اخبار فرش ماشینی

اقتصاد مقاومتی تنیده در تار و پود فرش نقش برجسته

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

 صنایع‌دستی در استان ایلام با توجه به زندگی عشیره‌ای و امکانات خوبی که وجود دارد از زمان قدیم به‌صورت جنبه‌های خودمصرفی و دیگر جنبه‌ها وجود داشته و امروزه نیز همانند سایر استان‌های کشور صنایع‌دستی ایلام منحصربه‌فرد است که تولید گلیم نقش برجسته از جمله آن‌هاست.

 از نظر اقتصادی و از آنجا که ایده اولیه فرش و گلیم نقش برجسته منحصر به استان ایلام است، می تواند به عنوان یک صنعت بسیار مهم که در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد مورد توجه قرار گیرد،”امیرهوشنگ همتی” فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته فرش و متولد سال ۵۹ در شهر ایلام است، که با تلفیق دانش و هنر توانسته است در زمینه تولید و بافت فرش و گایم و فرش نقش بر جسته فعالیت اقتصادی بسیار به روزی را انجام دهد.

وی با معرفی طرح های تولیدی خود و کاربردهای آنان اظهار داشت: طرحهایی که ما  بر روی آنها کار می کنیم در واقع طرح گلیم نقش برجسته ایلام و تابلو فرش است که بر اساس المانها و نقوش کاملا بومی استان طراحی شده اند و توانایی برند سازی در این زمینه را دارا می باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همتی با بیان شمه ای از چگونگی انجام کار افزود: شیوه کار بدین صورت است که بعد از اتمام طرح، آن را در اختیار تولیدکننده های استان جهت تولید محصولات قرار می دهیم، که مواد اولیه کار هم شامل کرک ، پشم ، پنبه ، مرینوس و ابریشم است.

این کارشناس فرش با بیان کاربرد طرح ابداعی خود گفت: کاربرد آن تزیینی مصرفی بوده و علاوه بر داشتن قابلیت صادرات، با توجه به وجود کارگاه های متعدد خصوصی و دولتی می توان آن را به تولید انبوه رساند.

همتی در خصوص مزیت طرح و حوزه فن آوری آن، خاطر نشان کرد: بومی سازی و منحصر به فرد کردن طرح و نقش فرش و گلیم و گلیم نقش برجسته در استان است و بنوعی خلاقانه و نوآورانه و نو می باشد.

وی بزرگترین مشکلات شرکت های موجود را در حوزه مالی دانست و گفت: اگر مشکلات مالی بر سر راه شرکت های تولید کننده نباشد و محصولات به تولید انبوه برسند هم نیاز کشور مرتفع می شود و هم با صادر کردن محصول ارز آوری بسیار خوبی را نصیب کشور خواهد کرد.

 همتی با بیان اینکه این طرح و ایده قابلیت تجاری سازی داشته و میتواند در راستای تقویت تولید ملی مؤثر باشد، اضافه کرد: تولید محصول و بازاریابی مناسب برای فروش آن به نوعی با صادرات، به تقویت تولید ملی کمک خواهد کرد.

این فعال اقتصادی با مهم تلقی کردن تحقق اقتصاد مقاومتی آن را منوط به عرصه عمل دانست و گفت: با حرف و شعار اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود بلکه باید بطور عملی و در عرصه ی کار به آن جامه ی عمل پوشاند.

وی با اشاره به طرح و تولید خود آن را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دانست و بیان داشت:  صادرات آن و ارزآوری و همچنین صرفه جویی در این امر از طریق بومی سازی به نوعی به اقتصاد مقاومتی مربوط می باشد.

همتی به انتظارش از مسئولین اشاره کرد و گفت: بیشترین کمکی که ما نیاز دایم در واقع حمایت معنوی و باور مندی مسئولین نسبت به توان نیروهای داخلی است که امیدوارم این کار صورت بگیرد، چرا که مسائل مالی با کمی تلاش بیشتر قابل حل خواهد بود.

وی افزود:  شاید به جرات بتوان گفت که بازار تشنه ی محصولات نوآورانه و ابداعی است، وقتی در این راه گام بر می داریم در واقع میزان تولید را بالا برده و از رکود بازار جلوگیری می کنیم. این مسئله باعث می شود آمار اشتغال بالا رفته و کار رونق گرفته و بیکاری کمتر شود.

همتی یادآور شد: بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال در گرو بازار با حاشیه امنیت مناسب و با ثبات است، اگر این امر محقق گردد نه تنها آمار اشتغال بالا می رود بلکه اقتصاد مردم خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×