اخبار نساجی

شرکت های آلمانی پیشتاز سرمایه گذاری در بازار ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

شرکت های آلمانی پیشتاز سرمایه گذاری در بازار ایران

    در حالی که شش قدرت اقتصادی جهان در توافقی تاریخی با ایران در ژنو موافقت کردند بخشی از تحریم های نفس گیر علیه ایران را کم کنند, شرکت های اروپایی و در راس آن ها کمپانی های آلمانی مشتاقانه به بازار سرمایه گذاری و کسب و کار در ایران چشم دوخته اند.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران, نشریه فارین پالیسی با انتشار مقاله ای به تحلیل روند کاهش تحریم ها علیه ایران و اشتیاق روز افزون شرکت های اروپایی برای کسب و کار در ایران پرداخت. این هفته نامه امریکایی در تازه ترین شماره خود گزارش داد که بیش از ۱۰۰ کمپانی آلمانی در حال حاضر فعالیت کاری خود را در ایران آغاز کرده و رقبای اروپایی آنها نیز برای عقب نماندن از بازار پر سود سرمایه گذاری در ایران به تکاپو افتاده اند. داده های غیر رسمی منتشر شده از سوی این هفته نامه حاکی از آن است که سرازیر شدن این شرکت ها به ایران می تواند سرمایه ای به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کند. این روند نتیجه توافق موقتی است که گروه ۵ کشور عضو دایم شورای امنیت بعلاوه آلمان چند هفته پیش در ژنو با ایران دست یافتند و مطابق آن تحریم های بخش های پتروشیمی, خودرو و تجارت فلزات گران بها از ایران برداشته شد اما هسته اصلی تحریم ها یعنی صادرات نفت و نقل و انتقالات بانکی همچنان به قوت خود باقی ماند.

این در حالی است که در تازه ترین موضع گیری که از کاخ سفید به گوش رسید, دیوید کوهن یکی از مقامات خزانه داری امریکا, تلاش کرد اروپاییان را از در پیش گرفتن راه ایران منصرف کند و گفت “ایران هنوز آمادگی برای کسب و کار ندارد”.وی گفت: هنوز زمان تعامل با ایران فرا نرسیده اما زمان آن بالاخره فرا می رسد. اما اروپاییان به چنین سخنانی گوش نسپارده و در راس آنها آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا رهبری و پیشتازی کار و تعامل اقتصادی با این کشور را بر عهده گرفته است.به نوشته هفته نامه سیاست خارجی امریکا نه تنها کالاهای ساخت آلمان بین ایرانیان از محبوبیت بالایی برخوردار است بلکه تجهیزات فنی و مهندسی این کشور برای بازسازی زیرساخت های این کشور از اهمیتی حیاتی برخوردار است.

به نوشته فارین پالیسی, مطابق داده های دفتر اتاق بازرگانی آلمان-ایران در تهران ۳۶ شرکت آلمانی طی سال ۲۰۱۲ در ایران فعالیت داشته و شرکت های آلمانی حتی در زمان اوج تحریم ها کار در ایران را تعطیل نکرده اند و با تلاش های پیگیر اتاق بازرگانی آلمان-ایران تعداد این شرکت ها که مشتاق سرمایه گذاری در ایران می شوند روز به روز افزایش می یابد.دانیل برنبک, رییس این اتاق به حق یکی از رهبران کسب و کار آلمانی با ایران بوده است و در زمان اوج بحران های سیاسی و اجتماعی هم در سال ۲۰۰۹ از همکاری برای جذب سرمایه گذاران آلمانی به ایران پا پس نکشید. این درحالی است که سیاستمداران آلمانی نیز تلاش زیادی برای متقاعد کردن سرمایه گذاران آلمانی به همکاری با شرکای ایرانی به عمل آورده اند اما این سیاستمداران نتوانسته اند حریف همتایانشان در واشنگتن شوند که تلاش در جهت متقاعد کردن به عدم همکاری با ایران می کنند. به تازگس دیوید موپر, شهردار پیشین برلین با حضور در جمع سرمایه گذاران آلمانی در مهمانی سفارت ایران تلاش کرد همکاری با ایران را تشویق کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شرکت های آلمانی با ایران برای تهیه تجهیزات پیشرفته در پروژه های صنعتی بزرگ مانند پروژه احداث مترو, ساخت لوله و شیرآلات و سیستم های اندازه گیری همکاری می کنند.

به نوشته فارین پالیسی این تنها آلمانی ها نیستند که برای همکاری اقتصادی با ایران خیز برداشته اند. به تازگی شرکت هایی از هلند نیز برخلاف مواضع سیاسی دولتشان که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کند گفت و گو با ایران را آغاز کرده اند.اتریشی ها نیز این گفت و گو ها را آغاز کرده اند و به تازگی هیاتی از سوی فدراسیون اتاق های بازرگانی این کشور با سفر به ایران برای همکاری بیشتر سرمایه گذاران ایرانی و اتریشی زمینه سازی کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×