اخبار نساجی

۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه برای ۱۶ درصد پیشرفت آزادراه ۲۰ ساله

با وجود هزینه‌کرد ۴۲۰ میلیارد تومان در آزادراه تهران – شمال این پروژه تنها از ۱۶ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است

به گزارش همشهری، براساس اسناد موجود از سال ۷۵تا پایان سال گذشته ۱۰۰میلیارد تومان از طریق فاینانس به این پروژه تزریق شده، ۲۶۰میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص یافته و مابقی سهم بنیاد مستضعفان در این پروژه بوده است. این در حالی است که پیشرفت فیزیکی در این آزادراه به‌طور کلی ۱۶درصد اعلام شده که این رقم در منطقه چهار (مرزن‌آباد تا چالوس) نزدیک به ۸۰درصد برآورد می‌شود.

به گفته مسئولان این بخش از پروژه قرار است تا پایان شهریور‌ماه سال‌جاری افتتاح شود. همچنین طی ماه‌های گذشته چندین‌بار وعده افتتاح منطقه یک تا پایان سال آینده نیز مطرح شده است. به گفته کارشناسان دو عامل زمان و طبیعت نقش مهمی در احداث پروژه‌های آزادراهی ایفا می‌کند؛ به‌گونه‌ای که هرچه زمان احداث طولانی‌تر شود هزینه‌های تعدیل پروژه بیشتر شده و مبالغ زیادی بابت این امر هدر می‌رود.

علاوه بر این هرچه طبیعت سخت‌تر و کوهستانی‌تر باشد مدت زمان احداث و به تبع آن هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد شد. اما آیا پروژه آزادراه تهران – شمال از این حیث واقعا استثناست؟ و آیا می‌توان توجیهات دست اندرکاران این پروژه برای طولانی‌شدن آن را پذیرفت؟ بنیاد مستضعفان به‌عنوان پیمانکار این آزادراه بارها اعلام کرده که توانایی ساخت این پروژه را دارد. این پیمانکار حتی با اصرار و اخطار وزارت راه و شهرسازی هم حاضر به خروج از پروژه نبوده و کماکان اصرار بر تداوم فعالیت‌های فرسایشی سابق دارد.

افتتاح کامل خرم‌آباد – پل زال با ۷۰۰میلیارد تومان

شاید بتوان از پروژه خرم‌آباد – پل زال به‌عنوان شبیه‌ترین پروژه به آزادراه ۱۲۰کیلومتری تهران – شمال به دلیل شرایط جغرافیایی یاد کرد. این پروژه در زمینی کوهستانی به طول ۱۰۴کیلومتر و با ۲۶کیلومتر تونل به‌صورت رفت و برگشت احداث شده است؛ با این تفاوت که پروژه مذکور در پنج سال با ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار ساخته شد. بخش خصوصی که این پروژه را در دست احداث داشت پیشنهاد کرده بود که آزادراه تهران – شمال را هم با همین سرعت و با همین کیفیت احداث کند، اما ظاهرا این پیشنهاد به مذاق پیمانکار پروژه خوش نیامد و این قرار منتفی شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهره برداری از ۲۲کیلومتر در چهار سال

آزادراه تهران – پردیس هم از لحاظ شرایط جغرافیایی زمین مشابه تهران – شمال است اما با طولی معادل ۲۲کیلومتر. این پروژه هم چهار سال پس از آغاز به‌کار احداث شد و برآوردهای انجام شده درباره میزان هزینه نشان می‌دهد که رقمی بین ۱۵۰تا ۱۷۰میلیارد تومان برای احداث این آزادراه صرف شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×