اخبار نساجی

اما و اگر‌های ثبات بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اما و اگر‌های ثبات بازار

مسعود رضا طاهری: بازار ارز و سکه روز گذشته پس از ۳ روز تعطیلی دوباره باز شد؛ اما قیمت‌ها همان قیمت‌های سه روز قبل بود.

با اینکه در اواخر هفته گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی بین ۱۶۹۵ دلار تا ۱۶۲۷ دلار در هر اونس جابه‌جا شد؛ اما قیمت سکه و طلا در بازار داخل تقریبا نوسان عمده‌ای نداشت و قیمت‌های روز گذشته بر تابلوها بار دیگر نشان داد که نقش دلار آمریکا در قیمت‌ سایر دارایی‌ها تا چه اندازه تاثیر دارد و نرخ سایر کالاها و دارایی‌های موازی با سهام بر همین منوال تعیین خواهد شد. در این چند روز در آمریکا هم خبرهای زیادی بود ؛ نتایج و پیامدهای توافق‌های صورت گرفته نیز با برخی تردیدها مواجه شد و قیمت طلا را کاهش داد. دوباره عده‌ای با انگیزه افزایش تقاضای مصرف و نرخ رشد اقتصادی در برخی کشورهایی که سیاست‌های انبساطی در آنها با شدت بیشتری ادامه دارد، موجب بالارفتن دوباره قیمت طلا شد.

پیش‌بینی‌ها همچنان بالارفتن قیمت طلا را در هفته پیش رو مورد نظر قرار داده‌اند. در این راستا قیمت طلا سقوط کرد و دوباره افزایش یافت؛ اما در بازار داخلی قیمت سکه همچنان ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و نرخ گرم طلای ۱۸ عیار در محدوده همان ۱۲۷ هزار تومان باقی است.

روز گذشته کانون صرافان در پی اطلاعیه خود مبنی بر فراهم آمدن امکان اعلام قیمت واقعی معامله شده ارز توسط صرافان دارای مجوز در سایت این کانون، نرخ دلار را ۳۲۴۴ تومان اعلام کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در روز‌های گذشته پس از شوک قیمتی هفته‌های قبل که ناشی از برخی اظهارات در یک برنامه تلویزیونی بود، به مرور قیمت ارز به سمت ثبات می‌رود. نرخ ۳۲۰۰ تا ۳۲۵۰ تومان برای دلار آمریکا تقریبا در بین فعالان اقتصادی و تولیدکننده‌های داخلی و تجار پذیرفته شده و نرخ‌های تغییر یافته کالاها در داخل کشور، افزایش ۵/۲ برابری قیمت ارز را لحاظ کرده‌اند. مابقی نوسان قیمت‌ها تقریبا بیشتر به سطح عرضه و تقاضای معمول مربوط است. به نظر می‌رسد در صورتی که تحول خاصی رخ ندهد قیمت دلار در همین سطح باقی بماند.

فضای بین‌المللی مذاکرات ایران با آژانس و ۱+۵ نیز زمانی مثبت و زمانی سهل و ممتنع بوده است که بر اساس شواهد، غربی‌ها باید قدری از فشار تحریم‌ها بکاهند تا ایران نیز در مقابل برخی خواسته‌های آنها را بپذیرد. از این رو شرایط در ماه‌های پیش رو تا پایان سال تقریبا تثبیت شده به نظر می‌آید. در عین حال با اعلام اولویت ۹ برای برخورداری از ارز مرکز مبادلات به نظر می‌رسد بازار آزاد تنها به فکر پاسخگویی به برخی مشتریان در گروه کالایی ۱۰ باقی باشد.

در این شرایط آنهایی نیز که در آستانه سال نو برای تامین نقدینگی ریالی، احتمالا ارز خود را به بازار خواهند آورد و خود به خود قیمت دلار را کاهش خواهند داد. در عین حال تنها تجمیع دلار توسط لیدرهایی که در این روزها البته جرات حضور در بازار را ندارند، ممکن است قیمت را قدری بالابرد. همچنین در صورتی که صرافان دبی یا ترکیه نرخ حواله را به طور جهشی بالا ببرند باید انتظار افزایش قیمت داشت. در غیر این صورت قیمت‌ها همچنان در سطوح فعلی باقی خواهند ماند.

