اخبار نساجی

ایجاد رابطه برد – برد در روابط ایران با جهان / ایران بهترین شریک انرژی اروپا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ایجاد رابطه برد - برد در روابط ایران با جهان / ایران بهترین شریک انرژی اروپا

    رئیس دفتر رئیس جمهور با اعلام اینکه اگر اروپا به دنبال تامین امنیت انرژی است ایران بهترین نامزد خواهد بود گفت: تغییر رویکرد از رابطه برد – باخت در روابط ایران با جامعه جهانی به برد – برد به چشم می خورد.

به گزارش مهر،محمد نهاوندیان عصر دیروز در دیدار با هیئت ۱۴۰ نفره سراسری در اتاق بازرگانی ایران گفت: سطح جدیدی در مناسبات ایران و اروپا پیش روی کشور قرار گرفته و فضای امیدواری و نگاه مثبت در روابط هر دو کشور حاکم است، بنابراین خردمندی و آینده نگری ایجاب می کند که فضای مثبت را مغتنم شمرده و به سهم خود برای مثبت تر کردن این فضا گام برداریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: فضای مثبت ایجاد شده حاصل یک تغییر نگاه است که از رویکرد برد – باخت به برد – برد در روابط ایران و جامعه جهانی به چشم می خورد. بنابراین به محض اینکه این تغییر در مناسبت ایران و شش کشور اروپایی صورت گرفت، شاهد حصول توافق آسان بودیم.

وی تصریح کرد: در واقع صحنه برخورد ایران با شش کشور دچار اتفاق خاصی نشده بود و فرانسه و سایر کشورها فقط تغییر نگاه صورت گرفته و به جای اینکه یک طرف اعلام پیروزی و شکست طرف مقابل را صورت دهد هر دو طرف با یک بازی برد – برد کار را پیش بردند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته نهاوندیان، هیچ اشکالی وجود ندارد که هر دو طرف احساس کنند که در آنچه می خواستند توفیق حاصل شده است، اما به طور قطع در آینده معلوم می شود که همه تصمیمات نادرست قبلی مبتنی بر قضاوت نادرست و اطلاعات غلطی بوده که در اختیار دو طرف داده می شد. بنابراین اگر چشم ها را بشوییم، حقیقت زیبا است و می توان بر اساس همین حقیقت بنیاد همکاری‌ها را پایه گذاشت.

به اعتقاد نهاوندیان، نگاه برد – برد در عالم سیاست، ما را به این توافق رساند و امید می رود که با این نگاه بتوان توافق نهایی را حاصل کرد، البته نکته مهم در این توافق اولیه آن است که پایان کار نیز ترسیم شده و به جای گفتگوهای بی حاصل گذشته که پایان مسیر نامشخصی را ترسیم می‌کرد، موفقیت جایگزین شده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در صورت توافق نهایی، حق دستیابی به فناوری هسته ای از سوی ایران همچنان که شایسته هر عضو NPT است با رعایت همه مقررات بین المللی تحقق خواهد یافت و از سوی دیگر تمامی اقدامات تحریمی که به نظر ما از آغاز ناروا بوده است، برداشته می شود.

به اعتقاد وی، در هر مذاکره ای پیش‌فرض محیط کسب و کار باید روشن باشد و بنابراین پیام این جمله آن است که در مذاکرات اقتصادی بتوان فرض کرد که تحریم ها برداشته شده و مطالبه خود را بر اساس یک همکاری درازمدت پایه ریزی کنیم.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: در عالم بین المللی نگاه برد – برد می تواند گشایش ایجاد کند و البته سیاسیون این نگاه را از اقتصادیون آموخته اند و عالم سیاست و اقتصاد یک عالم برد – برد است.

وی گفت: هیچ معامله ای نیست مگر اینکه هر دو طرف احساس کنند که کار پُرسود انجام می دهند، البته موجده اقتصاد و تجارت این است که پس از هر معامله ای تا مجموعه تابع مطلوبیت اجتماعی بالا می رود.

