اخبار فرش ماشینی

مدیرعامل شرکت فرش: روند نرخ گذاری فرش در گمرک باید اصلاح شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران گفت: نرخ‌گذاری فرش در گمرک باید اصلاح شده یا نرخ کنترل شود تا صادرکنندگان نرخ واقعی را اظهار و آمار صادرات فرش کاهش پیدا نکند هرچند هم اکنون با توجه به قیمت ها، روند نرخ گذاری مناسب است

محمدرضا عابد با اشاره به شرایط اقتصادی کشور یکی از مشکلات اصلی حوزه فرش را کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی دانست و اظهار کرد: با بالا رفتن دستمزدها این مشکلات هم افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: در صورتی که دولت بتواند با اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان کمک کند، صنعت فرش رونق بیشتری پیدا کرده و بخشی از مشکلات بافندگان رفع می‌شود.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران تصریح کرد: تبلیغات در بازارهای جهانی برای ترویج فرهنگ استفاده از فرش و شناساندن دوباره فرش ایران ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه دولت‌های پیشین در این خصوص برنامه داشتند ولی این موضوع به سرانجام نرسید گفت: باید بودجه‌های تبلیغاتی در اختیار مرکز ملی فرش قرار گیرد تا در بازارهای جهانی دوباره فرش ایران مطرح و صادرات این هنر صنعت رونق یابد.

پرداخت یارانه غیر مستقیم به تولیدکنندگان در اولویت قرار گیرد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عابد گفت: معتقدیم یارانه باید به صورت غیرمستقیم به بافندگان فرش داده شود چراکه در بعضی روستاها اعطای یارانه باعث شده است که مردم دست از کار بکشند.

وی خاطر نشان کرد: یارانه اگر به صورت غیرمستقیم به تولیدکنندگان فرش پرداخت شود روند اشتغال و تولید رو به بهبود رفته و بافندگان بار دیگر به تولید فرش روی می‌آورند.

روند صادرات فرش کاهش یافته است

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ۵ ماهه از نظر ارزشی حدود ۴۰ درصد و از نظر وزنی حدود ۱.۵ درصد کاهش صادرات فرش داشته‌ایم گفت: البته روند صادارت مثل گذشته ادامه داشته ولی با توجه به شرایطی که دولت از سال قبل مصوب کرد صادرکنندگان موظف شدند ارز حاصل از صادرات را در مدت مشخص برگشت بدهند که این قضیه به نظر می‌رسد باعث کم‌اظهاری صادرکنندگان در گمرک شده اما خوشبختانه قرار است دولت این بخشنامه را لغو کند که در این صورت روند صادرات به روال گذشته برخواهد گشت.

مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: مشکلات سیاسی کشورهای عربی و رکود اقتصادی بازار اروپا یکی از عوامل اصلی رکود صادرات فرش است که البته دست اندرکاران بخش خصوصی در دنیا کمپینی برای جلوگیری از تحریم راه‌اندازی کرده تا بتوان تحریم‌ها را حذف کرد.

روند نرخ‌گذاری فرش در گمرک باید اصلاح شود

عابد با بیا اینکه نرخ‌گذاری فرش در گمرک باید اصلاح شده یا نرخ کنترل شود تا صادرکنندگان نرخ واقعی را اظهار کنند و آمار صادرات فرش کاهش پیدا نکند گفت: هم‌اکنون با توجه به قیمت‌ها، روند نرخ‌گذاری مناسب است.

وی در پاسخ به این سوال که ایجاد وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت چه تاثیری بر صنعت فرش کشور داشته است گفت: ادغام وزارت بازرگانی و صنایع و معادن تبعات خود را در حوزه فرش داشته هرچند مرکز ملی فرش به عنوان متولی فرش، جایگاه ویژه خود را دارد و ما معتقدیم اگر بتوانیم اختیارات بیشتر به خصوص در ارتباط با تشکیلات با عنوان سازمان ملی فرش داشته باشیم که اختیارات مالی آن مستقل باشد بسیار موثرتر است تا اینکه مرکز یا اداره کل خاصی در وزارت صنعت، معدن و تجارت امور فرش را بر عهده داشته باشد.

نمایش فرش‌های ایرانی در موزه اتریش

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی که کمیته راهبردی اسکان بشر سازمان ملل برای آشنایی سایر ملل جهان با فرهنگ سکونت در دنیا داشته فرش‌های ایرانی در مقر سازمان ملل یا یکی از موز‌ه‌های کشور اتریش از ۲۵ آذرماه سال‌جاری به مدت ۵ روز به نمایش گذاشته می‌شود.

کتاب نقش فرش‌های فاخر ایران در دست تدوین است

وی گفت: بیش از یک‌سال است برنامه‌ریزی می‌کنیم تا برندهای معروف فرش ایران در کتابی چاپ شده و در طول برپایی نمایشگاه ۱۰۰ تخته فرش ایرانی از نقاط مختلف کشور که هر کدام نشان‌دهنده یک فرهنگ و آداب و رسوم خاص است به نمایش گذاشته شوند و علاقمندان و بازدیدکنندگان با فرش ایرانی آشنا شوند.

عابد افزود: تفاهم‌نامه‌ای با موزه فرش و یکی از انتشارات معتبر کشور که در این زمینه تخصص دارد منعقد شده و عکس فرش‌های قدیمی با شناسنامه آنها جهت چاپ ارسال شده و امیدورایم ظرف ۶ ماه آینده در دو جلد که هر کدام نقش ۱۰۰ تخته فرش از طرح‌های قدیمی و موزه‌ای ایران را شامل می‌شود جمع آوری و به عنوان کتاب فاخر فرش ایرانی به چاپ برسد.

تنوع بخشی به طرح و رنگ فرش‌های کردستان در دستور کار است

مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران روند تولید فرش در کردستان را با توجه به افزایش دستمزد و ارزش افزوده‌ای که نصیب بافندگان می‌شود نسبت به سال‌های قبل مطلوب ارزیابی و بافندگان را علاقمند به کار در این حوزه دانست و افزود: هرچند در کردستان نیز کمبود نقدینگی مشکل اصلی است اما امیدواریم با کمک بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی بتوانیم تولید را حفظ و روند روبه افزایش بافت فرش را داشته باشیم.

وی گفت: برنامه‌ریزی خوبی برای ایجاد تحول در طرح و نقش‌های فرش کردستان مد نظر داریم و قرار است طرح‌های اصیل قدیمی را بازسازی کرده و تنوع طرح و رنگ را در کردستان ملاک عمل قرار دهیم.

عابد تصریح کرد: برگرداندن فرش نفیس و با کیفیت کردستان به جایگاه اولیه و مطرح کردن دوباره فرش سنه و فرش بیجار در دنیا، یکی از اهداف شرکت سهامی فرش ایران است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×