طی مدت مذکور بوده ایم که این مقدار در صد سال گذشته بی سابقه بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مطابق با آنچه در نمودار ۱ مشاهده می شود بیشترین درصد تولید الیاف بشرساخته در سال ۲۰۱۲ مربوط به الیاف پلی استر می‌باشد که سهمی بالغ بر ۷۴% از کل تولید الیاف مصنوعی در جهان را دارا می‌باشد. بعد از پلی‌استر الیاف سلولز در رتبه بعدی قرار می‌گیرد که سهم آن در مقایسه با الیاف پلی استر بسیار ناچیز است.

در نمودار ۲ سهم کشورها در تولید الیاف بشرساخته نشان داده شده است. آنچه در نمودار ۲ قابل مشاهده است این است که بیشترین تولید الیاف بشرساخته مربوط به کشور چین با سهم ۶۵% از کل تولیدات الیاف بشرساخته در دنیا می‌باشد.

مقدار تولید الیاف استیپل و فیلامنت مصنوعی جهانی از سال ۱۹۸۰ الی ۲۰۱۲ در نمودار ۳ نشان داده شده است.

در این نمودار افزایش میزان تولید الیاف مصنوعی در سالهای اخیر به طور آشکار قابل مشاهده است.

افزایش ۶ درصدی تقاضا برای بخشی از الیاف بشرساخته در جهان

بخشی از الیاف بشرساخته با افزایش تقاضای ۶ درصدی تا ۵۶ میلیون تن روبروست در این میان الیاف سنتتیک به تنهایی با افزایش تقاضای ۵.۶ درصدی تا ۵۰.۸ میلیون تن مواجه است. الیاف پلی استر موقعیت خود را با ۴۱.۴ میلیون تن(با ۹% مورد استفاده در نخ نساجی و ۲% مورد استفاده در نخ صنعتی) تقویت کردند. پلی آمید و pp هردو وضعیت خود را اندکی بهبود بخشیدند در حالیکه الیاف اکریلیک با یک سقوط مواجه شده است. بخشی از الیاف بشرساخته سلولزی بشتر فعال بوده به طوریکه با تولید جهانی ۵.۲ میلیون تنی، افزایش ۱۰.۲درصدی در سال ۲۰۱۲ داشت. مقدار رشد در تولید الیاف ویسکوز استیپل نیز ۱۳% می باشد. بنابراین همانطور که در نمودار ۴ نشان داده شده است شاهد رشد و توسعه‌ی چشمگیری در تولید از سال ۲۰۰۱ تا کنون هستیم.

پنبه مهمترین لیف طبیعی به شمار می‌رود. در فصل جاری مصرف این الیاف ۲.۲% معادل با ۲۳.۳ میلیون تن افزایش پیدا کرد اما کاهش ۵ درصدی در تولیدات پنبه وجود داشت که علت آن کاهش سطح زیرکشت پنبه در جهان بوده است.

روند توسعه

انتظار می رود در سال ۲۰۱۳ هم با افزایش تقاضا برای الیاف بشرساخته مورد استفاده در نساجی و هم تغییرات ساختاری پیشرفته در بازار نساجی برای دستیابی به سود از این الیاف مواجه شویم. این رشد در تقاضا متأثر از فاکتورهایی در ارتباط با جمعیت در حال رشد و دوره های کوتاه مد و تولیدات نوآورانه متناسب با کاربردهای جدید خواهد بود. به طور مثال در مناطق پرجمعیت مانند آسیا و امریکای لاتین مردم تنها تمایل دارند لباسهایی بخرند که نیاز اولیه آنها را برآورده کند در حالیکه با پیشرفت صنعتی تقاضای آنها نیز برای منسوجات فنی بالا خواهد رفت. در همین زمان به موازات بهبود استانداردهای بهداشت جهانی افزایش تقاضای منسوجات بی بافت با کاربردهای بهداشتی را خواهیم داشت.

انتظار می‌رود سطح تقاضای الیاف سنتتیک و سلولزی برای سالی که پیش رو داریم بالا بماند. در مقابل توسعه پنبه به دلیل رقابت شدید با تولید مواد غذایی محدود خواهد شد.

منبع: Chemical Fibers International
ترجمه: مهندس حمیده تشکری شاد

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×