اخبار نساجی

گام مثبت برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها / شکایت سیف از مشکلات انتقال پول به یورو از هند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گام مثبت برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌ها / شکایت سیف از مشکلات انتقال پول به یورو از هند

در حالی که نوسان ارزش روپیه طی ماه‌های اخیر نگرانی‌ها نسبت به کاهش ارزش دارایی‌های ایران که با این ارز محلی در بانک های هند نگهداری می‌شوند را در پی داشت، رییس کل بانک مرکزی نیز نسبت به مشکلات انتقال پول به یورو از هند به دیگر کشور‌ها برای پرداخت پول واردات مواد غذایی و دارو شکایت کرده است.

به گزارش ایسنا، در راستای مقابله با تحریم و جبران کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت به کشورهایی که ایران را تحریم کرده بودند،‌ ایران مبادله تجاری با کشورهایی مانند هند، ترکیه، چین و … را افزایش داد و اقدام به فروش نفت با ارزهای محلی کرد در این بین هند یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است که پس از امارات و چین رتبه سوم واردات به ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

اما کاهش ارزش روپیه نگرانی‌هایی را نسبت به نگهداری کاهش ارزش دارایی‌های ایران با این ارز محلی در پی داشت. بررسی روند تغییرات قیمتی روپیه طی یک سال اخیر نشان از آن دارد که نرخ روپیه هند در پایان فروردین ماه سال گذشته، ۲۲۷ ریال بوده و تا یازدهم تیرماه سال جاری در همین حدود تغییر کرده و به ۲۰۸ ریال رسیده است.اما از دوازدهم تیرماه شاهد افزایش ۲ برابری ارزش روپیه بوده‌ایم.

نرخ روپیه پس از این افزایش تا ۲۷ مرداد ماه بیش از ۴۰۰ ریال بود اما پس از آن روند نزولی گرفته و به ۳۹۵ ریال رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این زمینه چندی پیش محمد حسین عادلی،رییس اسبق بانک مرکزی با اشاره به این‌که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در بانک‌های هند به صورت روپیه نگهداری می‌شود و این در حالی است که ارزش روپیه طی ماه‌های اخیر حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است،گفته بود: اگر ارزش ذخایر ایران که به صورت ارزهای محلی کشورهایی مانند هند، چین و ژاپن نگهداری می‌شود کاسته شود به معنی این است که ارزش دارائی ما کم شده است.

وی همچنین اعلام کرده بود: بدون اقدام برای رسیدگی مناسب به حل موضوع تحریم‌ها، شرایط اقتصادی به گونه‌ای نیست که بتوان اقدامات قابل موثری برای حل مشکلات اقتصادی انجام داد لذا هر گونه اقدام اقتصادی باید با اقدامات دیپلماتیک برای حل موضوع تحریم ها توام باشد.

از سوی دیگر تحریم‌های اعمال شده باعث شد که دارایی‌های ارزی ما قابل استفاده نباشند و امکان پرداخت بهای محصولاتی که از سوی ایران از کشورهای دیگر خریداری شدند ممکن نباشد.

اما در پی این نگرانی‌ها اخیرا بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفته که ایران نمی‌تواند کل طلب نفتی خود از هند را صرفا با روپیه دریافت کند.

بر این اساس زنگنه به سفیر هند گفته که رییس جدید بانک مرکزی ایران نسبت به مشکلات انتقال پول به یورو از هند به دیگر کشور‌ها برای پرداخت پول واردات مواد غذایی و دارو شکایت کرده است.

وی با بیان این‌که ایران برای حل مشکل دریافت ۵۵ درصد طلب خود به یورو به کمک احتیاج دارد، از هند درخواست کرده که شرایط واردات نفت از ایران را بررسی و بخش اعظمی از بدهی خود را به یورو پرداخت کند.

به نظر می رسد این اقدام زنگنه گام مثبتی در راستای حفظ ارزش دارایی‌های ایران بوده و در کنار رفع تحریم چندین بانک ایرانی می تواند تا حدودی کمکی به رفع مشکل نقل و انتقال پول باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×