اخبار نساجی

تولید زعفران باید ۳ برابر شود اما…

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران خراسان جنوبی ـ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که برداشت زعفران از آبان‌ماه آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مزارع جدید اختصاص یافته به تولید زعفران، بارور شده‌اند و از تهدید خشکسالی در امان بوده‌ایم، امسال تولید زعفران به ۲۵۰ تن می‌رسد اما این رقم راضی‌کننده نیست.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۰ هزار هکتار سطح زیرکشت زعفران در دو استان خراسان رضوی و جنوبی است که از هر هکتار ۳.۵ کیلوگرم زعفران تولید می‌شود، در حالی‌که باید از هر هکتار مزرعه زعفران ۱۰ کیلوگرم زعفران استحصال شود و تولید ۲۵۰ تنی به ۷۰۰ تن برسد.

به گفته‌ حسینی در دهه‌ ۶۰ و ۷۰ از هر هکتار سطح زیرکشت زعفران ۴.۵ تا پنج کیلوگرم محصول برداشت می‌شد اما اکنون علیرغم افزایش سطح زیرکشت مزارع زعفران، عملکرد این محصول کاهش یافته است.

عضو شورای ملی زعفران نامرغوب و درهم بودن بودن پیازهای کشت زعفران را یکی از دلایل پایین بودن عملکرد این محصول عنوان و اظهار کرد: پیاز‌های کمتر از هشت گرم باروری کمی داشته و پیاز‌های بالای هشت تا ۱۰ گرم باروری بیشتری دارند لذا اگر اصول کشت به گونه‌ای رعایت شود که پیاز‌های با وزن بالای هشت گرم برای کشت زعفران انتخاب شوند، عملکرد قطعا افزایش خواهد داشت.

وی افزود: اگر مزارع زعفران توسط کود دامی تامین شوند، تولید زعفران دو برابر می‌شود.

حسینی تصریح کرد: کشاورزان آگاهی چندانی ندارند که ضروری است در این زمینه ترویج، اطلاع‌رسانی و آموزش به زعفران‌کاران و بهره‌برداران صورت گیرد اما وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقدام چندان مناسبی نداشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او با تاکید بر اقدامات ترویجی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش آگاهی به کشاورزان گفت: در صورتی‌که تشکل‌ها، کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش آگاهی در تولید همکاری کنند، قطعا میزان تولید زعفران در سطح زیرکشت فعلی دو برابر می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×