اخبار نساجی

افزایش پول نایلون،قیمت میوه را بالا برد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

افزایش پول نایلون،قیمت میوه را بالا برد!

اعتماد: امروز حالتون چطوره، سری به بازار میوه و تربار زده و با رییس اتحادیه بارفروشان تهران گفت‌وگوی کوتاهی را انجام داده است. حسین مهاجران درباره مشکلات صنف بارفروشان صحبت کرد و از گرانی‌ها و رفتار‌های هم‌صنفان خود انتقاد کرد. به گفته مهاجران افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی، عدم کسر وزن و قیمت جعبه بارها و همین طور نحوه رفتار برخی بارفروشان در بازار سلامت بازار بارفروشان تهران را به مخاطره انداخته است.

سلام حالتون چطوره؟

سلام، خوبم مرسی.

آقای مهاجران اگر ممکن است درباره مشکلات امروز درصنف بارفروشان توضیح می‌دهید؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امروز در رسته صنفی ما، مشکلاتی چون عدم خالص‌فروشی، افزایش قیمت کیسه‌های نایلون و همین‌طور رفتار نابجای برخی بارفروشان وجود دارد.

درباره گرانی‌ها بیشتر توضیح می‌دهید؟

قیمت تمام کالاها و ابزار به کارگیری در بارگیری و فروش میوه افزایش پیدا کرده است. قبلا قیمت هر کیلو کیسه نایلون دو هزار و ۵۰۰ تومان بود اما امروز این قیمت به هفت هزار تومان افزایش داشته است. بالا رفتن قیمت نایلون در قیمت تمام‌شده برخی میوه‌ها مانند خیار که در مراحل تولید آن نایلون به کار می‌رود، هم تاثیر افزایشی داشته است. از طرف دیگر هزینه‌هایی در بازار روی میوه کشیده می‌شود که باعث بالا رفتن قیمت آنها و دردسرهای ثانویه‌یی می‌شود. در قدیم بارها توسط قپان اندازه‌گیری می‌شد. در گذشته برای اندازه‌‌گیری بار دو نفر کارگر بارها برای اندازه‌گیری با دو چوب روی قپان نگه می‌داشتند و بارفروشان در ازای دستمزد به این کارگران پولی می‌دادند که ما به آن پول چوب می‌گفتیم. اما امروز باسکول‌های پیشرفته جای قپان و رسم سابق را گرفته است، با این حال کارگران بارفروشان در هنگام وزن‌گیری بارها از خریداران پولی را به عنوان دستمزد مطالبه می‌کنند.

به ازای وزن‌گیری چقدر دستمزد می‌گیرند؟

تقریبا به ازای هر کیلو ۵۰ تومان می‌گیرند.

خب این چه مشکلی می‌تواند ایجاد کند؟

به این دلیل مشکل‌ساز است که در وزن‌کشی زحمتی گردن کارگران نیست و آنها کار خاصی انجام نمی‌دهند. از طرف دیگر فرهنگ اشتغال بازار ما را از بین برده است.

چطور؟

در حال حاضر این رسم شده که بارفروشان به کارگران خود دستمزدی نمی‌دهند و به آنها می‌گویند که تمام دخلی که از بابت وزن‌کشی بارها به دست می‌آورید را می‌توانید به عنوان دستمزد ‌بردارید. به نظرم این درست نیست چرا که به این ‌ترتیب کارگران سعی دارند هر چقدر می‌توانند از این طریق درآمد کسب کنند و به نوعی به زور از هم‌صنفان خود پول بگیرند.

درباره عدم خالص‌فروشی بیشتر توضیح می‌دهید که منظورتان از این چیست؟

در حال حاضر قیمت بارها با بسته‌بندی‌ها محاسبه می‌شود. مثلا شما تصور کنید که وزن جعبه و کارتن میوه‌ها هم محاسبه می‌شود که به نظرم این رفتار نیز درست نیست. شما تصور کنید که قیمت هر کیلو انار با وزن کارتن آن تعیین می‌شود. الان قیمت هر کیلو انار در بازار دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان است. اما چون وزن کارتن‌ها از بار کم نمی‌شود، خالص‌فروشی نمی‌شود، قیمت انار ۶۰۰ تومان بالاتر می‌رود. از این فرصت استفاده می‌کنم و از هم‌صنفان می‌خواهم که این رفتارها را ترک کنند و دوباره به خالص‌فروشی روی بیاورند. البته این را هم بگویم که خالص‌فروشی ممکن است با افزایش قیمت میوه‌ها همراه باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×