اسلاید شومقالات فرش ماشینی

روش پاک کردن و تمیز کردن لکه از فرش بامبو

تمیز کردن انواع لکه از فرش بامبو Bamboo

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بسیاری از افراد وقتی به فکر تمیز کردن فرش ابریشم بامبو خود می‌افتند، عصبی می شوند زیرا تمیز کردن آن سخت به نظر می‌رسد. الیاف براق ابریشم بامبو از سلولز فراوری شده بامبو ریسیده می‌شوند. بامبو گیاهی است که رشد آن چنان سریع است که می‌تواند به سرعت تجدید شود. نخ ابریشمی که از سلولز بامبو ساخته می‌شود، مانند منسوجات ابریشمی طبیعی زیر دست نرم و لطیفی دارد. با این حال، قیمت آن بسیار کمتر از ابریشمی است که توسط کرم های ابریشم ریسیده می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا ضمن توضیح مختصری درباره ماهیت فرش‌های بامبو، به روش‌های مراقبت و تمیز کردن لکه از فرش بامبو نیز بپردازیم.

فرش بامبو فرشی است که در آن از ابریشم بامبو بجای ابریشم طبیعی استفاده می‌شود. از آنجایی که فرش‌های ابریشم طبیعی دارای قیمت بالایی هستند، بیشتر مردم نمی‌توانند این فرش‌ها را تهیه کنند. بنابراین بافندگان فرش برای دادن همان بافت و احساس، بجای ابریشم خالص از ابریشم بامبو استفاده می‌کنند.

پاک کردن لکه از فرش بامبو
پاک کردن لکه از فرش بامبو

فرش بامبو بسیار زیبا، نرم، لطیف و نفیس است و حتی زیر دست آن از لحاظ نرمی با فرش ابریشمی نیز برابری می‌کند اما یک اشکال بزرگ آن این است که بسیار زود کثیف می‌شود و اثر لکه به سختی از آن پاک می‌شود.

الیاف بامبو که از پالپ گیاه بامبو ساخته می‌شود در واقع از جنس سلولز است و به‌خاطر لطافت و درخشندگی که دارد به آن الیاف ابریشم بامبو هم گفته می‌شود. در واقع ماده اولیه الیاف بامبو مانند کاغذ است و بدیهی است که خواص رنگ‌پذیری بالایی داشته باشد و لکه از فرش بامبو بسیار سخت از روی آن پاک شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد فرش بامبو

 فرش بامبو مانند کاغذ سرعت جذب بسیار بالایی دارد و خارج کردن لکه از آن بسیار سخت است؛ مثلاً فرض کنید یک لیوان شربت آلبالو روی دفتر یادداشت شما سرازیر شود. کاغذ به‌سرعت رنگ قرمز را جذب کرده و تقریباً پاک کردن صفحه بسیار سخت است. الیاف بامبو هم به دلیل اینکه الیافی سلولزی هستند خواص مشابهی دارند. به همین دلیل نیاز به مراقبت بسیار بسیار بالایی دارد و برای خانواده‌هایی با کودک و حیوانات خانگی توصیه نمی‌شود.

تولید ابریشم بامبو

ابریشم بامبو ماده ای طبیعی است که از گیاه به دست می‌آید. در این فرآیند سلولز از گیاه استخراج شده و به صورت خمیر چسبنده در می‌آید. سلولز پس از استخراج در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد تا خشک شود. پس از خشک شدن، رها می‌شود تا به یک لیف ابریشمی نرم تبدیل شود. الیاف ابریشم بامبو مانند ابر به نظر می‌رسند و لمس آن نرم و خنک است. فرش‌های ابریشم بامبو روی پایه پنبه و گاهی با ترکیب مواد پشمی بافته می‌شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهترین روش برای تمیز کردن فرش ابریشم بامبو

فرش ابریشم بامبو دقیقاً مانند یک فرش ابریشم خالص است. می توانید آن را در خانه خود تمیز کنید اما هرگز از برس سخت برای مالیدن آن استفاده نکنید. آب گرم و شامپو (به جای مواد شوینده) برداشته و محلول تهیه کنید. اگر نیازی به اسکراب کردن آن است، آن را با دست مالش دهید. آب را در جهت پرزهای فرش جریان دهید. این فرش را زیر آفتاب نگذارید تا خشک شود. همیشه آن را در سایه قرار دهید تا خشک شود. وقتی کاملا خشک شد، آن را رول کرده و در خانه خود قرار دهید. اگر می خواهید روزانه آن را تمیز کنید از جاروبرقی استفاده نکنید. می توانید از جارو دستی معمولی استفاده کنید یا می توانید آن را برای تمیز کردن تکان دهید.

