اخبار نساجی

ماجرای اختلاس هزارمیلیارد تومانی تامین اجتماعی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ماجرای اختلاس هزارمیلیارد تومانی تامین اجتماعی

۹ آبان ماه سال گذشته خبری مبنی بر اختلاس هزار میلیارد تومانی در سازمان تامین اجتماعی منتشر شد.

سرویس اقتصادی افکار نیوز – هنوز یک روز از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ از اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی مجلس نگذشته بود که خبر یک اختلاس کلان دیگر منتشر شد. تخلف مالی که حتی ممکن است آن‌گونه که گفته شده به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برسد.

۹ آبان ماه سال ۱۳۹۰ رییس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی مجلس از اختلاس یک‌هزار میلیارد تومانی در ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و شستا خبر داد. سلیمان جعفرزاده ضمن اعلام این خبر به مهر گفت: اگر هیات رییسه مجلس از ادامه کار جلوگیری نمی‌کرد، می‌توانستیم بیش از سه‌هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.

جعفرزاده در مورد دلایل تاخیر ارایه گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شستا مخفف «شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی» است که با هدف آرمانی «حفظ و ارتقای ارزش واقعی ذخایر بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی» در سال ۱۳۶۵ تاسیس شده است. این هدف آرمانی در حالی برای شستا در نظر گرفته شد که در سال‌های گذشته همواره بدهی‌های دولت به سازمان تامین‌اجتماعی به گسترده شدن این شرکت سرمایه‌گذاری کمک کرد.

اما از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تامین‌اجتماعی آغاز شد، بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از مواجه شد. چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که ۶۰ سال هیچ‌گونه نظارتی بر عملکرد آنها نبوده است.

به گزارش افکار نیوز ، طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص ؛ پس از بررسی وضعیت ۱۵۰ شرکت زیرمجموعه سازمان بازنشستگی و «شستا» بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اختلاس انجام شده است. به گفته رئیس هیئت تحقیق و تفحص؛ در حالی که این هیئت به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی برده بود ، از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری شد.

به استناد گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس؛ اموال ۳۰میلیون بازنشسته تامین‌اجتماعی به شرکت‌های خانوادگی تبدیل و تمامی قراردادهای کوچک و بزرگ به فرزندان مدیران و بستگان و آقازاده‌ها واگذار شده است. همچنین شرکت‌های زیرمجموعه شستا و سازمان بازنشستگی حیاط‌خلوت احزاب و گروه‌ها و طیف‌ها در دولت‌های قبلی و فعلی بوده است.

تحقیق هیئت تحقیق و تفحص مجلس در مورد سه سال اخیر بوده است اما طبق مستندات، پای دولت‌های قبلی هم گیر است. در شرکتهای زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی افرادی هستند که در ۱۰شرکت عضو هیات‌مدیره هستند.

دامنه این فساد مالی تا جایی بود که خبر‌هایی مبنی بر دخالت سه نماینده مجلس در پرونده اختلاس ۳۰۰۰میلیارد تومانی از سوی برخی از نمایندگان اعلام شد.
همچنین در این تحقیقات مشخص شد که مدیری، کارخانه‌ای را بیش از ۳۰۰میلیارد تومان اضافه بر قیمتش خریداری کرده و به‌عنوان تشویق پاداش‌های ۴۵۰ میلیون تومانی تا یک‌هزار سکه به برخی افراد و کارکنان داده است.

واکنش تامین‌اجتماعی؛ تخلف شده اما قبل از ما

پس از انتشار تخلف مالی کلان در شرکت‌های زیرمجموعه شستا، این سازمان نسبت به این خبر واکنش نشان داد. سازمان تامین‌اجتماعی در واکنش به اظهارات جعفر‌زاده اعلام کرد؛ تمام موارد بررسی شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی سازمان تامین‌اجتماعی است و ارتباطی با عملکرد تیم مدیریتی یک سال گذشته ندارد.

روابط عمومی این سازمان با ارسال توضیحی به رسانه‌ها اعلام کرد: «عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری با عنوان «تخلف ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در سازمان بازنشستگی و شستا» به استحضار می‌رساند: کلیه موارد بررسی شده در گزارش تحقیق و تفحص مجلس که مورد استناد رییس این کمیته در مصاحبه با خبرگزاری قرار گرفته است، مربوط به عملکرد مدیریت‌های دوره قبلی سازمان تامین‌اجتماعی است و ارتباطی با عملکرد تیم مدیریتی یک سال گذشته ندارد.

همچنین مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در اظهارنظرهای مکرر ضمن استقبال از وظیفه نظارتی مجلس و تحقیق و تفحص، نظارت بر سازمان تامین‌اجتماعی را منجر به شناسایی نقاط ضعف دانسته و این نظارت را عاملی برای شفافیت در فرآیندهای عملیاتی و برطرف شدن نقاط ضعف و چالش‌ها می‌داند» در واقع مدیریت کنونی سازمان تامین‌اجتماعی به نوعی با این توضیح بر انجام این تخلف تاکید کرده است اما آن را به مدیران قبلی سازمان تامین‌اجتماعی نسبت داده است.

باید دید در حالی که هنوز آتش اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی داغ است، مسوولان قضایی و نمایندگان مجلس چگونه با این تخلف مالی افشا‌شده مواجه می‌شوند.
با برملا شدن اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی ، نتایج تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی به فراموشی سپرده شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×