اخبار نساجی

پرداخت سهم عمده تولید صنعتی با فاز نخست هدفمندی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

با تخصیص بیش از سه هزار میلیارد تومان یارانه

پرداخت سهم عمده تولید صنعتی با فاز نخست هدفمندی

از ابتدای اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها، در وزارت صنایع و معادن سابق سه بسته حمایتی خط اعتباری، بازسازی کوچک و بازسازی بزرگ مطرح شد که در مرحله نخست ۲۵ رشته فعالیت تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی شناسایی و برای آن خط اعتباری یک هزار میلیارد تومانی با تسهیلات چهار درصد تعیین شد.

در یکی از سوال های مطروحه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهوری، در مورد سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی از یارانه ها سوال شده است.

به گزارش ایرنا، حمایت های دولت از حوزه تولید در دو بخش قیمت حامل های انرژی و صنایع انرژی بر، پیش بینی شد که در بخش نخست پول پرداختی در حوزه صنعت، معدن، بابت گاز، برق و گازوئیل به صورت ترجیحی اختصاص یافت.

بر این اساس، برای صنایع انرژی بر نیز خط اعتباری در نظر گرفته شد و یک هزار میلیارد تومان وام پرداخت شد، به این صورت که مازاد قبض ها به صورت تسهیلات به تولیدکننده پرداخت می شود.

برای بسته بازسازی کوچک نیز، دولت ۴۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای مشکل دار به عنوان کمک بلاعوض پیش بینی کرد، این یارانه با هدف بازسازی و تجهیز بنگاه های کوچک تخصیص یافت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با توجه به این که، در مورد برخی حامل های انرژی قیمت تعیین شده از صنعت دریافت نمی شود، قیمت ترجیحی برای گازوئیل و برق در نظر گرفته شد که بر این اساس یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش تولید و صنعت یارانه اختصاص یافت و به این ترتیب با در نظر گرفتن نرخ ترجیحی حامل های انرژی سر جمع یارانه های پرداخت شده در بخش صنعت و معدن تاکنون به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت تسهیلات ارزان تری را برای حوزه صنعت در استفاده از حامل های انرژی قائل شد، بر این اساس در حالی که سقف هر کیلو وات برق ۱۲۰ تومان تعیین شد، این مبلغ برای صنعت به طور متوسط هر کیلو وات ۴۰ تومان محاسبه شد.

قیمت هر لیتر گازوئیل آزاد نیز ۳۵۰ تومان تعیین شد، اما بخش صنعت روزانه پنج میلیون لیتر و با هر لیتر ۱۵۰ تومان دریافت می کند، دولت برای هر لیتر نفت کوره به بخش تولید نیز ۵۰ تومان کمک بلاعوض پرداخت می کند و برای مصرف هر لیتر گاز مایع بخش صنعت ۳۰۰ تومان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

** بسته سوم حمایتی

اجرای بسته سوم حمایتی برای صنایع بزرگ موضوع دیگری بود که با اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش بینی شد، ‘مهدی غضنفری’ چندی پیش از این بسته به عنوان مهمترین بسته حمایتی نام برد و گفت: برای تامین اعتبار مورد نیاز این بسته هم از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها در حال پیگیری هستیم و هم با صندوق توسعه ملی گفت و گو شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر بنگاه تولیدی برای به روز کردن تجهیزات خود نیازمند ارز باشد در راستای بهره وری انرژی تسهیلات ارزی به او اعطا می شود.

برای عملیاتی شدن این بسته حمایتی حدود ۵۰۰ بنگاه تولیدی ثبت نام کردند تا از طریق صندوق توسعه ملی برخی تجهیزات مورد نیاز آنها پرداخت شود.

برای اجرای بسته سوم حمایتی (بازسازی بزرگ) دو مسیر آغاز شد، طبق این دو مسیر یک مرحله از طریق سازمان هدفمندی و طریق دوم با استفاده از منابع صندوق ملی تامین در نظرگرفته شد.

در این میان متقاضیان معرفی می شوند تا از میان آنها واجدان شرایط تسهیلات مورد نیاز را دریافت کنند.

اختصاص یک میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای بخش تولید به دستور رییس جمهوری از دیگر تمهیدات دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

** رشد تولید

با وجودی که برخی مدعی هستند، با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تولید روند کاهشی داشته است، اما شاخص های بازار سرمایه و رشد تولید نشان از روند رو به رشد تولید دارد، تولید فولاد خام در سال ۹۰ رشد قابل ملاحظه ای داشته و نسبت به مدت مشابه آن هشت درصد رشد داشت.

روند تولید محصولات فولادی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ۱.۳ درصد رشد را تجربه کرد و مجتمع های فولاد خوزستان و مبارکه به ترتیب ۱۲ و هشت درصد رشد تولید را پشت سر گذاشتند.

در تولید محصولات مس، آلومینیم و سنگ آهن به ترتیب ۵.۵، ۵ و ۲.۵ درصد رشد را شاهد بوده ایم، مجموع تولیدات بخش خصوصی و دولتی در حوزه فولاد، محصولات فولادی به ترتیب ۱۰.۴ و ۷ درصدی بوده است.

رشد شاخص های حوزه تولید و صنعت در بازار بورس نیز نشان از فعال بودن چرخه تولید در زمان کنونی دارد و بیانگر آن است که تولید در حال طی کردن روند رو به رشد خود است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×