پاک کردن لکه از فرش بامبو
پاک کردن لکه از فرش بامبو

مراقبت های اساسی از فرش بامبو

  • از آنجایی که الیاف فرش ابریشم بامبو به اندازه پشم یا انواع دیگر الیاف مقاوم نیستند، بنابراین بهتر است در مناطق پررفت و آمد مثل راهروها و ورودی‌ها از این فرش‌ها استفاده نکنید.
  • فرش هایی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار می‌گیرند ، می‌توانند در معرض محو شدن قرار گیرند. اشعه خورشید باعث کمرنگ شدن یا سفید شدن کامل رنگ‌های موجود در این الیاف می‌شود.
  • اگر از فرش ابریشم بامبو خود به درستی مراقبت کنید، می توانید سال‌ها در خانه از آن استفاده کنید. درست مانند یک فرش ابریشم طبیعی، الیاف ظریف‌تر از فرش پشمی، پنبه‌ای یا مصنوعی هستند و هنگام تمیز کردن باید از آنها مراقبت شود.
  • اگر از جاروبرقی روی فرش خود استفاده می‌کنید، بایستی برس‌های مویی جارو را بالا ببرید تا درون نخ‌های فرش گیر نکنند. استفاده از جارو معمولی برای این دسته از فرش‌ها آسان‌تر است. همیشه در جهت پرزهای فرش عملیات جارو کشیدن را انجام دهید.
تمیز کردن لکه از فرش بامبو
تمیز کردن لکه از فرش بامبو

پاکسازی مایعات ریخته شده روی فرش بامبو

در حالی که شما به طور کلی باید سعی کنید فرش ابریشم بامبو خود را در محلی نگه دارید که مستعد ریختن مایعات نباشد، اما ممکن است اتفاقی بیفتد که چیزی روی فرش شما چکیده شود. اگر این اتفاق افتاد، محل لکه را مالش ندهید زیرا فقط باعث پخش شدن لکه به الیاف قسمت‌های دیگر فرش می‌شود. همیشه لکه‌ها را با دستمال کاغذی بپوشانید تا مایعات اضافی خیس بخورد. اگر مایع ریخته شده برای چیزی است که ممکن است لکه ای ایجاد کند، از یک دستمال کاغذی استفاده کنید که با مخلوطی از سرکه سفید و آب مرطوب شده است. به یاد داشته باشید که به جای مالش لکه با دستمال کاغذی روی آن ضربه بزنید.

فرش بامبو کاشان
فرش بامبو کاشان

اگر مطمئن نیستید که از چه نوع رنگ‌هایی در فرش‌های ابریشمی بامبو شما استفاده شده است ، بنابراین بایستی برای از بین بردن لکه از یک متخصص حرفه ای کمک بگیرید. برخی از رنگ‌های پایه گیاهی هنگام خیس شدن می‌توانند از بین بروند و محلول سرکه آن‌ها را سفید می‌کند.

فرش زیبای بامبو کاشان
فرش زیبای بامبو کاشان

سخن پایانی

یکی از زیباترین محصولاتی که در سال‌های اخیر در بازار فرش ارائه شد فرش‌های بافته شده از الیاف بامبو هستند. در کشور ما شرکت فرش تاپ کاشان به تولید این فرش‌ها می‌پردازد. الیاف بامبو به واسطه‌ی طبیعی بودنشان ضد آلرژی هستند و خاصبت انتی باکتری نیز دارند. شما می‌توانید با خرید این فرش‌ها با قیمتی به مراتب کمتر از فرش‌های ابریشمی طبیعی و رعایت نکات مربوط به مراقبت از این گروه از فرش‌ها جلوه‌ی زیبایی به دکوراسیون منزلتان بدهید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×