اخبار نساجی

۱۹ میلیون ایرانی از سال ۸۸ تاکنون از نطام بانکی تسهیلات گرفته اند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیرعامل شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک ها گفت: از ابتدای راه اندازی این شرکت تاکنون اطلاعات ۱۹ میلیون ایرانی که حداقل یک بار از نظام بانکی وام دریافت کرده اند، در این شرکت ثبت شده که از سال ۸۸ تاکنون به طور میانگین ۲ یا ۳ بار از شبکه بانکی تسهیلات دریافت کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، محمد جلیلی در حاشیه هشتیمن نمایشگاه بورس بانک و بیمه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه اطلاعات ۱۹ میلیون مشتری بانکی در این شرکت ثبت شده است، تأکید کرد که مشتریانی بوده اند که طی پنج سال ۳۰۰ بار از نظام بانکی وام دریافت کرده اند.

وی افزود: طی ماه های اخیر رشد فزاینده ای در ثبت اطلاعات مشتریان نداشته ایم، چرا که بانک های جدید قبلا عضو این شرکت شده و اطلاعات خود را دریافت کرده اند.

وی با اشاره به آنکه عموم تسهیلات دریافتی توسط مردم در این سال ها خرد بوده است، تصریح کرد: البته رتبه بندی مشتریان کلان بانک ها نیز از سوی این شرکت انجام می شود، به گونه ای که از ۱۹ میلیون مشتری حدود ۳۰۰ هزار نفر را شرکت های حقوقی و ۱۸.۵ میلیون نفر باقی مانده را اشخاص حقیقی تشکیل می دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جلیلی با تاکید بر اینکه تمام بانک ها عضو سامانه اعتبارسنجی مشتریان شده اند، افزود: تغییرات اطلاعات سامانه به زمانی مربوط می شود که افراد جدیدی در سیستم بانکی تقاضای دریافت وام می باشند چرا که تمام مشتریانی که تاکنون از نظام بانکی وام دریافت کرده اند با این سامانه مرتبط شده اند.

وی ادامه داد: سیستم رتبه بندی مشتریان از اوایل سال ۸۸ آغاز به کار کرده و بانک ها باید برای پرداخت وام به هر یک از مشتریان خود اطلاعات آنها را به شرکت داده تا وضعیت خوش حسابی یا بدحسابی آنها را اعلام کنیم.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک ها درباره اینکه میانگین تسهیلات دریافتی توسط مشتریان بانکی چه میزان است؟ افزود: در میان وام های پرداختی در سیستم بانکی تسهیلات از یک میلیون تا چند صد میلیارد تومان وجود دارد که بانک ها برای پرداخت آنها به مشتریان خود ملزم هستند ابتدا از این شرکت استعلام کنند.

جلیلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بانک ها در زمینه استعلام حساب مشتریان دانه درشت خود نیز با شرکت اعتبارسنجی همکاری دارند یا خیر؟ گفت: بانک ها به منظور پرداخت تسهیلات باید اطلاعات مشتریان خود را دریافت و به شرکت رتبه بندی ارائه دهند چرا که این شرکت نقش مشاوره را برای سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات ایفا و میزان اهلیت اعتبار مشتری و همچنین اینکه تا چه میزان می توان به این مشتری وام پرداخت کرد را به بانک اعلام می کند.

وی با بیان اینکه روزانه ۶۰ هزار درخواست بانک ها به صورت مکانیزه در سیستم اعتبارسنجی ثبت می شود، اظهار داشت: همچنین به طور میانگین در هر دقیقه اطلاعات ۱۰ تا ۲۰ نفر از مشتریان بانکی در شرکت رتبه سنجی مورد بررسی و رتبه بندی قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: بانک ها فقط از شرکت رتبه بندی مشورت می گیرند و اینکه این تسهیلات را پرداخت کنند یا خیر، تضمینی است که برعهده خودشان است و ما نقشی در این زمینه نداریم.

جلیلی در خصوص رتبه بندی مشتریان دانه درشت سیستم بانکی نیز گفت: اعلام وضعیت تسهیلات دانه درشت ها به مراجع مربوطه از جمله وزارت اقتصاد و غیره وظیفه ما نیست بلکه بازرسان نظام بانکی باید درباره این افراد گزارش را به مراجع مربوطه ارائه دهند.

جلیلی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلاتی توسط سیستم بانکی پرداخت شده که قبلا شما نسبت به عدم اهلیت تسهیلات گیرنده اخطار داده باشید؟ گفت: ما به عنوان شرکت رتبه بندی از این موضوع خبر نداریم چرا که وقتی گزارش اهلیت یا عدم اهلیت مشتری را به بانک می دهیم دیگر کارمان تمام شده و وظیفه ای به پیگیری تسهیلات پرداختی نداریم.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک ها، افزود: اگر تسهیلات پرونده ای که قبلا شرکت رتبه بندی نسبت به پرداخت آن هشدار داده بود، معوق شده باشد اداره نظارتی بانک و بخش های نظارتی باید بررسی های لازم را انجام داده و مسئول پرداخت این وام را درخواست کنند.

وی با بیان آنکه احتمال اشتباه در رتبه بندی مشتریان بانک ها از سوی این شرکت وجود ندارد، اضافه کرد: طی ۵ سال گذشته افرادی را داشته ایم که حداقل ۲ تا ۳ وام و حداکثر ۳۰۰ وام دریافت کرده اند البته شرکت های حقوقی بیشترین تعداد وام های دریافتی را به خاطر تامین سرمایه در گردش و انجام فعالیت های تولیدی داشته اند.

وی افزود: مواردی بوده که شرکتی ۳۰۰ وام از نظام بانکی دریافت و به موقع نسبت به بازپرداخت آن اقدام کرده و این اصلا منفی نیست و نباید به آن با دید بد نگاه کرد چرا که گردش بالای فعال اقتصادی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت رتبه بندی و اعتبارسنجی مشتریان بانک ها، مسیر اعتبارسنجی را روبه تکامل دانست و افزود: هر ماه اطلاعات جدیدی به سامانه اضافه می شود به عنوان نمونه در سال گذشته این شرکت ۵۰ عضو داشت ولی الان تعداد اعضا به بیش از ۶۴ سازمان رسیده اند.

جلیلی گفت: بانک ها، سازمان های دولتی، صندوق ها، لیزینگ ها و موسسات مالی و اعتباری در شرکت رتبه بندی و اعتبار سنجی مشتریان عضو هستند و البته در سیستم های جدید نیز در حال اتصال به سامانه ما می باشند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×