این عضو کابینه یازدهم در ادامه حضور هیئت فرانسوی را یک حضور معنادار در ایران دانست و خاطرنشان کرد: در مذاکرات تجاری و اقتصادی باید نگاه بلندمدت حاکم شود، ضمن اینکه رابطه بین ایران و اروپا یک منطق واقعی و استراتژیک دارد که بر اساس آن اگر اروپا بخواهد در مورد امنیت انرژی خود قدم جدی و اعتمادانگیزی بردارد، بهترین نامزد برای شریک امنیت انرژی بودن در اروپا، ایران است.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: اگر شرکت های سرمایه گذار فرانسوی می خواهند اقتصادی را بیابند که در چند دهه آتی پتانسیل رشد بالای ۱۰ درصد را دارد، یکی از بهترین نامزدها اقتصاد ایران است. همانطور که به تعبیر وال استریت ژورنال از حضور رئیس جمهور ایران در داووس این بود که ایران آخرین اقتصاد بزرگ در حال ظهور است که می تواند یک بازار بزرگ و با پتانسیل تولید برای اقتصاد جهان باشد.

نهاوندیان اظهار داشت: ایران با مزیت های برجسته طبیعی در ذخایر معدنی و نیز ذخایر انرژی فسیلی در دنیا شرایطی را دارد که از هم اکنون برای ۵۰ سال بعد قابلیت تامین انرژی دارد و بنابراین برای اقتصاد اروپا که تکیه آن در بخش خدمات در زمان بحران های مالی این کشور را با چالش مواجه کرده بود، شریک بودن با اقتصادی که بخش واقعی قدرتمندی دارد، یک تصمیم معقول اقتصادی به شمار می رود.

رئیس دفتر رئیس جمهور به هیئت فرانسوی توصیه کرد که در مذاکرات با بخش خصوصی ایران به جای نگاه کوتاه مدت، نگاه بلندمدت را مدنظر قرار دهد و فرصت جدید مسابقه آینده نگری را که پیش‌ روی فرانسوی ها قرار دارد، به نحوی برنامه ریزی کند که هر کس همکاری بلندمدت تری دشته باشد، برنده خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر از سفر هیئت فرانسوی به تهران پیامی که به سیاسیون اروپایی منعکس می‌شود این باشد که زمینه همکاری بلندمدت با ایران زمینه جدی و غیرقابل صرفنظر است و این پیام از اقتصادیون ایران به سیاسیون این کشور منتقل شود که این همکاری نیازمند حمایت جدی است، توافق جدیدی حاصل شده است که در تاریخ به یادماندنی خواهد بود.

نهاوندیان اظهارداشت: ما در اتاق بازرگانی بین الملل شعارمان این بود که تجار، پیام رسانان صلح هستند و هیچ عاملی بیش از پیوندهای اقتصادی و تجاری به صلح و ثبات کمک نمی کند. در عین حال اقتصاد ایران ظرفیت هایی را دارد که برای یک تولید با قیمت رقابتی بسیار ارزشمند است.

رئیس دفتر رئیس جمهور، ایران را دروازه دسترسی به بازار ۳۵۰ میلیون نفری آسیای میانه و کشورهای همسایه اش دانست و خاطرنشان کرد: هر شرکت اروپایی بخواهد با همسایگان ایران وارد معامله شود، جمهوری اسلامی ایران می تواند پایگاه مناسبی برای وی باشد.

نهاوندیان اظهارداشت: اقتصاد نوین ایران تکیه خود را بر بخش خصوصی قرار داده و در چند سال اخیر قوانینی را به تصویب رسانده که زمینه های مناسبی را برای سرمایه گذاران با ایران فراهم می آورد که از جمله قانون سرمایه گذاران خارجی و بهبود مستمر فضای کسب و کار است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×