اخبار نساجی

آمادگی سازمان جهانی گمرک برای کمک به اجرای طرح گمرک نوین در ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در ملاقات رئیس کل گمرک ایران با دبیرکل سازمان جهانی گمرک در بروکسل، آمادگی سازمان جهانی گمرک برای کمک به اجرای طرح گمرک نوین در ایران اعلام شد.

دبیرکل سازمان جهانی گمرک در ملاقات با معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، آمادگی این سازمان برای کمک به اجرای طرح جامع گمرک نوین در ایران را اعلام کرد.

عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی به منظور شرکت در شصتمین اجلاس سازمان جهانی گمرک به بروکسل سفر کرده بود، در دیدار با کونیو میکوریا، پیاده‌سازی شبکه جهانی گمرک را نیازمند داشتن سیستم یکپارچه و واحد در تمامی کشورهای عضو سازمان جهانی گمرک دانست و گفت: اگر می‌خواهیم یک شبکه اطلاعاتی کامل از تمامی کشورهای عضو سازمانی جهانی گمرک داشته باشیم، تمامی سیستم‌ها و سامانه‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید تحت یک فرم مشخص و براساس استانداردهای این سازمان در آید.

وی افزود: سازمان جهانی گمرک باید یک سیستم یکپارچه مبتنی‌بر ”آی‌سی‌اس“ (ICS) آماده و کاری را که آنکتاد در سیستم آسیکودا انجام داد، در قالب آی‌سی‌اس پیاده‌سازی کند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت‌های متعددی در دنیا در حال پیاده‌سازی برنامه‌های مختلف برای گمرک هستند، اظهارداشت: برای پیاده‌سازی سیستم گمرک جهانی نیازمند استفاده از شرکت‌های بزرگ و با تجربه در زمینه برنامه‌نویسی و فعالیت‌های گمرکی هستیم و باید تمامی کشورهای عضو را موظف کنیم، از این نرم‌افزارها و سامانه‌ها استفاده کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمرکی در ایران براساس استانداردهای wco

معمارنژاد در این ملاقات همچنین به پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمرکی در ایران اشاره کرد و گفت: تمامی تلاش مجموعه گمرک ایران پیاده‌سازی این طرح براساس فرم‌ها و استانداردهای سازمان جهانی گمرک است و سعی خواهیم کرد، ساختار و پیاده‌سازی آن براساس نظرات این سازمان باشد.

وی خاطرنشان کرد: حتی گمرک ایران این آمادگی را دارد که در پیاده‌سازی طرح نوین گمرکی از شرکت‌های مورد تأیید سازمان جهانی گمرک که از تجربه و تبحر کافی برخوردارند، استفاده کند.

وی اضافه کرد: به‌منظور اجرای صحیح این طرح در گمرک ایران و استفاده از نظرات کارشناسانه سازمان جهانی گمرک، انتظار است کارشناسانی از این سازمان به ما معرفی شوند.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه به سیستم آسیکودا اشاره کرد و گفت: این سیستم هم‌اکنون در گمرک ایران در حال اجراست، اما معتقدیم این سیستم یک سیستم دوران گذار از حالت سنتی به ماشینی است و یک سیستم مدرن محسوب نمی‌شود، بنابراین ما به دنبال پیاده‌سازی سیستم یکپارچه گمرکی همانند سیستم ”سوفیکس“ در ترکیه و یا ”بول“ در مراکش و ایرلند هستیم.

پشنهاد ایجاد مرکز آموزشی فارسی زبان گمرکی در ایران

معمارنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به وجود چند کشور فارسی زبان در منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه برخی از این کشورها در همسایگی ایران قرار دارند، پیشنهاد ما این است که با همکاری سازمان جهانی گمرک یک مرکز آموزشی فارسی زبان گمرکی در ایران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در طول چند سال اخیر دوره‌های آموزشی متعددی برای نیروهای گمرکی کشورهای افغانستان و تاجیکستان در ایران برگزار شده است، افزود: در همین راستا اخیراَ تفاهم‌نامه با سازمان جهانی گمرک به امضا رسانده‌ایم که براساس آن می‌توانیم سایت آموزش را به فارسی ترجمه کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های ایجاد مرکز آموزشی فارسی زبان گمرکی در ایران اظهار داشت: این مرکز در کشورهای عضو این سازمان از جمله جمهوری آذربایجان راه‌اندازی شده که مثمرثمر بوده است.

اعلام آمادگی wco

براساس این گزارش، در ادامه این نشست کونیو میکوریا، دبیرکل سازمان جهانی گمرک از اعلام آمادگی این سازمان برای همکاری با گمرک ایران جهت پیاده‌سازی طرح جامع نوین گمرکی خبر داد و گفت: در اجرای این طرح باید با راهبردی محتاطانه و براساس نیازها وارد عمل شد.

میکوریا افزود: در مرحله نخست ما باید اطلاعات شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم و پس از آن براساس نیازها برنامه‌ریزی کنیم و ببینیم در کدام بخش‌ها بیشترین نیازها وجود دارد و در نهایت اقدام به اعزام کارشناس نماییم.

وی به شبکه جهانی گمرک اشاره کرد و گفت: ما در شبکه جهانی به دنبال این هستیم که ببینیم چگونه می‌توانیم برنامه‌های مختلف گمرکی کشورهای عضو را به یکدیگر متصل کنیم. البته در این زمینه دستورالعمل‌های خاصی برای کشورها صادر و ارسال کرده‌ایم.

دبیرکل سازمان جهانی گمرک با استقبال از پیشنهاد رئیس کل گمرک ایران مبنی‌بر ایجاد مرکز آموزشی فارسی زبان گمرکی در ایران، افزود: این سازمان منعی در مورد ایجاد این مرکز آموزشی در تهران نمی‌بیند، اما درخواست ایجاد این دفتر باید از طریق دفتر منطقه‌ای این سازمان در آسیا مورد پیگیری قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×