اخبار فرش ماشینی

سرمقاله مرداد ۹۲ / آیا این بار همه چیز خوب می شود؟!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در سال های دورتر همان طور که همه چیز راحت تر و بی دردسرتر بود تجارت و اقتصاد هم اینقدر پیچیده نشده بود. با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن روابط اجتماعی، دنیا آن قدر کوچک و کوچک شد که حالا به آن می گویند دهکده. در دهه های اخیر پیوند مبارک یا شوم سیاست و اقتصاد در جهان روابط اقتصادی و تجاری را باز هم پیچیده تر کرد.

این پیچیدگی در کشورهایی که نظام قانونمندتری داشتند بیشتر کنترل شد اما در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه دردسر ساز شده است. شاید امروز دیگر همه بازرگانان و فعالان اقتصادی مجبور هستند بخشی از حواس خود را برای بررسی اوضاع سیاسی کشورها، منطقه، جهان و البته یافتن روابط! جمع کنند چرا که این دنیای ارتباطات موجب شده تغییری در شرق، غرب را تکان دهد یا اتفاقی در خاورمیانه، بازار آمریکا را ضعیف یا قوی کند. این مساله در کشور ما ایران، قدری حادتر شده است تا جایی که در دولت دهم تصمیمات آنقدر سیاسی، یک شبه و غیرکارشناسی شد که هر فعال اقتصادی باید به یک سیاستمدار هم بدل می شد این مشکل برای ما هم دردسر ساز شده به طوری که هرگاه می خواهیم سرمقاله مجله را به رشته تحریر در آوریم باید از سیاست هم بنویسم چرا که اقتصاد، تولید و صادرات نساجی و فرش هم امروز مثل همه بخش های تولیدی و صنعتی دیگر به جایی رسیده که هر کلمه آن و لحظه به لحظه اش سیاسی شده و هیچ قلم کارشناسی نمی تواند از تولید و صادراتی بنویسد که اسیر تصمیمات کسانی شده که بیشتر از اینکه از اقتصاد و تولید بدانند سنگ سیاست و سیاسیون را به سینه می زنند. چه کنیم که این هم از زیبایی های کار است.

وقتی مراسم تحلیف از تلویزیون پخش می شد رئیس جمهور منتخب از چیزهای خوبی حرف زد که امیدهای مردم را برای بهبود اوضاع کشور قوت بخشید و مطمئناً فعالان اقتصادی کشور را بیش از پیش امیدوار کرد. آقای روحانی از مردمی صحبت کرد که می خواهند بهتر زندگی کنند و عزت خود را بازیابند. آقای روحانی از پدر و مادرانی گفت که آینده ای روشن را برای فرزندانشان می خواهند و از ضرورت کار و ابتکار برای کشور صحبت کرد. در کنار این صحبت ها معرفی افرادی کلیدی و معتدل در پست های حساس اقتصادی و روابط خارجی امید بخش است. همه تولیدکنندگان، صنعتگران و فعالان اقتصادی امیدوارند دولت بتواند چرخ تولید و صادرات که مهمترین راهکار رونق کار و اقتصاد کشور است را با سرعت به حرکت در آورد. امیدواریم دولت جدید کاری کند که شعار روحانی متشکریم، ۸ سال دیگر هم همچنان بر سر زبان ها باقی بماند!

صنعت نساجی و فرش کشور همان طور که بارها اشاره کرده ایم تنها نیازمند ایجاد ثبات سیاسی و اقتصادی و حمایت های حقیقی دولت در جهت رونق تولید است. افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت کاری کارخانجات نساجی و رشد دو رقمی صادرات، که به واسطه افزایش نرخ دلار صورت گرفت سیگنال بسیار خوبی بود که نشان داد بخش خصوصی و صنعت کهن نساجی زنده و آماده جهش است و اگر دولت شرایط را برایش فراهم کند قابلیت بسیار بالایی در اشتغال زایی و افزایش صادرات غیر نفتی و البته جلوگیری از ورود اجناس خارجی به کشور دارد. جالب است بدانید در ۴ ماه نخست سال جاری ۱۰۷ تن پوشاک به ارزش ۹۳۸ هزار دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۸۱.۱۹ درصد و به لحاظ ارزشی ۸۶.۴۵ درصد کاهش داشته است!! و این در حالی است که نیاز بازار داخل توسط تولید کنندگان توانمند ایرانی به خوبی پاسخ داده شده است. به گفته فعالان اقتصادی ایجاد توازن بین دو بخش صنعت و تجارت باید در اولویت اول کاری وزیر جدید صنعت ، معدن و تجارت قرار گیرد و پس از آن اجرای قوانینی همچون قانون بهبود فضای کسب‌وکار که در دولت قبلی هرگز به مرحله اجرا نرسید به مرحله اجرا گذاشته شود. متاسفانه صنعت نساجی مثل خیلی از صنایع دیگر همیشه چشم به راه فرصتی برای رشد و تعالی خود بوده است. قطعاً این فرصت افزایش نرخ دلار، کاهش نرخ ارز، تزریق دفعی نقدینگی، وام و … نیست. تولید کننده نیازمند ثبات و پیش گرفته شدن یک سیاست منطقی و پایدار است تا بتواند با برنامه ریزی و مدیریت، توسعه پایدار را جایگزین صعود و فرودهای مقطعی خود کند. حال که اغلب فعالان اقتصادی و گروه های سیاسی موافق و مخالف در انتظار یک پوست اندازی اساسی و پیشرفت ایران و ایرانی هستند باید دید آیا همه چیز این بار خوب می شود؟ و یا این جوزدگی فقط موجی کوتاه مدت است که افکار و ذهن های همه ما را به سمت تغییر سوق داده است.

در پایان امیدواریم این شماره از مجله نساجی کهن مورد توجه شما خوانندگان محترم قرار گیرد. در این شماره از مجله سعی کرده ایم نگاهی به آینده صنعت فرش و نساجی در ایران و جهان داشته باشیم. توصیه می کنیم برای پیگیری بیشتر اخبار و مقالاتی که به علت محدودیت صفحات نتوانستیم در این شماره آن را چاپ کنیم حتماً به وب سایت مجله کهن به آدرس kohanjournal.com سری بزنید. همچنین مثل همیشه منتظر دریافت مقالات، تحلیل ها و نوشته های شما در مورد صنعت کهن نساجی کشور هستیم. موفق و پیروز باشید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بهنام قاسمی – سر دبیر

منبع : شماره ۱۹ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×