اخبار فرش ماشینی

فرش استان مرکزی نباید از طریق دیگر استان‌ها صادر شود

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: اگر این اتحادیه شکل بگیرد در ابتدا می‌توانیم گمرک استان را تجهیز کنیم و با کمک دست‌اندرکاران و مسوولان گمرک اختیار اظهارات صادرات فرش را در استان داشته باشیم.

جعفر اصغری در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در اراک، با بیان اینکه استان مرکزی در زمینه تولید فرش دستباف از مزیت‌های نسبی خوبی برخوردار است، اظهار کرد: استان مرکزی از جمله استا‌ن‌هایی است که دارای برند است و پتانسیل لازم را جهت تولید و صادرات فرش دستباف را داشته و دارد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه جمع‌بندی و ارائه آمار صادرات فرش دستباف در استان وجود دارد، گفت: در واقع گمرک استان از لحاظ تخصصی نمی‌تواند فرش دستباف را به منظور صادرات اظهار کند، زیرا گمرک ایران گمرکات را تخصصی کرده است و از ۳۰ گمرک موجود در نقاط مختلف کشور اختیار ارزیابی صادرات فرش به گمرک استان داده نشده است.

اصغری ادامه داد: در این راستا لازم است تا در سطح استان اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف تاسیس شود که البته در طی جلسات متعدد در میز فرش و صنایع دستی که با حضور دستگاه‌های متولی امر صادرات و همچنین در بخش خصوصی با حضور تولیدکنندگان صنعت فرش استان برگزار شده نسبت به تشکیل این اتحادیه با کمک اتاق بازرگانی و تعاون تلاش شده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: اگر این اتحادیه شکل بگیرد در ابتدا می‌توانیم گمرک استان را تجهیز کنیم و با کمک دست‌اندرکاران و مسوولین گمرک اختیار اظهارات صادرات فرش را در استان داشته باشیم؛ تا محصول فرش استان از طریق استان‌های دیگر اظهار و صادرات نشود.

وی با بیان اینکه صادرات از هر نقطه و گمرکی اظهار شود در مجموع صادرات کشور را پوشش می‌دهد،تصریح کرد: اما به هر ترتیب به لحاظ اینکه بتوانیم به یک جمع‌بندی آماری در استان برسیم تا ادعای صادرات فرش به بازارهای هدف را داشته باشیم نیازمند تقویت و تجدید خدمات گمرک و این اتحادیه جهت ارزشیابی و کمک به گمرک به منظور قیمت‌گذاری صادراتی هستیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اصغری یادآور شد: حداقل تعداد افراد صادرکننده جهت شکل‌گیری این اتحادیه می‌بایست ۱۲ نفر باشند، رایزنی‌های زیادی در این راستا انجام شده اما تاکنون به نتیجه قابل قبولی نرسیده‌ایم.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: تاکنون با تلاش‌های استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرک استان به صورت موردی صادرات فرش دستباف انجام شده است، اما می‌بایست این اتحادیه شکل بگیرد تا به صورت مداوم صادرات از مرکز استان و از گمرک استان اظهار شود و به جمع‌بندی قابل قبولی در این زمینه دست یابیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اطلاعاتی که به صورت پراکنده از تجار و تولیدکنندگان موجود است، فرش دستباف عمدتا از طریق استان‌های همدان، قم و تهران صادر می‌شده است.

اصغری میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته را بر اساس آمار گمرکات استان ۸۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود: میزان صادرات با واسطه از طریق واحدهای تولیدی و استان‌های دیگر پنج میلیون دلار بوده است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال تاکنون آماری مبتنی بر صادرات فرش دستباف از طریق گمرکها ثبت نشده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×