اخبار فرش ماشینی

صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف ایران در سال جاری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 سرپرست مرکز ملی فرش ایران از رشد ۲۳.۷ درصد صادرات فرش دستباف به لحاظ ارزشی طی سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می شود صادرات فرش دستباف در سال جاری به رقم ۴۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید کارگر روز یکشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه در این مدت بیش از ۵۷.۴۷ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است، تصریح کرد: در سال های اخیر صادرات فرش روند مثبت و رو به بهبودی نداشته است و در پایان سال ۹۲ به کمترین میزان خود طی دهه های گذشته رسید.

وی میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته را حدود ۳۱۴ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: عوامل مختلف داخلی و خارجی بر میزان صادرات فرش دستباف ایران تاثیر داشته است.

کارگر سپس تحریم واردات فرش دستباف ایران توسط آمریکا را عمده ترین مشکل فراروی صادرات فرش دستباف کشورمان دانست و اظهار داشت: آمریکا یک چهارم صادرات فرش دستباف ایران را به خود اختصاص می داده که از چهار سال پیش تاکنون واردات فرش از مبداء ایران به این کشور ممنوع شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، مشکلاتی نظیر تحریم های بین المللی علیه ایران، افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه، بحران های سیاسی در کشورهای عربی و وقوع رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی و همچنین اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش نرخ حامل های انرژی و نوسانات ارزی از مجموعه عواملی به شمار می آیند که صادرات فرش دستباف ایران را تحت تاثیر قرار داده اند.

سرپرست مرکز ملی ایران با اظهار امیدواری که روند رو به رشد صادرات فرش دستباف ایران همچنان ادامه پیدا کند، گفت: در حوزه صادرات فرش دستباف قرار نیست معجزه ای رخ دهد، در حالی که حجم تجارت جهانی فرش در شرایط کنونی حدود یک میلیارد دلار است و انتظاری نیست که میزان صادرات فرش دستباف ایران از این رقم بیشتر باشد.

کارگر در خصوص میزان تولیدات فرش دستباف ایران نیز گفت: در این مورد آمارهای مستند و دقیقی در دست نیست، اما برای تخمین میزان تولیدات فرش دستباف شاخصه هایی همچون کارتهای شناسایی فرش، تعداد کارگاه ها، میزان تولیدات آنها و واردات مواد اولیه وجود دارد.

وی افزود: بر این اساس آمارهای موجود، بیش از سه میلیون مترمربع فرش دستباف بطور سالانه در کشور تولید می شود که دو سوم آن صادر و مابقی آن در داخل به مصرف می رسد.

کارگر همچنین از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران طی روزهای یکم تا هفتم شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه با حضور بیش از ۶۲۰ شرکت تولیی و صادراتی در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: نمایشگاه امسال رشدی به لحاظ کمی و کیفی و از نظر تعداد غرفه ها و فضای نمایشگاهی را تجربه خواهد کرد.

کارگر اضافه کرد: متراژ نمایشگاه امسال نیز نسبت به نمایشگاه سال گذشته با رشدی معادل ۱۳ درصد از ۴۶ هزار مترمربع به ۵۲ هزار مترمربع رسیده است.

وی با بیان اینکه از ۱۲۰ بازرگانی خارجی برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آمده است، اظهار داشت: از این تعداد تاکنون حضور ۶۰ نفر قطعی شده است.

کارگر همچنین برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی، برگزاری جشنواره فرش برتر، اجرای اپرای فرش را از دیگر برنامه های جانبی بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف ایران عنوان کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×