مد و پوشاک

یک طراح لباس: محدود شدن به آرشیو طراح لباس را به شیر بی یال و دم بدل کرده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پریدخت عابدینی طراح لباس تئا‌تر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به اهمیت طراحی لباس در هنر تئاتر تأکید کرد.

وی با اشاره به جایگاه طراحی لباس در تئا‌تر گفت: از آنجا که طراحی لباس در تئا‌تر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ کانون توجه بسیاری از طراحان است و طراحان بسیاری در این حیطه مشغول به فعالیت هستند. می‌توان گفت طراحی لباس تئا‌تر در سراسر دنیا از شاخه‌های حایز اهمیت در طراحی پوشاک است.

وی درباره اهمیت طراحی لباس در یک اثر نمایشی عنوان کرد: طراحی لباس در یک اثر نمایشی نباید با محدودیت های غیر ممکن مالی مواجه باشد. طراحی در یک تئاتر هنگامی به بلوغ می‌رسد که کارگردان بدون توجه به مسائل مالی به این مقوله بپردازد.

این هنرمند افزود: گاه طراحی لباس در یک اثر نمایشی جایگاه خود را از دست می‌دهد چرا که کارگردان برای صرفه جویی در هزینه‌های خود طراح را مجبور می‌کند از لباس‌های آرشیو شده استفاده کند. در این صورت طراح دیگر قادر نخواهد بود نظرات و ایده‌های خود را در طراحی لباس برای یک اثر نمایشی اعمال کند. در حقیقت در چنین شرایطی ایده‌های هنرمند طراح، قربانی نظرات کارگردان اثر می‌شود، چرا که مجبور است برای کسب در آمد مطیع او باشد.

این طراح در ادامه با بیان اینکه خصوصی شدن تئا‌تر ضربه مهلکی به بدنه آن وارد کرده است؛ گفت: در سراسر دنیا تئا‌تر با حمایت بخش دولتی و به ویژه شهرداری فعالیت خود را پیگیری می کند. اما در ایران به سبب آن‌که بودجه اندکی برای آثار نمایشی در نظر گرفته شده است؛ از کیفیت تئاتر کاسته شده و دیگر با تئاتر حرفه‌ای رو به رو نیستیم. چرا که فرهنگ در اولویت نیست و تنها فروش گیشه مورد توجه کارگردان قرار گرفته است.

وی افزود: کمبود بودجه در بسیاری از موارد موجب شده در تئا‌تر طراحی لباس به مفهوم واقعی نداشته باشیم. این در حالی ست که کاراکتر‌ها با نمایش ویژگی‌های شخصیتی‌شان در لباس برای مخاطب معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عابدینی در پایان با تأکید بر اهمیت مد گفت: در طی دوره زمانی مسائلی چون آزادی زنان در اجتماع بر فرآیند مد تاثیر گذاشته است. چرا که با گسترش حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی طراحی لباس در حوزه‌های مختلف برای آنان صورت گیرد. این موضوع موجب شد که مد به شکل‌های مختلف در جامعه پدیدار شود. از سوی دیگر مد از مسائل اقتصادی و اجتماعی در جامعه تاثیر می‌گیرد و به همین سبب نمی توان از اهمیت اقتصاد در صنعت مد چشم پوشید. در مجموع مد برآمده از آداب و سنن و مذهب و هنجارهای اجتماعی‌ست و همه این عوامل به کمال در آن دخیل‌اند. اما در مجموع توجه بخش دولتی از نیازهای ضروری برای رونق صنعت مد به شمار می رود.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با دبیری منصور حسینی  از دهم تا بیستم اسفند در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icfg.ir مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×