اخبار فرش ماشینی

آغاز اخذ سفارش فرش ایرانی برای صادرات به آمریکا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رئیس سازمان ملی فرش گفت: فعالان بخش تجارت فرش از ابتدای امسال و بلافاصله بعد از توافق لوزان براساس شنیده‌هایی که از بازار و بدنه تولید و تجارت فرش به گوش می‌رسید، تلاش خود را برای شناخت بازار و اخذ سفارش بازار آمریکا آغاز کردند.

حمید کارگر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر افزود: بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریور ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود که در این نمایشگاه شاهد افزایش کمی و کیفی تعداد شرکت کنندگان و وسعت نمایشگاه هستیم به‌طوری که ۷۰۰ غرفه با رشد کمی ۶ درصد حضور دارند.

وی با بیان اینکه وسعت نمایشگاه  فرش امسال ۳۰هزار مترمربع است، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال تولید کنندگان، بازرگانان، پژوهشگران، دانشجویان و تمام فعالان حوزه فرش حضور دارند و  بزرگترین رخداد در حوزه کفپوش‌ها با تمرکز روی فرش دستباف را شکل می‌دهند.

رئیس سازمان ملی فرش گفت: تا به امروز ۷۱ تاجر و خریدار عمده فرش دستباف از نقاط مختلف دنیا حضورشان در این نمایشگاه قطعی شده که از این تعداد ۱۷ نفر مربوط به ایرانیان خارج از کشور است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی اظهارکرد: در این نمایشگاه پنجمین “جشنواره فرش برتر” با هدف الگو سازی و معرفی فرش‌های دستباف بهینه نیز امسال برگزارمی‌شود. همچنین صادرکنندگان فرش ایران در یک نشست با مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات حضور می‌یابند تا شرایط صادرات فرش بهبود یابد.

رونمایی از ویکی‌فرش

رئیس سازمان ملی فرش با بیان اینکه  “دانشنامه آن‌لاین فرش” یا “ویکی‌فرش” نیز در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد اضافه کرد: کارگاه‌هایی با عناوین فرآیند تولید و چگونگی خرید، نگهداری، فرش و استفاده در دکوراسیون‌های منازل برگزارمی‌شود.

وی با بیان اینکه زمزمه‌های توسعه بازار صادراتی فرش به گوش می‌رسد، تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم فرش دستبافت در توافق  وین امیدواریم که در نیمه دوم امسال و در آغاز سال ۲۰۱۶ شاهد از سر گیری صادرات فرش ایران به آمریکا باشیم.

کارگر گفت:  با وجود اینکه واردات فرش ایران تنها توسط کشور آمریکا مورد تحریم مستقیم قرار گرفته بود اما مشکلات عمومی تحریم در بخش‌های انتقال پول، حمل و نقل و بیمه وجود داشت.

وی اظهار کرد: تا قبل از تحریم‌ها، ایران سالانه بیش از ۸۰ میلیون دلار فرش به کشور آمریکا صادر می‌کرد که از سال ۲۰۱۰ این روند متوقف شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: لغو تحریم‌های عمومی و تحریم‌های مستقیم آمریکا به‌عنوان بازار سنتی ایران تأثیر به‌سزایی در افزایش صادرات فرش ما خواهد داشت.

کارگر یادآور شد: قبل از اینکه دولت بخواهد برنامه ریزی خاصی برای صادرات فرش به آمریکا داشته باشد، فعالان بخش تجارت فرش از ابتدای امسال و بلافاصله بعد از توافق لوزان، براساس شنیده‌هایی که از بازار و بدنه تولید و تجارت فرش به گوش می‌رسید، تلاش خود را برای شناخت بازار و اخذ سفارش برمبانی نیاز کشور آمریکا آغاز کردند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم که این تولیدات در ماه‌های پیش رو و زمان باقی‌مانده تا لغو تحریم‌ها به‌صورت هدفمندانه و هوشمندانه انجام شود، با این حال مرکز فرش ایران نیز در تدارک و بهینه سازی شرایط ورود ایران به بازار آمریکا است.

وی تصریح کرد: در نیمه پایانی امسال نیز میزبان هیئتی از فعالان فرش آمریکا اعم از بازرگانان، پژوهشگران، نویسندگان و اصحاب رسانه فعال در حوزه فرش ایران هستیم تا با فرش ایرانی و ویژگی‌های آن آشنا شوند.

این مقام مسئول درباره تعداد اعضای این هیئت آمریکایی گفت: هنوز تعداد و زمان دقیق ورود این افراد به کشور مشخص نشده اما هماهنگی‌های لازم بین دو طرف در حال انجام است.

کارگر تأکید کرد: در پایان سال گذشته ۳۳۰ میلیون دلار فرش به‌وزن ۵ هزار و ۱۰۰ تن از کشور صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزشی رشد داشته است. در چهار ماه ابتدای امسال نیز ۶۰ میلیون دلار فرش دستباف به‌وزن ۱۰۰۰ تن صادر شد.

وی در پایان یادآور شد که فرش ایران در مجموعه تجارت فرش دستباف دنیا، کماکان با وجود اینکه شرایط تحریم را سپری کرده بزرگترین صادر کننده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×