اخبار نساجی

درآمد ایران از اقیانوس ها نسبت به استاندارد جهانی متوسط روبه پایین است

 

تهران – عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: متوسط میزان مشارکت اقیانوس ها و دریاها در اقتصاد کشورها در دنیا ۵ /۱ تا ۹ درصد است در حالی که این سهم در ایران اندکی بیش از دو درصد است که جایگاه متوسط رو به پایین را به خود اختصاص داده است.

‘ شیما مدنی ‘ مجری طرح پژوهشی ‘جایگاه و نقش اقتصاد اقیانوس و اقتصاد ساحلی در اقتصاد ملی ایران’ روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: ایران توانمندی بالای اقتصادی در اقیانوس ها و دریاها دارداما آنطور که باید از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود.

وی گفت: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه سهم زیادی از درآمد اقیانوس ها و دریاها را به خود اختصاص داده اند اما ایران با وجود این توانمندی بالا در جایگاه متوسط رو به پایینی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: متوسط میزان مشارکت اقیانوس ها و دریاها در اقتصاد کشورها در دنیا ۵ /۱ تا ۹ درصد است در حالی که این سهم در ایران ۰۷/ ۲ صدم درصد است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت اقیانوس ها و نقش آنها در اقتصاد کشور ، کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه سهم این مشارکت را به طور کامل برآورد می کنند اما این برآورد درایران صورت نگرفته است که دراین طرح پژوهشی بر اساس استانداردهای جهانی این جایگاه بررسی شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدنی گفت: نقش دریاها و اقیانوس در اقتصاد ملی کشورها در حدود سه دهه است که در کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه به صورت عددی برآورد می ‌شود.

وی افزود: در واقع محاسبه این سهم نشاندهنده درک و شناخت صحیح کشور از پتانسیل دریاها در توسعه اقتصادی است ، هرچه داده‌های آماری در بخش دریایی با جزئیات بیشتری تولید شود، برآورد دقیق‎تری از این سهم قابل ارائه خواهد بود.

وی افزود: در ایران نیز با توجه به بهره‌گیری از نعمت همجواری با آب‎های آزاد در جنوب کشور و بزرگترین دریاچه دنیا در شمال کشور، تعیین این سهم بسیار مهم است ، ولی در ایران آمارهای دریایی به صورت جزیی تهیه نمی ‎شود و این مساله موجب می ‎شود که برآورد سهم دریا در اقتصاد ملی کشور به صورت تقریبی محاسبه شود.

وی ادامه داد: در این پژوهش با در نظر گرفتن تمام آمارهای ارائه شده توسط اداره آمار ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی به محاسبه این سهم پرداخته است .

مدنی گفت: نتایج حاکی از این است که میزان مشارکت دریاها و اقیانوس در اقتصاد ملی ایران نسبت به کشورهای در توسعه یافته و در حال توسعه متوسط رو به پایین است در حالی که استان های ساحلی قابلیت توسعه دریا محور را دارند و این نیاز به برنامه ‌ریزی و مدیریت مناسب این مناطق در استفاده پایدار از دریاها دارد.

عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: مطالعات نشان می دهد کشورهای توسعه یافته ابتدا به سمت صنایع کاربر مانند گردشگری و شیلات روی آوردند که از نیروهای کار محلی در مناطق مختلف ساحلی استفاده کردند بعد از آن سمت صنایع نوین اقیانوسی روی آوردند بنابراین برای اینکه از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم باید ابتدا صنایع محلی خود را با جذب نیروی محلی توسعه دهیم سپس به سمت صنایع نوین دریایی پیش رویم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×