اخبار نساجی

۷میلیون ایرانی در نوروز به سفر دریایی می‌روند

 

در نوروز سال گذشته حدود ۱۰۷ فروند شناور بزرگ در عملیات جابه‌جایی مسافران نوروزی خدمات ارائه دادند اما به این میزان در نوروز ۹۱ حدود هشت فروند شناور جدید (با ظرفیت هر کدام ۱۲۰-۵۰ نفر) اضافه خواهد شد

بی باک:جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول سواحل که در سرزمین اصلی و جزایر کشورمان پراکندگی دارد به عنوان یکی از مطرح‌ترین کشورهای دریایی جهان به شمار می‌آید، البته در این زمینه باید همجواری با مبادی دریایی خلیج فارس، دریای خزر و دریای عمان را نیز به عنوان یک پتانسیل ویژه مدنظر قرار داد.

اگرچه این ظرفیت خدادادی بستر مناسبی را برای انجام فعالیت‌های مختلف اقتصادی، حمل و نقل دریایی مسافر- کالا، گردشگری دریایی در سواحل- بنادر و ایجاد یک اشتغال پایدار برای کاهش وابستگی به اقتصاد تک‌محصولی فراهم ساخته است اما باید پذیرفت به صورت شایسته نتوانسته‌ایم از این همه ظرفیت قابل توجه بهره‌برداری مناسب انجام دهیم. البته در شرایط کنونی عملیاتی ساختن توسعه دریامحور به عنوان یک استراتژی راهبردی مدنظر قرار دارد. همچنین در این زمینه عزم مسئولان برای افزایش انگیزه مردم جهت بهره‌مندی از ظرفیت سواحل- بنادر، فراهم ساختن شناورهای ایمن- جدید، و دستور ساخت حدود ۳۰۰بندر کوچک توسط رئیس‌جمهور برخی از پارامترهای اجرایی در راستای تحقق دیدگاه مذکور است.

خروج شناورهای غیرایمنی
اگرچه ظرفیت جابه‌جایی مسافران دریایی قبل از انقلاب اسلامی حدود ۵۰۰ هزار نفر بود اما در شرایط کنونی امکان جابه‌جایی سالانه حدود ۱۲-۱۰ میلیون نفر مسافر در مبادی دریایی کشور وجود دارد. سعید ایزدیان معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب به خبرنگار گفت: در راستای افزایش ایمنی و ارتقای خدمات کیفی به عنوان نمونه در بخش ارائه خدمات‌دهی اتوبوس‌های دریایی (با ظرفیت ۳۵-۲۲ نفر) محدودیت‌هایی اعمال شد و حدود ۵۰ فروند از این نوع شناورها از چرخه جابه‌جایی مسافران برای ایام نوروز خارج شد. البته طی یکماه اخیر خروج حدود ۱۸ فروند و در مجموع نیز حدود ۸۰ فروند انواع شناور غیرایمن مسافری از ناوگان حمل و نقل دریایی در منطقه هرمزگان مدنظر قرار گرفت.

حضور شناورهای طبقاتی مسافری در ایران

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از ارائه خدمات هزار و ۵۹۶ شناور کوچک (قایق تشتی) با ظرفیت جابه‌جایی ۱۲-۱۰ مسافر در نوروز سال گذشته خبر داد و گفت: در نوروز ۹۱ نیز همین تعداد شناور به ارائه خدمات برای مسافران نوروزی خواهد پرداخت. وی با اشاره به افزایش تدابیر ایمنی شناورهای مسافری برای جابه‌جایی مسافران نوروزی سال ۹۱ تصریح کرد: در این راستا شناورهایی که امنیت جابه‌جایی مسافران نوروزی را به خطر بیندازند فعالیتشان متوقف خواهد شد. همچنین با تردد غیرمجاز از مبادی و محل‌های غیررسمی برای جابه‌جایی مسافران دریایی در ایام نوروز برخورد جدی با قانون‌گریزان صورت خواهد گرفت. ایزدیان از بهره‌گیری توان کشورهای حاشیه خلیج فارس جهت اجاره شناورهای مدرن مسافری برای استفاده در ایام نوروز ۹۱ خبر داد و افزود: اگرچه در نوروز سال گذشته حدود سه فروند شناور خارجی هر کدام به ظرفیت حدود ۳۰۰ نفر اجاره و به کار گرفته شد اما برای جابه‌جایی مسافران نوروزی امسال نیز، حدود ۲۰ فروند شناور خارجی (طبقاتی) با ظرفیت ۷۰ نفر به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به این‌که در نوروز سال گذشته حدود ۱۰۷ فروند شناور بزرگ در عملیات جابه‌جایی مسافران نوروزی خدمات ارائه دادند اما به این میزان در نوروز ۹۱ حدود هشت فروند شناور جدید (با ظرفیت هر کدام ۱۲۰-۵۰ نفر) اضافه خواهد شد. همچنین ایزدیان از بکارگیری حدود هزار و ۷۵۰ فروند انواع شناور برای جابه‌جایی مسافران نوروزی سال ۹۱ خبر داد.