در هفته گذشته، اما شایعه دیگری هم بازار را با شوک مواجه ساخت.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اتحادیه‌های سراسر کشور نامه نگاری کرده و از آنها خواسته بود که از این پس قیمت سکه و طلا را با نرخ دلار مرکز مبادلات تعیین کنند. اختلاف قیمت بیش از ۳۰۰ هزار تومانی سکه در تعیین قیمت آن با ارز مبادله‌ای، طی چند ساعت بازار را با افت شدید قیمت روبه‌رو کرد. محمد کشتی آرای که مدعی بود مقامات رسمی به وی این دستور را داده‌اند، حاضر نشد مرجع اصلی این دستور را فاش کند.

طی کمتر از دو ساعت بانک مرکزی با سخنان وی مخالفت کرد و هر گونه قیمت‌گذاری با نرخ دلار مبادله‌ای برای سکه و طلا را غیر قانونی اعلام کرد. بانک مرکزی این بار بر خلاف دفعات گذشته بازار آزاد را به رسمیت شناخت و آن را مبنای قیمت‌گذاری برای طلا اعلام کرد.

روز گذشته، اما کشتی آرای از منتفی شدن نرخ‌گذاری سکه و طلا با قیمت ارز مبادله‌ای خبر داد و تاکید وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی را بر‌ای این کار رای قابل استناد معرفی کرد و از خاتمه یافتن این مورد خبر داد.
قیمت‌گذاری بر مبنای ارز مبادلاتی منتفی است

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: قیمت‌گذاری سکه و طلا همچنان براساس بازار خواهد بود. بر همین اساس، تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه و جایگزینی ارز مبادلاتی به جای ارز بازار منتفی است.

محمد کشتی آرای در گفت‌وگوی کوتاه با خبرگزاری‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه تعیین تکلیف شده است؟ گفت: با توجه به تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، قیمت‌گذاری طلا و ارز همچنان براساس بازار آزاد خواهد بود. وی افزود: بر همین اساس، قیمت‌گذاری طلا و سکه بر مبنای ارز مبادلاتی منتفی است.

کشتی آرای در روزهای گذشته در مقابل اصرار خبرنگار دنیای اقتصاد مرجع دستور‌دهنده را البته معرفی نکرده بود، اما بازار به التهاب درآمده انتقاد فراوانی از سیاست‌های متناقض و چندگانه مسوولان اقتصادی به ویژه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در برخورد با مقوله ارز داشته و دارند.

در سطح بازار اما گلایه‌ها فراوان هستند و در یک مفهوم کلی عده‌ای با بیان اینکه: «کار کار خودشان است و می‌خواهند از بازار نوسان‌گیری کنند»، همه مقامات را مقصر می‌دانند که هر از چند گاهی از برقراری آرامش در بازار ارز و سکه جلوگیری می‌کنند.

این در حالی است که رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر اخیرا در نامه‌ای به روسای اتحادیه طلا و جواهر در استان‌های کشور خبر تصمیم ویژه دولت مبنی بر تغییر نحوه قیمت‌گذاری طلا و سکه را اعلام کرده بود.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در این نامه «فوری» که در ششم دی ماه ابلاغ کرده بود، این تصمیم را براساس «دستور مقامات اقتصادی کشور» اعلام کرده، نامه‌ای که او گفته است براساس دستور مسوولان مافوق صادر شده بود. دیروز در بازار قیمت یورو و پوند نیز بدون تغییر ۴۲۴۰ و ۵۲۴۰ تومان تعیین شد. نیم سکه نیز همچنان ۶۴۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۳۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا همچنان در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۶۵۷ دلار بسته مانده بود که انتظار می‌رود امروز با افزایش روبه‌رو شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×