اخبار نساجی

ارزیابی تجارت ایران تا پایان سال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ارزیابی تجارت ایران تا پایان سال

معاون سازمان توسعه تجارت با بیان این که ممنوعیت صادرات و واردات برخی از کالا‌ها به منظور جلوگیری از خام فروشی است، وضعیت صادرات کالاهای غیرنفتی را در سال جاری تشریح کرد. کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی در گفت‌وگو با ایسنا، پیش‌بینی کرد که امسال هدف ۵۱ میلیارد دلاری صادرات محقق شود. او با مقایسه ارزش واردات و صادرات سال جاری و سال گذشته افزود: سال گذشته واردات کشور کاهش ۴۴/۱ درصدی را نشان می‌دهد و این درحالی است که صادرات غیرنفتی کشور رشدی ۲۸ درصدی داشته است.

کرمانشاهی بیان کرد: آمار نشان‌دهنده این مهم بوده که صادرات غیرنفتی در محدودیت‌ها و تنگناهای امروزی حوزه اقتصاد دچار چالش نشده است و باید بیش از گذشته از این بخش حمایت شود. به اعتقاد او اگر واردات و صادرات با همین روند پیش رود هدف‌گذاری ۵۱ میلیارد دلاری صادرات با احتساب خدمات در سال‌ جاری محقق خواهد شد.

کرمانشاهی علت ممنوعیت صادرات و واردات برخی از کالا‌ها را صرفا برای جلوگیری از خام‌فروشی عنوان کرد و گفت: مشکلاتی که برای صادرات و واردات کشور در ماه‌های گذشته مطرح بوده با ایجاد چنین محدودیت‌هایی به حداقل کاهش پیدا کرده است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که چرا با وجود خودکفایی در بعضی از محصولات همانند برنج هنوز واردات آن‌ به کشور ادامه دارد، بیان کرد: محصولاتی همچون برنج در کارگروه تنظیم بازار مورد بررسی قرار می‌گیرند و با توجه به ماده بهره‌وری در قانون فقط معادل نیاز کشور وارد می‌شود و نیاز کشور نیز همواره سالی یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. او ادامه داد: واردات برنج در سال جاری نیز چیزی اضافه‌تر از واردات سال‌های گذشته نبوده و قطعا بیشتر هم نخواهد بود و هر تصمیمی درخصوص واردات چنین محصولاتی گرفته می‌شود حتما با نگاهی به حمایت از تولید و تنظیم بازار صورت می‌گیرد. معاون کل سازمان توسعه تجارت همچنین با بیان اینکه روند واردات دارو به خوبی در حال انجام است، اضافه کرد: واردات دارو بر اساس نیاز کشور انجام شده و مرکز مبادله‌ ارزی نیز متناسب با نیاز کشور نسبت به ثبت و سفارش دارو و مواد اولیه دارویی که در اولویت دوم کالایی قرار دارد اقدام کرده است. مسوولان وزارت بهداشت نیز طی روزهای اخیر نگرانی کمتری نسبت به واردات دارو پیدا کرده‌اند. کرمانشاهی با اشاره به اینکه در بخش دارو باید نگاه وارداتی متفاوت باشد، ادامه داد: در بخش دارویی همزمان باید هم از تولید داخل حمایت کرد و هم نیاز کشور را فراهم کرد و آمارها نشان می‌دهد که واردات دارو با مدیریت خوبی در حال انجام است و استراتژی کشور بر این پایه استوار است که واردات در خدمت تولید و تولید در خدمت صادرات باشد و خبر خوش اینکه ترخیص‌های واردات دارو به سرعت در حال انجام است. او همچنین با بیان اینکه از ۶۳ میلیارد دلار صادرات کشور در سال گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات مربوط به محصولات صنعتی و معدنی بوده است، گفت: در ۱۰ سال پیش صادرات کشور در حدود شش میلیارد دلار بوده است که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن را محصولات کشاورزی تشکیل می‌داد و این روند نشان دهنده این است که رویکرد تولید و صادرات کشور به سمت مباحث توسعه‌ صنعتی میل پیدا کرده است و قانون پنجم توسعه نیز از برنامه‌هایی که در قالب تجاری سازی دانش‌بنیان مطرح می‌شود، حمایت می‌کند و تسهیلات بانکی بیشتر را به این سمت سوق می‌دهد؛ چراکه در این بخش ارزش افزوده بیشتری نهفته است. کرمانشاهی با اشاره به اینکه ثبت سفارش‌ها در مرکز مبادله‌ ارزی به مرز ۱۳‌ هزار فقره نزدیک شده است، خاطرنشان کرد: بانک مرکزی به ما وعده داده که اگر نیاز باشد بانک‌های عامل در شعب دیگر و حتی استان‌های دیگر می‌توانند برای ارز مبادله‌ای فعال شوند و اگر تهران نتواند به تمام نیازها پاسخ دهد ایجاد مرکز مبادله‌ ارزی در دیگر استان‌های کشور بر اساس نیاز نیز قابل بررسی خواهد بود. معاون کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه صادرات در کشور کنترل می‌شود، افزود: کمیته پایش صادرات و هم‌چنین کارگروه توسعه صادرات استان‌ها در هر استان صادرات را کنترل می‌کند و کمیته کارشناسی صادرات نیز که در سازمان توسعه و تجارت برگزار می‌شود در جلسات ماهانه مشکلات صادرات را مطرح و درصدد رفع آن‌ها برمی‌آید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×