اخبار فرش ماشینی

قانون های مالیاتی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

قانون مالیاتهای مستقیم که در حال حاضراجرا می شود بیش از ۴۵ سال سابقه داشته که چندین بار مورد اصلاح قرارگرفته است و چهارچوب اصلی آن مربوط به سال ۱۳۴۶ می باشد و ازجمله قوانین مالیاتی مدرن در کشور بوده است.این قانون در بخش مالیات بر درآمد به فصلهای مختلفی تقسیم شده است که از نظر فهرست موضوعات شامل مالیات بردرآمد املاک-مالیات بر درآمد کشاورزی – مالیات بردرآمدحقوق – مالیات بردرآمد مشاغل-مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی (موسسات و شرکتها)- مالیات بردرآمد اتفاقی و مالیات برجمع درآمد ناشی ازمنابع مختلف بوده که درباب سوم ازآن منابع میتوان یادنمود.
اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی و موکت تهران کوشش دارد تا بمنظور اطلاع رسانی به اعضاء محترم خود در امورمالیاتی و آنچه که در این قانون وظائف مودیان مالیاتی را معین داشته است بطور اجمال و بصورت مطالبی ساده، آگاهیهای لازم را اعلام نموده تا همکاران ضمن آشنایی به وظایفی که در قانون مالیاتها برای مودیان آمده است در اجرای هرچه بهتر تکالیف خود اقدامات لازم را انجام دهند و حداقل آشنائی راپیدانمایند.
یکی از وظایفی که قانون مالیاتها درشروع واحدهای کسب و کارصنفی تعیین داشته است اعلام شروع به کارکتبی به اداره امور مالیاتی محل است.
مطابق تبصره ۳ ماده ۱۷۷ قانون مالیاتها:صاحبان مشاغل مکلفند ظرف چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتباً به اداره امورمالیاتی محل اعلام نمایند.
عدم انجام دادن تکلیف فوق در مهلت مذکور مشمول جریمه ای معادل ده درصد مالیات قطعی شده در سال اول تشخیص مالیات و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیت مالیاتی از تاریخ شناسائی توسط اداره امورمالیاتی خواهدبود. این حکم درمورد صاحبان مشاغلی که برای آنها از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادرگردیده است نخواهدبود.
توضیح :اعلام شروع فعالیت به طور کتبی ارتباطی با تاریخ خرید ملک یا حق واگذاری و یا اجاره واحد کسبی نداشته بلکه منظور قانون گذار تاریخ شروع فعالیت و عملی شدن کسب و کاراست.

هم چنین چنانچه ظرف مهلت چهارماهه تعیین شده طبق ماده فوق فرد صاحب واحد صنفی،پروانه کسب و یا مجوز فعالیت از مراجع مربوط اخذ نموده باشد نیازی اجباری برای اعلام شروع بکار به اداره امورمالیاتی را نخواهد داشت.
توضیح: به اعضاءمحترم صنف توصیه میگردد هر گونه مکاتباتی را که از نظر مالیاتی با اداره مالیاتی خود دارید اولاً در دو نسخه تهیه و یک نسخه نزدخود نگهداری نموده و ثانیا ًبا ارائه آن به واحد یا اداره امور مالیاتی رسید و شماره و تاریخ ثبت آن را دریافت و در نسخه نگهداری نزد خود انعکاس نمایند تا در صورت مفقودشدن اصل نسخه بتوان اقدام لازم را بعمل آورد.
ازموارد دیگری که درشروع بکار واحد صنفی صاحبان این واحدها در ارتباط با قانون مالیاتها باید آگاهی لازم را داشته باشند موارد تسلیم لیست حقوق کارکنان (درصورت داشتن کارگر یا کارمند حقوق بگیر) بوده که دراین موضوع ماده ۸۶ قانون مالیاتها، تکلیف پرداخت کنندگان حقوق را معین نموده است.
ماده ۸۶ :پرداخت کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلفند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ این قانون محاسبه، کسرو ظرف سی روز ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و درماههای بعد فقط تغییرات را صورت دهند.
ماده ۸۵ :نرخ مالیات بردرآمد حقوق درمورد کارکنان بخش غیردولتی پس از کسر معافیت های مقرر در این قانون تام بلغ چهل و دو میلیون ریال به نرخ ده درصد و نسبت به مازادآن طبق نرخهای مقرر درماده ۱۳۱ این قانون خواهدبود.
نرخ ماده ۱۳۱-
* تا میزان سی میلیون ریال درآمد مشمول مالیات به نرخ ۱۵%
*تا میزان یکصد میلیون ریال نسبت به مازادسی میلیون ریال به نرخ ۲۰%
*تا میزان دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصدمیلیون ریال به نرخ ۲۵%
* تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال به نرخ ۳۰% و اضافه بر یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه ۳۵%
توضیح :دربسیاری از واحدهای صنفی که دارای حقوق بگیر هستند معمولاً کارمند یا کارگر به دلیل آنکه دریافتی او زیرمعافیت درآمدبوده (درحال حاضر معافیت مالیات برحقوق سالانه مبلغ شصت و شش میلیون ریال و ماهانه پنج میلیون و پانصدهزارریال است)مشمول مالیات برحقوق نبوده و لکن صاحب واحدشغلی (کارفرما) مکلف است لیست کارکنان حقوق بگیرخود را به اداره امور مالیاتی طبق ماده ۸۶ که فوقاً اشاره رفت تسلیم دارد.
جریمه کارفرما در مورد عدم تسلیم مالیات برحقوق و یا خلاف واقع دو درصدحقوق پرداختی است و درمورد عدم کسرمالیات بیست درصد مالیات پرداخت شده خواهدبود.(ماده ۱۹۷ و۱۹۹ قانون مالیاتها)
ادامه دارد….

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×