اخبار نساجی

بازیگران برنده تجارت با ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بازرگانی نوشت: آخرین آمارهای گمرک از تجارت خارجی کشور (بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی) طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، حاکی از آن است که طی این مدت، صادرات کشور با رشد حدود هفت درصدی در ارزش رو به رو بوده در حالی که واردات افت ارزشی حدود ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

در این گزارش که در شماره روز شنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۴ خورشیدی منتشر شده است، می خوانیم: آخرین آمارهای گمرک از تجارت خارجی کشور (بدون احتساب صادرات نفت خام و میعانات گازی) طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، حاکی از آن است که طی این مدت، صادرات کشور با رشد حدود هفت درصدی در ارزش رو به رو بوده در حالی که واردات افت ارزشی حدود ۱۹ درصدی را تجربه کرده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور طی این دوره با کاهش کسری مواجه بوده است. طی پنج ماه منتهی به ماه مه ۲۰۱۴ میلادی تراز تجاری کشور، معادل منفی ۱۰ میلیارد و ۴۳۷ میلیون دلار بوده اما در مدت مشابه سال جاری، به منفی ۴ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار رسیده است.

براساس آمارها، طی مدت مذکور، میزان صادرات کشور ۱۴ میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار رقم خورده و میزان واردات کشور نیز ۱۹ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار ثبت شده است. رشد ارزشی صادرات کشور طی پنج ماه منتهی به ماه مه ۲۰۱۵ میلادی در حالی است که طی این مدت، صادرات از نظر وزنی حدود ۱۲ درصد افت را تجربه کرده است که می تواند نشان دهنده با کیفیت تر شدن اقلام صادراتی کشور طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشد. میزان واردات کشور از نظر وزنی نیز طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی افت حدود ۹ درصدی را به ثبت رسانده است. براساس آمارهای گمرک، طی ۵ ماه نخست سال جاری میلادی، از میان ۱۶۳ کشور طرف معامله، در مدت مذکور تراز بازرگانی با ۸۵ کشور مثبت بوده و با ۷۸ کشور دیگر کسری داشته است. طبق آمارها، مبادلات بازرگانی با کشور عراق با اختصاص ۴۶.۳۸ درصد از سهم تراز مثبت بازرگانی، بیشترین سود را برای کشور به همراه داشته و امارات متحده عربی نیز با اختصاص ۲۳.۹۸ درصد از سهم تراز منفی بازرگانی، بیشترین سود را از تجارت با ایران به دست آورده است.

اقلام عمده صادراتی و وارداتی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، سه قلم کالا از قبیل «پروپان مایع شده»، «قیر نفت» و «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری» سهمی معادل ۱۳.۸۱ درصد از ارزش کل صادرات را از آن خود کرده اند. بیشترین سهم از صادرات را «پروپان مایع شده» با سهم ۵.۶۹ درصدی به خود اختصاص داده و در صدر اقلام عمده صادراتی طی این مدت قرار گرفته است. صادرات این قلم کالا طی مدت مورد بررسی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر ارزشی ۰.۵ درصد افت را تجربه کرده است. «قیر نفت» نیز طی این مدت، دومین قلم عمده صادراتی بوده و با اختصاص سهم ۴.۱۴ درصدی از ارزش کل صادرات، رشد حدود ۶ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است. «پلی اتیلن گرید فیلم با چگالی کمتر از ۹۴درصد به جز نوع پودری» نیز که طی مدت مذکور، سهم ارزشی ۳.۹۸ درصدی از کل صادرات را از آن خود کرده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۶ درصدی داشته، در جایگاه سوم اقلام عمده صادراتی قرار دارد. از سوی دیگر، در بین اقلام عمده وارداتی کشور طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی، «ذرت دامی» با اختصاص سهم ۳.۴۶ درصد از ارزش کل واردات به خود و رشد ارزشی ۱۴۶ درصدی در واردات نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اولین قلم عمده وارداتی طی مدت مورد بررسی بوده است. دومین جایگاه اقلام عمده وارداتی را نیز «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۵۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی» به خود نسبت داده است. واردات این کالا طی مدت مورد بررسی، ۳.۳۷ درصد ارزش کل واردات را از آن خود کرده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۰۸ درصدی داشته است. «دانه گندم به جز گندم دامی» نیز به عنوان سومین قلم وارداتی کشور طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی ثبت شده و در حالی که سهم ۲.۷۲ درصدی از ارزش کل واردات را به خود نسبت داده، در میزان واردات به لحاظ ارزشی نیز حدود ۲ درصد افت را تجربه کرده است. بر این اساس، سه قلم کالا شامل «ذرت دامی»، «وسایل نقلیه موتوری با حجم سیلندر ۱۵۰۰ سی سی تا ۲۵۰۰ سی سی به جز آمبولانس و هیبریدی» و «دانه گندم به جز گندم دامی» در حالی اقلام عمده وارداتی کشور طی ۵ ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی بوده اند که سهمی معادل ۹.۵ درصد از کل ارزش واردات را از آن خود کرده اند.

