اخبار فرش ماشینی

دستگاه‌ نیمه صنعتی الکتروریسی چند نازله مجهز به سیستم مکش ساخته شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دستگاه نیمه صنعتی الکتروریسی چند نازله مجهز به سیستم مکش برای اولین‌بار در ایران توسط پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه امیرکبیر ساخته شد. ‏
به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید‌احمد موسوی شوشتری عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نساجی با اعلام این خبر اظهار داشت: این دستگاه به منظور امکان تحقیقات در مقیاس نیمه صنعتی بر روی الیاف نانو، بی‌بافتهای نانولیفی و مصارف متعدد آن به صورت سیستم چند نازله طراحی گردیده است و سیستم توزیع فشار پوماتیکی خاصی برای آن ابداع شده است.

وی ادامه داد: در این دستگاه برای درک روابط متغیر‌های مختلف تولید از جمله تعداد نازلها، چیدمان و فاصله نازها از یکدیگر، ابعاد و ساختار صفحه هدف، میزان مکش در سیستم جمع‌کننده، میزان فشار پنوماتیکی بر محلول پلیمری و … سیستم‌های جداگانه‌ای طراحی و ساخته شده است که بدین طریق امکان بررسی اثر این متغیرها بر یکدیگر و نیز بر فرآیند تولید فراهم شده است.

شوشتری ویژگی‌های دستگاه فوق را چند نازله بودن سیستم الکتروریسی و قابلیت تحقیق بر روی سیستم‌های چند نازله الکتروریسی و تولید نیمه صنعتی الیاف نانو و بی‌بافتهای نانولیفی، قابلیت و چیدمان مختلف نازلها و بررسی اثر این متغیر مهم بر فرآیند الکتروریسی و محصول تولید‌ شده از آن، تعبیه سیستم کمکی مکش و افزایش یکنواختی برداشت و افزایش چسبندگی لایه نانولیفی بر زیر لایه، به کارگیری سیستم ابداعی تامین فشار محلول پلیمری به نام سیستم تامین فشار دو کپسوله امکان توزیع یکنواخت فشار به محلول پلیمری را فراهم می‌آورد و به دلیل جایگزین شدن با سیستم سرنگ پمپ موجب کاهش بسیار زیاد هزینه ساخت در دستگاه می‌گردد، قابلیت تغییر جنس، ساختار و ابعاد صفحه هدف، امکان بررسی آسان‌ اثر این متغیر بر فرآیند الکتروریسی را میسر می‌کند؛ امکان تغییر دقیق و آسان فاصله الکتروریسی در حین انجام فرآیند الکترویسی موجب تسهیل کار با دستگاه و تنظیم آن برای تولید بهتر محصول ذکر کرد.

وی در مورد کاربردهای این اختراع اظهار داشت: این دستگاه از قابلیت بالایی برای تولید محصولات متنوع برخوردار است که از آن جمله می‌توان به موارد توانایی تجهیز فیلترهای صنعتی و نیمه صنعتی به لایه‌های نانولیفی و ارتقای کیفیت آنها به فیلتر‌های با کارآیی بالا، توانایی تولید فیلتر‌های کامپوزیت لایه‌ای با خواص عالی در جداسازی مایعات، توانایی تجهیز البسه نظامی و پزشکی به لایه‌های نانولیفی با چسبندگی مناسب به پارچه مورد استفاده در لباسهای ضد شیمیایی نظامی و لباسهای ضد میکروبی بیمارستانی، توانایی تجهیز فیلتر ماسکهای نظامی به الیاف فانکشنال و تولید ماسک‌های ضد شیمیایی و ضد میکروبی، تولید انواع باند زخم با قدرت جذب بالا و خواص ضد میکروبی بالا، تولید لایه ژئوتستایل با لایه‌های مختلف پلیمری، تولید انواع فیلترهای هوا با کارآیی بالا مورد استفاده در صنایع تهویه هوا، و فیلترهای خودروها، تولید لایه‌های نانولیفی استخراج کننده مواد بسیار رقیق اشاره کرد.
مجری طرح در مورد مزایای فنی و اقتصادی اختراع نسبت به موارد مشابه داخلی و خارجی اظهار داشت: این دستگاه در هنگام ثبت اختراع اولین سیستم الکتروریسی چند نازله داخل کشور بوده است و تمایز اصلی این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های خارجی، به کارگیری سیستم دو کپسوله تامین فشار محلول پلیمری آ است که علاوه بر بهبود و کنترل یکنواختی توزیع فشار بین نازلهای مختلف، هزینه ساخت دستگاه را به مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: این دستگاه طی ۳ مرحله به وضعیت کنونی فعلی رسیده است که در مرحله اول با تعریف پروژه کارشناسی ارشد با حمایت ستاد ویژه نهاد ریاست جمهوری ساخت دستگاه آزمایشگاهی تولید الیاف نانو امکان‌پذیر گردید. در مرحله دوم طی یک پروژه کارشناسی ارشد عملکرد دستگاه بهبود یافت و به حالت نیمه صنعتی در آمد و در مرحله سوم باز هم طی یک پروژه کارشناسی ارشد امکان تهیه نخ از الیاف نوع میسر شد.
به گفته شوشتری از این طرح ۳ مقاله در مجلات داخلی، ۲ مقاله در کنفرانس‌های داخلی، سه طرح اختراع به ثبت رسیده است. همچنین پیش‌نویس یک کتاب در زمینه فناوری نانولیاف جهت انتشار آماده شده است.
معرفی و ارائه یک درس در زمینه فناوری نانوالیاف و کاربردهای آن برای مقاطع تحصیلات تکمیلی از دیگر نتایج علمی این طرح بوده است.‏

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×