اخبار نساجی

خرید و فروش فیزیکی ارز به بورس منتقل نمی‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خرید و فروش فیزیکی ارز به بورس منتقل نمی‌شود

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اقتصاد با بیان اینکه خرید و فروش فیزیکی ارز به بورس منتقل نخواهد شد گفت: راه اندازی بورس ارز، منافع تمام صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان ارز را تضمین می کند.

محمد پاریزی با اعلام جزئیات راه اندازی بورس ارز افزود: در بازار جدید ارزی، عرضه و تقاضای ارز در قالب صدور و مبادله گواهی ارزی خواهد بود و معاملات فیزیکی ارز در این بازار انجام نمی شود.

وی اظهارداشت: تمام معاملات در این بازار بانام و شفاف بوده و مانند معاملات سهام در بورس است، البته این اطلاعات در بورس کدگذاری می شود که منجر به افشای اطلاعات مشتری نشود.

پاریزی خاطر نشان کرد: در این سیستم به بانک‌ها و صرافی‌های مجاز اجازه داده شده، بخشی از عملیات خرد و مصارف خدماتی که بانک مرکزی آنها را مجاز می‌داند بر اساس قیمت اعلام شده از بورس، خرید و فروش کنند، ضمن آنکه بانک‌ها مستقیما و بر اساس منابع خودشان می‌توانند گواهی ارزی صادر نمایند و یا در بورس معامله کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد افزود: علی‌رغم تخصیص بخش عمده ارز به نرخ مرجع، مبنای قیمت‌گذاری و عرضه کالا در بازار داخلی ارز، به نرخ آزاد است.

پاریزی در توضیح راهبرد خروج از وضعیت فعلی گفت: در اولین مرحله که اکنون اجرایی نیز شده به شفاف سازی، ساماندهی و مدیریت مصارف متناسب با منابع ارزی کشور پرداخته می شود.

وی گفت: در مرحله دوم که مرحله گذار است در پی کم کردن یا برطرف کردن فاصله دو بازار ارز هستیم تا به جایی که عملاً یکسان سازی نرخ ارز هم اتفاق بیفتد.

پاریزی سه هدف عمده ایده بازار جدید ارز را کشف قیمت رقابتی، مدیریت اطلاعات بازار و مدیریت عرضه و تقاضا دانست که می تواند جلوی نوسانات غیر عادی بازار ارز را بگیرد.

وی افزود: اکنون بررسی‌ها و تحقیقات نشان داده که برای دستیابی به اهداف فوق، ایجاد یک بازار قابل مدیریت برای صدور و معامله گواهی ارزی در بازار بورس غیرقابل اجتناب است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: آنچه قرار است به منظور کشف قیمت ارز در این بازار معامله شود صرفاً گواهی ارزی است. به عبارت دیگر خرید و فروش فیزیکی ارز به بورس منتقل نخواهد شد و امور مربوط به حوالجات و خرید وفروش ارز کماکان توسط بانک ها و صرافی های مجاز انجام خواهد شد.

پاریزی از نقش مهم بانک مرکزی در این چرخه خبر داد و گفت: بانک مرکزی بازی‌گردان اصلی‌در این ارتباط سازمان‌یافته میان بانک‌ها، صرافی‌ها و بورس است.

وی به آخرین مصوبه کارگروه ارزی اشاره کرد و گفت: به بانک مرکزی اجازه داده شده درآمد ناشی از نفت و فرآورده های نفتی را در این بازار عرضه کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه کنندگان گواهی ارزی در این بازار را صادرکنندگان کالا و خدمات و همچنین اشخاص حقوقی و حقیقی دارنده ارز از جمله صاحبان ارز با منشاء خارجی تشکیل می‌دهند.

وی تقاضاکنندگان گواهی ارزی در این بازار جدید را دو گروه واردکنندگان کالا با ارایه ثبت سفارش و استفاده کنندگان از خدمات خارجی نظیر ارز دانشجویی، مسافری و بیماران اعزامی به خارج دانست که گروه دوم با ارایه گواهی از مراجع ذیربط می‌توانند خریدار این گواهی ارزی باشند.

پاریزی گفت: این طرح با راه اندازی تدریجی از معاملات کالایی به سمت خدمات ارزی خارجی شروع می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×