مد و پوشاک

صنعت نساجی و پوشاک هندوستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت نساجی و پوشاک هندوستان :: هندوستان دومین تولیدکننده بزرگ پوشاک و کالاهای نساجی و سومین صادرکننده بزرگ کالاهای نساجی جهان است و حدود ۵ درصد از کل سهم بازار جهانی را در اختیار دارد. هندوستان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به سومین اقتصاد بزرگ جهان بدل خواهد شد و از نظر اقتصادی و تکنولوژیکی پیشرفت های بسیار زیادی خواهد داشت. در این کشور افزایش درآمدها و رونق اقتصادی موجب افزایش سطح رفاه مردم هند شده است. صنعت نساجی هندوستان در حدود ۴۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود و طبق برنامه های پیش بینی شده این کشور تا سال ۲۰۲۱ حجم این صنعت باید به ۲۲۱ میلیارد دلار برسد.

صنعت نساجی هند در مجموع ۱۱ درصد صادرات هندوستان و ۴ درصد درآمد ملی را به خود اختصاص داده است. جالب تر اینکه صنعت نساجی و پوشاک دومین صنعت اشتغالزای هند پس از کشاورزی است و حدود ۱۰۰ میلیون نفر در این شاخه مشغول کار و فعالیت هستند.

بیشترین ظرفیت نصب شده ماشین آلات بافندگی جهان در هند قرار دارد؛ یعنی حدود ۶۳ درصد ظرفیت بافندگی جهان در هندوستان قرار گرفته است. هندوستان به جهت پنبه، ابریشم و پارچه های جین شهرت جهانی دارد.

در ۵ سال گذشته هند با هجوم سرمایه گذاران خارجی به ویژه در صنعت پوشاک مواجه شده است و بسیاری از مارک ها و برندهای مشهور جهان مانند Diesel، Boss، H&M و… در هندوستان خطوط تولیدی قدرتمندی دارند. طبق آمارهای رسمی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ میلادی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور صورت گرفته است.

در سال ۲۰۱۲ میلادی حجم بازار داخلی پوشاک و نساجی در هندوستان بالغ بر ۴۳ میلیارد یورو برآورد شده است و با این حال ۴۸ درصد از کل تولیدات این کشور به خارج از هند صادر می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت نساجی هند در سال های اخیر از نظر حجمی ۷ درصد و از نظر ارزش ۱۰ درصد در بخش صادرات رشد داشته است. آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا دو مشتری بزرگ پوشاک و کالاهای نساجی هندوستان هستند.

صنعت نساجی هند در تولید کالاهای معمول نساجی که نیاز به تکنولوژی بالایی ندارند بسیار شناخته شده است اما چند سالی است که تولیدکنندگان نساجی این کشور در کنار تولیدات معمول و رایج نساجی که حاشیه سود پایینی دارد به تولیدات نساجی با تکنولوژی بالاتر مثل منسوجات فنی وارد شده اند تا بتوانند حاشیه سود قابل توجهی را نصیب خود کنند. پیش بینی می شود حجم تولیدات منسوجات فنی در هندوستان تا سال ۲۰۲۰ از مرز ۳۱ میلیارد دلار عبورکند.

همانطور که گفته شد کشورهای اروپایی یکی از مهمترین بازارهای صادراتی هند هستند. در جداول زیر به طور نمونه می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کالاهای صادراتی هندوستان به کشور فرانسه که از بزرگترین واردکنندگان کالاهای نساجی هند است بدست آورید.

جدول شماره ۱

جدول شماره ۳

جدول شماره ۴

جدول شماره ۵

تولید الیاف مصنوعی در هند بسیار قدرتمند است و صادرات زیادی به کشورهایی نظیر ترکیه و برزیل دارند. همچنین هند یک تولیدکننده مهم پنبه، این طلای سفید در جهان است. هر چند که در سال ۲۰۱۲ به دلیل شرایط نامساعد جوی و بلایای طبیعی هندوستان با کاهشی قابل توجه در تولید پنبه مواجه شد اما دولت برنامه های بسیار زیادی در جهت اصلاح ژن های دانه های پنبه و مقاوم سازی آنها در دست اجرا دارد.

اگر نگاهی به ۴ گوشه سرزمین هند بیندازیم شهرهای مهم نساجی این کشور را می بینیم که هر کدام در تولید کالای خاصی پیشرو هستند.

غرب هندوستان: شهرهای احمدآباد، بمبئی، سوراته، راج کوت، ایندور و وادودارا که در تولیدات پنبه و کالاهای پنبه ای شهرت دارند.

شمال هندوستان: کشمیر، لودهیانا، پانی پات که حدود ۸۰ درصد تولید پشم هندوستان را بر عهده دارند.

شرق هندوستان: شهرهای بنگال و بیهار در تولید جوت و اوتارپرادش در تولید پشم شهرت دارند.

جنوب هندوستان: تیروپور، کوکیمباتور و مادورائی، بنگلور و میسور و چتائی در تولید ابریشم مشهور هستند.

هند در تولید پنبه بسیار قدرتمند است و حدود ۲۲ درصد پنبه جهان را تامین می کند. در تولید جوت در کنار بنگلادش دو کشور بی رقیب هستند. هند دومین تولیدکننده بزرگ ابریشم جهان است. تولید الیاف مصنوعی هم در سال ۲۰۱۳ در هندوستان با ۲ درصد رشد همراه بوده است.

در تاریخ ۱۹ جولای ۲۰۱ وزیر جدید نساجی هندوستان اعلام کرد برنامه های بسیار خوبی را برای افزایش صادرات نساجی این کشور تا سطح ۴۰ میلیارد دلار در دست اجرا دارد.

همچنین هند جهت به روز کردن صنعت پوشاک و نساجی خود و تربیت نیروهای کارآزموده و به روز، ۷۵ مرکز آموزش نساجی و طراحی را در هندوستان تاسیس کرده است. جدول زیر آمار بسیار جالبی را از میزان دستمزدها در صنعت نساجی در هند نشان می دهد.

منبع : شماره ۲۱ مجله کهن

———————————————————————————–

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×