کشورهای عمده مقصد و طرف معامله

از سوی دیگر، براساس آمارهای گمرک پنج کشور «چین»، «عراق»، «امارات متحده عربی»، «هند» و «ترکیه» بیشترین سهم از ارزش کل صادرات را به خود نسبت داده اند، به طوری که طی پنج ماه منتهی به ماه مه سال جاری میلادی، ۶۹.۱ درصد از ارزش کل صادرات مربوط به صادرات ایران به این پنج کشور بوده است. در این بین، «چین»، با اختصاص سهم ۲۳.۰۱ درصدی از ارزش کل صادرات کشور به خود، به عنوان اولین کشور عمده مقصد صادراتی ثبت شده است، این در حالی است که طی این مدت ارزش صادرات ایران به این کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته، افت حدود ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. «عراق» نیز دومین کشور عمده مقصد صادراتی کشور بوده و در حالی که طی مدت زمان مذکور، سهمی معادل ۱۷.۲۷ درصد از ارزش کل صادرات را به خود نسبت داده، رشد ارزشی حدود صفر را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ثبت کرده است. سومین کشور عمده مقصد صادراتی نیز «امارات متحده عربی» با سهم ارزشی ۱۳.۸درصد بوده است، به طوری که صادرات ایران به این کشور طی این مدت رشد ارزشی ۳۱ درصدی را تجربه کرده است. همچنین «هند» طی این مدت سهمی معادل ۸.۳۴ درصد از ارزش کل صادرات را از آن خود کرده و در جایگاه چهارم کشورهای عمده مقصد صادراتی قرار گرفته است. میزان صادرات ایران به «هند» طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی رشد ۵۵ درصدی را تجربه کرده است. رتبه پنجم کشورهای عمده مقصد صادراتی طی این مدت را نیز «ترکیه» با اختصاص سهم ارزشی ۶.۶۸ درصدی و رشد ۲۶ درصدی در ارزش صادرات به خود نسبت داده است.

از سوی دیگر، پنج کشور «چین»، «امارات متحده عربی»، «جمهوری کره»، «ترکیه» و «هند» به عنوان پنج کشور عمده مبدا واردات طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی ثبت شده و سهمی معادل ۷۱.۵۹ درصد از ارزش کل واردات را از آن خود کرده اند. بر این اساس «چین» به عنوان اولین کشور عمده مبدا واردات ثبت شده و با اختصاص سهم ارزشی ۲۵.۲۴ درصدی، افت حدود یک درصدی را در ارزش واردات داشته است.

«امارات متحده عربی» نیز دومین کشور عمده مبدا واردات ایران بوده و سهم ارزشی ۲۳ درصدی را به خود نسبت داده است. ارزش واردات ایران از این کشور طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، حدود ۳۱ درصد افت را تجربه کرده است. «جمهوری کره»، سومین کشور مبدا وارداتی، سهم ۹.۴۲ درصدی از ارزش کل واردات را از آن خود کرده و همچنین طی این مدت به میزان ۱۰ درصد رشد در ارزش واردات داشته است. همچنین «ترکیه» با اختصاص سهم ۷.۵۱ درصدی و رشد ارزشی منفی ۸ درصدی، به عنوان چهارمین کشور عمده مبدا وارداتی ثبت شده است. میزان واردات ایران از «هند» نیز سهم ۶.۴۲ درصد از ارزش کل واردات کشور را از آن خود کرده و این کشور را در جایگاه پنجم کشورهای عمده طرف معامله قرار داده است. ارزش واردات ایران از این کشور طی مدت مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۷ درصد افت داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×