رصد عملیات جابه‌جایی مسافران از هوا، دریا و زمین

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عزم مسئولان برای افزایش ایمنی شناورهای دریایی در حوزه مسافری را یک استراتژی راهبردی برشمرد و گفت: در حال حاضر ۱۵ فروند شناور ناجی و سه فروند بالگرد ویژه در کل آبراه‌های (شمال – جنوب – شرق) کشور با پایش هوایی بر عملیات جابه‌جایی مسافران دریایی نظارت و خدمات مرتبط را ارائه می‌دهند.
ایزدیان از الزام تمام مسئولان شناورها برای در اختیار قراردادن جلیقه نجات برای مسافران دریایی به عنوان یک ضرورت قانونی و جدی یاد کرد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت شبانه‌روزی حدود هفت مرکز تجسس و نجات دریایی بطور فعال در مناطقی از جمله بنادر انزلی، هرمزگان، خرمشهر، بندرامام، چابهار و بوشهر اظهار داشت: این مراکز با استفاده از امکانات مخابراتی- الکترونیکی مدرن با سیستم‌های VTS (سیستم کنترل ترافیک دریایی به صورت راداری) و سیستم ATS (نظارت ماهواره‌ای و راداری در عملیات دریایی) نظارت بر راهبری تمامی شناورها درتمام مبادی دریایی از جمله مسافری را انجام می‌دهند که مجموع این مسائل، ارتقای ایمنی سفرهای دریایی را در پی خواهد داشت. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تأکید کرد: برای نوروز ۹۱ تمام سعی مسئولان این بوده شناورهایی که جابه‌جایی مسافران را انجام خواهند داد ایمنی آنها تضمین شده باشد، البته امکان دارد در مواردی هم بعضی نقص‌های فنی روزانه در شناورها به وجود آید.

انجام تدابیر لازم برای ایمن‌سازی سفرهای دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که برخی شناورهای تجسس – نجات به صورت شبانه‌روزی در مراکز هماهنگی آبراه‌های جنوبی در مسیرهای پرتردد از جمله کیش – لنگه، بندرعباس-قشم، گناوه – خارک، بندرعباس – جزیره هرمز، قشم- کیش- لافت به ارائه خدمات می‌پردازند، افزود: همچنین مابقی شناورهای مذکور نیز در سایر مبادی دریایی کشور (خزر-عمان) با نظارت بر تردد ایمن شناورهای مسافری، در صورت وقوع هرگونه مشکل وارد عملیات امدادرسانی خواهند شد. ایزدیان افزود: برای افزایش ایمنی سفرهای دریایی علاوه بر انجام موارد مذکور، علامت‌گذاری مسیرهای پرتردد دریایی با علائم کمک ناوبری و تفکیک مسیرهای رفت – برگشت شناورها بین بنادر و جزایر مدنظر قرار گرفته است. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به این که در سال گذشته برای جابه‌جایی حدود ۶میلیون مسافر نوروزی از مبادی دریایی، برنامه‌ریزی شده بود، گفت: در نهایت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، در ایام مذکور سفر دریایی انجام دادند. ایزدیان از افزایش استقبال هموطنان برای انجام سفرهای دریایی طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود برای نوروز ۹۱ حداقل هفت و حداکثر هشت میلیون مسافر نوروزی، سفر دریایی داشته باشند. وی افزود: در سال جاری نیز سوخت گازوئیل شناورهای مسافری در ایام نوروز بر مبنای هر لیتر هزار و ۵۰۰ ریال همچون سال گذشته محاسبه خواهد شد.

فعال‌سازی بنادر شرقی

ایزدیان با توجه به دستور رئیس جمهور مبنی بر احیا و ساخت حدود ۳۰۰ بندر کوچک بویژه در مناطق جنوبی گفت: هدف از طرح توسعه بنادر کوچک، ارتقای فعالیت‌های صیادی- تجاری و در مواردی اندک گردشگری است. وی افزود: اگرچه در شرایط کنونی سفرهای دریایی بیشتر در بنادر بزرگ انجام می‌شود، اما فراهم ساختن بستر ایجاد‌ سفرهای دریایی در بنادر کوچک نیز می‌تواند در راستای توسعه فرهنگ گردشگری دریایی مد نظر مسئولان قرار گیرد. ایزدیان با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و دولت برای احیای محور شرق و بندر چابهار تصریح کرد: بطور یقین تحقق این دیدگاه نیاز به یک عزم ملی دارد و باید علاوه بر مسئولان دریایی سایر مدیران مرتبط نیز در این زمینه انجام برنامه‌هایی را مد نظر قرار دهند.

ایزدیان از اقدام سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه ظرفیت بندر چابهار با هدف افزایش قابلیت تجاری این بندر به‌عنوان حرکتی قابل توجه یاد کرد و افزود: البته در این روند به‌عنوان نمونه در بندر کنارک نیز انجام برنامه‌هایی مد نظر است. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، فعال‌سازی محور شرق با تمرکز در منطقه چابهار را در گرو فراهم ساختن مواردی نظیر توسعه بسترهای حمل‌ونقل از جمله محور جاده‌ای، ریلی و هوایی دانست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×