اخبار نساجی

یارانه‌های هدفمند در جست‌وجوی مفاهمه‌های هدفمند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یارانه‌های هدفمند در جست‌وجوی مفاهمه‌های هدفمند

تین نیوز: سخنرانی هفته گذشته رئیس جمهور که بنا بود به صورت زنده از تلویزیون پخش شود ، به صورت ناگهانی لغو شد تا حداقل نگرانی عده ای که معتقد بودند رئیس جمهور در تلویزیون می خواهد به صورت ناگهانی آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را به مردم اعلام کند از بین برود. اما ظاهرا نگرانی از اعلام ناگهانی مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها در مقابل نگرانی که مردم از عدم تفاهم مجلس و دولت دارند ، نگرانی بزرگی نیست.

سایت «تابناک» در یادداشتی ضمن اشاره به مطلب فوق آورده است:با لغو این سخنرانی زنده تلویزیونی می توان انتظار داشت که دولت و مجلس برای مردم هم که شده به سوی گفتگو بروند یا همچنان باید منتظر مواردی ناگهانی و شوک آور برای زندگی مردم بود؟

در ادامه این یادداشت با اشاره به وجود برخی نگرانی‌ها بین کارشناسان و مردم در زمینه اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها آمده است: به نظر می رسد که نگرانی های اخیر برخی از مسئولان در مورد مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نه به خاطر وضعیت مردم که عمدتا به خاطر وضعیتی است که خود در آن گیر افتاده اند . در شرایط فعلی کشور ، قوای مختلف کشور ، جناح های سیاسی و حتی شخصیت ها یا نمی خواهند با همدیگر در مورد برنامه های و اجرای سیاست ها با هم وارد گفتگویی سازنده شوند و یا قدرت گفتگوی منطقی را با هم از دست داده اند، به نحوی که در غیاب این مفاهمه هر گروهی از ابزار و قدرت خود برای خنثی کردن قدرت رقیب – و البته رفیق – استفاده می کند و در تنظیم سیاست های مختلف علیه هم بودن اصل شده است و نه منفعت ملی کشور.

این در حالی است که در قانون اساسی رابطه قوا مشخص شده است . مجلس ناظر قوه مجریه است و در صورت تخلف لازم است در مقابل آن بایستد. حال چگونه است که همه نگرانند که نکند رئیس جمهور بدون اطلاع مجلس برنامه ای اساسی همچون مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را اجرایی کند ؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اینکه بخشی از مردم و بخشی از مسئولان نگران اجرای ناگهانی مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هستند ، نگرانی درست و منطقی است . اما اینکه چرا وضعیت به گونه ای شده است که احتمال می رود رئیس جمهور هم از ابزار قدرت خود استفاده کند و برنامه مد نظر خود را اعلان عمومی کند ، نشان دهنده کمبود و یا نبود مفاهمه و گفتگو در بین برخی مسئولان است . بدین نحو که هر یک از مسئولان سخنان و برنامه های خود را در تریبون هایی که در اختیار دارند مطرح می کنند و هر کدام هم نگران این هستند که ممکن است در تریبونی علیه آنان ، برنامه هایشان و رویکردشان سخنی گفته شود.

در شرایط حاضر این سیاست بازی است که زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است . رئیس جمهور ضرورت هایی برای اجرای برنامه های خود دارد که مجلس آن ضرورت ها را با توجه به شرایط کشور منطقی نمی پندارد . اما از یک سو مجلس عجله دولت را در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها سیاسی و به خاطر مقاصدی خاص می داند و رئیس جمهور هم مخالفت مجلس را با اجرایی شدن این طرح سیاسی می داند .

حال و زمانی که این دو قوه نمی توانند با هم منطقی حرف بزنند ، زیان آن را مردم می پردازند . باید به این وضعیت رسیدگی شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×