اخبار نساجی

انتظارات مردم از نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

انتظارات مردم از نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا

نویسنده: مینا تاج بخش

ابتکار برپایی نمایشگاه های بهاره همزمان با نزدیک شدن به سال نو، چند سالی است کار مردم را برای خریدهای نوروزی آسان کرده است و همه کالاهای مورد نیاز مردم به قیمتی پائین تر از آنچه در بازار عرضه می شود، یکجا و با تنوع بسیاری در اختیار آنها قرار می گیرد. این محل کاملاً شاد و سرزنده چیزی جز رضایت مردم و صنف فروشندگان را دربرندارد، ضمن این که عرضه کالاها با قیمت های مناسب در این نمایشگاه ها، حتی منجر به شکسته شدن قیمت های بازار هم می شود.

با همه اینها کیفیت برپایی نمایشگاههای بهاره مسئله ای است که نیاز به تامل دارد. هر چند در این نمایشگاه ها انبوه ملزومات خانگی، غذایی، بهداشتی و پوشاک مورد نیاز مردم عرضه می شود اما به نظر می رسد آنچه کمتر به آن توجه می شود، کیفیت کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه ها است. متاسفانه سطح کیفی کالاهایی که در این نمایشگاه ها عرضه می شود، چه از مواد خوراکی، آجیل، شیرینی، چای، برنج و غیره گرفته تا دستمال کاغذی و ملزومات بهداشتی گاه به اندازه ای پائین است که کمتر کسی رغبت می کند از کنار آنها رد شود و این مسئله البته در بعضی موارد درباره سایر کالاها هم صدق می کند. بر کسی پوشیده نیست که توجه به سطح سلیقه مردم، حرف اول را در ارائه کالاو محصولات به بازار می زند و شاید بهتر باشد به عرضه کالاهای اساسی مردم در نمایشگاه های بهاره هم توجه بیشتری شود.
علاوه بر این طراحی فضای برپایی این نمایشگاه ها هم موضوعی است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود. از آنجا که معمولاً چنین نمایشگاه هایی در فضاهای باز و وسیعی چون مصلای تهران، محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، طبعاً فضای باز پارک ارم و غیره برپا می شود، فضای زیادی برای طراحی غرفه ها وجود دارد، اما متاسفانه معمولاً برپایی غرفه ها به شکلی صورت می گیرد که مردم باید در مسیر طولانی برای رسیدن به محل برپایی نمایشگاه پیاده روی کنند.علاوه بر این، هر چند به نظر نمی رسد که محدودیت فضایی برای برپایی نمایشگاه وجود داشته باشد اما فاصله راهروهای بین غرفه ها را به اندازه ای کوچک در نظر می گیرند که در نهایت افراد در دو خط رفت و برگشت آن هم بسیار سخت حرکت می کنند و همین تراکم زیاد جمعیت و فضای کم، بسیاری را از خرید منصرف می کند.
اگر هدف از برپایی نمایشگاه هایی از این دست، ارائه خدمت بیشتر و کسب رضایت مردم است، باید این کار با دقت نظر بیشتری انجام شود تا ضمن این که نیاز واقعی مردم تامین می شود، خدای ناکرده سطح توقع آنها هم ناچیز در نظر گرفته نشود و بتوانند به کالاهای با کیفیت تری دسترسی داشته باشند.

روزنامه ایران، شماره ۵۰۱۷ به تاریخ ۳/۱۲/۹۰، صفحه ۱۳ (ایران اجتماعی)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×