اخبار نساجی

غضنفری: نصف هزینه واردات از طریق نفت تامین می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

خبرگزاری فارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در ابتدای دولت نهم به ازای هر یک دلار کالای غیرنفتی که صادر می شد ۳ دلار دیگر را از منابع دیگر تهیه می کردیم تا ارز وارداتی را تامین کنیم اما اکنون به ازای هر ۲ دلار که واردات انجام می دهیم ۱ دلار آنرا از طریق صادرات غیر نفتی و یک دلار دیگر را از طریق نفت تامین می کنیم.
خبرگزاری فارس: غضنفری: نصف هزینه واردات از طریق نفت تامین می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، مهدی غضنفری ضمن اشاره به موفقیت کشور در حوزه تجارت خارجی گفت: در ابتدای دولت نهم ارزش واردات ۴ برابر صادرات غیرنفتی بود که در حال حاضر به ۲ برابر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: برای ارزیابی حوزه تجارت خارجی شاخص های متفاوتی وجود دارد یعنی برای ارزیابی موفقیت و عدم موفقیت باید شاخص هایی را مانند تفاوت بین صادرات و واردات، نسبت این دو با یکدیگر و حجم آنها را ملاک قرار داد و با در نظر گرفتن همه آنها اظهار نظر کرد.
وی خاطر نشان کرد: در طی ۶ سال دولتهای نهم و دهم حجم تجارت خارجی کشور بسیار افزایش یافت و سرجمع صادرات و واردات به عنوان یک پارامتر مثبت لحاظ گردید از سوی دیگر نسبت واردات به صادرات غیرنفتی از ۴ برابر به ۲ برابر کاهش یافت.

غضنفری افزود: در ابتدای دولت نهم به ازای هر یک دلار کالای غیرنفتی که صادر می شد ۳ دلار دیگر را از منابع دیگر تهیه می کردیم تا ارز وارداتی را تامین کنیم اما اکنون به ازای هر ۲ دلار که واردات انجام می دهیم ۱ دلار آنرا از طریق صادرات غیر نفتی و یک دلار دیگر را از طریق نفت تامین می کنیم که در مجموع این نسبتها نشان دهنده عملکرد مثبت تجارت خارجی کشور بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به مثالی در این رابطه اشاره کرد و گفت: اگر کشوری ۷۰ میلیارد دلار صادرات و ۸۰ میلیارد دلار واردات داشته باشد تراز آن منفی ۱۰ میلیارد دلار است اما چند سال بعد صادراتش به ۷۰۰ میلیارد دلار و وارداتش به ۷۵۰ میلیارد دلار می رسد که تراز آن منفی ۵۰ میلیارد دلار می شود .آیا می توان گفت که این کشور با توجه به افزایش تراز منفی اش در حوزه تجارت خارجی عملکرد خوبی نداشته است؟
وی اظهار کرد: افزایش حجم تجاری یک کشور نشان دهنده عملکرد مثبت سیستم های پشتیبانی، افزایش اشتغال و فعالیت بالای بنادر و کشتیرانی، تحرک اقتصادی ، پویایی تولید، نشاط کسب و کار و در مجموع موفقیت سیاستهای دولت در این حوزه است هر چند ممکن است مقداری تراز منفی هم داشته باشد.
غضنفری در پایان گفت: آرمان اصلی دولت این است که صادرات غیر نفتی به اندازه واردات برسد و سپس از آن پیشی بگیرد و امیدواریم که این نقیصه در آینده ای نزدیک جبران شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×