اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ بازگشت امیدوارانه بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ بازگشت امیدوارانه بازار

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد شاخص به میزان ۸۳ واحد بود؛ امری که پس از افت شاخص در هفته گذشته از جو منفی بازار کاست.

بازار دیروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که معامله‌گران با تاکید بر تصمیم دولت برای راه‌اندازی بازار ارز صادراتی و تاثیر مثبت آن بر نمادهای دارای صادرات، نمادهای شاخص این بخش را مورد اقبال قرار دادند.

تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پتروشیمی به ویژه پتروشیمی‌های متانولی بازار از جمله زاگرس و فن‌آوران موجب رشد نمادهای هلدینگی بازار از جمله سرمایه‌گذاری‌های غدیر، نفت و گاز پارسیان و صندوق بازنشستگی شد. در همین حال توقف نماد پتروشیمی شازند در ابتدای بازار برای تعدیل سود هر سهم و توانایی پتروشیمی شیراز در تشکیل صف خرید باوجود شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی موجب شد تا بازار بیش از پیش شاهد رشد قیمتی نمادهای پتروشیمی باشد.

در نهایت این امر به صف شکننده پتروشیمی پردیس و صف‌های خرید در نماد پتروشیمی کرمانشاه و حق‌‌تقدم افزایش سرمایه این شرکت منجر شد. در این شرایط بازار به پشتوانه گروه پتروشیمی و وابستگان آن توانست به روند سه روزه افت هفته گذشته غلبه کرده و رو به رشد بگذارد. در بازار دیروز گمانه‌زنی‌ها در مورد سود شرکت‌های پتروشیمی خارک و شازند در بازار به گوش می‌رسید که برخی از این شنیده‌های تایید نشده از سود بیش از یک هزار ریال شاراک برای سال ۹۰ خبر می‌داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در بازار دیروز همچنین نگاه‌ها به سوی مسائل‌ سیاسی نیز معطوف بود؛ عدم توافق در مورد محل برگزاری جلسه گروه ۵+۱ و تهران و تصمیم مجلس شورای اسلامی برای استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی موجب شده است، مسائل‌ سیاسی نیز آبستن خبرهای مهمی در روزهای آینده توصیف شود.

روز گذشته در گروه خودرویی اعلام واگذاری قریب‌الوقوع ۵/۱درصد از سهام ملی مس از سوی سرمایه گذاری سایپا به تشکیل صف خرید در این نماد منجر شد. در همین حال در پی تصمیم هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری سایپا مبنی بر واگذاری بلوک سهام ۳ درصدی شرکت ملی مس از سبد دارایی‌های بورسی خود، شرکت گروه بهمن از حضور قطعی در روز واگذاری این سهم خبر داد.

سعید موحدی، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی گروه بهمن از علاقه این شرکت برای حضور در معامله بلوکی سهام «فملی» از سوی «وساپا» سخن گفت و افزود: هر گونه نرخ‌گذاری سهام در این واگذاری به نظر فروشنده بستگی داشته که به هر‌ترتیب به محض آماده بودن شرایط عرضه این بلوک در بازار سهام، گروه بهمن در این واگذاری شرکت خواهد کرد.

وی در ادامه خریداری ۳ درصدی سهام شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از سوی «خبهمن» در ماه‌های گذشته را یادآور شد و گفت: این میزان سهام با میانگین قیمتی ۵۴۰ تومان به ازای هر سهم برای گروه بهمن و زیر مجموعه‌های آن خریداری شده که از این تعداد، به میزان یک درصد از کل سهام «پارسان» برای پرتفوی شرکت اصلی تحصیل شده است.

در گروه مخابرات دیروز همراه اول با انتشار برنامه پرداخت سود خود در یک روز پس از برگزاری مجمع بار دیگر توان نقدینگی فوق‌العاده خود را به رخ بازار کشید. همراه اول پس از برگزاری مجمع در روز ۳۰فروردین از روز ۳۱فروردین پرداخت سود سهامداران خرد را آغاز خواهد کرد. در نماد مخابرات نیز دیروز در حالی که به گفته معاون رگولاتوری، مصوبه هم کدی، اجازه افزایش نرخ پالس را به شرکت مخابرات نداده، رییس‌ هیات‌ مدیره مخابرات افزایش تعرفه مکالمه تلفن ثابت به همراه را ناشی از همین تغییر در نرخ پالس می‌داند.

مصطفی سید‌هاشمی در خصوص خبر افزایش تعرفه تلفن ثابت به همراه در برخی مناطق خاص، اظهار کرد: قضیه این است که برای مثال در گذشته تعرفه هر ۲/۵ دقیقه تماس از ورامین به تهران ۲۱۶ ریال بود که هم‌اکنون‌ و در پی اجرای طرح هم کدی به ۵۸ ریال کاهش پیدا کرده است.

در گروه معدنی، اعلام شد: مجتمع معادن مس تکنار که آبان سال گذشته با سرمایه بیش از ۹/۳ میلیارد تومانی در بازار پایه فرابورس پذیرفته شده، و گشایش نماد این شرکت چند روز مانده به آغاز سال ۹۱صورت گرفت یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان افزایش سرمایه می‌دهد. این افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و به منظور اجرای طرح توسعه کارخانه تولید کنسانتره مس است. صف خرید مس تکنار دیروز در بازار پایه با عرضه سهامداران از میان رفت.

در گروه فولادی، معامله‌گران در انتظار عرضه‌های مبارکه در بورس کالا هستند که برای روز دوشنبه برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر قیمت ورق‌های فولادی و اسلب تولیدی مبارکه در بورس کالا دارای فاصله‌ای قابل ملاحظه با قیمت دیگر محصولات فولادی است. در حالی که بهای میلگرد در مرز ۱۳هزار ریال قرار دارد، بهای ورق فولادی که به صورت سنتی بیش از قیمت میلگرد تعیین می‌شود در آخرین معاملات ۹هزار و ۳۰۰تا ۴۰۰تعیین شده است. در همین حال با توجه به فاصله قیمتی اسلب مبارکه که در مرز ۸هزار ریال معامله می‌شود؛ تقاضا و رانت قابل ملاحظه‌ای در بازار خرید این کالا شکل گرفته است و برخی تولید‌کنندگان میلگرد از اسلب مبارکه به جای قراضه استفاده می‌کنند که این امر نیز نیاز به افزایش قیمت محصولات مبارکه را افزایش داده است. در حال حاضر ورق وارداتی آسیای مرکزی نیز در بنادر شمالی کشور در حدود ۱۲هزار و ۷۰۰ریال در هر کیلو قیمت خورده است. افزایش بهای ورق مبارکه مستقیما سود این شرکت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

در گروه فولادی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اعلام کرد: در سال گذشته ۱۱ درصد بیش از ظرفیت اسمی، شمش فولادی تولید کرده‌ایم.عبدالمجید شریفی ظرفیت اسمی تولید فولاد خام در این شرکت را سه میلیون و ۲۰۰هزار تن اعلام کرد و افزود: در مدت ۴ سال اخیر میزان تولید در فولاد خوزستان با رشد ۵۴درصدی همراه شد و معادل یک میلیون و ۱۷۲هزار تن به تولید شمش در فولاد خوزستان افزوده شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص با رشد ۱۱/۸۳واحدی به ۲۶هزار و ۳۸۳ واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۵/۷۴میلیارد تومان بود که ۷/۳۴درصد آن را معامله ۱۰۹ میلیون سهم بانک پارسیان تشکیل داد. از ۲۲۸ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۱۲۶نماد با کاهش قیمت و ۹۸ نماد با رشد ارزش معامله شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×