اخبار فرش ماشینی

ایران بزرگترین صادرکننده فرش دستباف به بازار چین در سال ۲۰۱۳

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

    رایزن پیشین بازرگانی ایران در کشور چین گفت: ایران در سال ۲۰۱۳ بزرگترین صادرکننده فرش دستباف به بازار چین بوده است.
   
    مسعود کمالی اردکانی در همایش یک روزه تجارت عملی با کشور چین که در اتاق بازرگانی کرمان برگزارشد، اظهار کرد: عمده اطلاعات این گونه همایش‌ها برای تاجرانی که قصد ارتباط با کشور چین را دارند، بسیار سودمند است.
   
    وی با بیان اینکه کشور چین جمعیتی بیش از یک میلیارد و ۳۶۰میلیون نفر دارد، افزود: در کشور چین حدود ۲۰میلیون نفر مسلمان طبق آمارهای رسمی و بالای ۷۰ میلیون نفر در آمارهای غیر رسمی گزارش شده است.
   
    جمعیت مسلمان چین مزیتی برای صادرات ایران
   
    رایزن پیشین بازرگانی ایران در چین تصریح کرد: وجود جمعیت عظیم مسلمان در غرب چین مزیتی برای فعالیت‌های صادراتی با این کشورمحسوب می‌شود.
   
    کمالی اردکانی با اشاره به وجود بیش از ۵۰ اقلیت نژادی در کشور چین، اظهار کرد: نرخ رشداقتصادی این کشور طی یک دهه گذشته بین ۸ تا ۹ درصد گزارش شده است.
   
    وی خاطرنشان کرد:اقتصاد چین در بحران مالی اقتصادی جهانی به عنوان متوازن کننده اقتصادی نقش ایفا نموده است.
   
    رایزن پیشین بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چین دومین اقتصاد دنیا را بعد از ژاپن دارد، تصریح کرد: نرخ بیکاری ۴درصد، نرخ تورم حدود ۳درصد و بدهی خارجی چین ۷۰۰میلیارد دلارعنوان شده است.
   
    کمالی اردکانی با تاکید بر عضویت موثر چین در مجامع بین‌المللی تجاری نظیر (WTO)، گفت: تنها در سال ۲۰۱۳ حدود ۲۲۰۰میلیارد دلار صادرات کشور بزرگ چین بوده و پیش‌بینی می‌شود دراین حوزه آمریکا را پشت سرگذاشته و به نخستین کشور تجاری دنیا تبدیل شود.
   
    50درصد صادرات چین را ماشین آلات تشکیل می‌دهد
   
    وی با اشاره به وجود موافقت نامه‌‌های مختلف بین چین با دیگر کشورهای دنیا، افزود: مقاصد مهم صادراتی چین کشورهای مختلفی چون آمریکا، کشورهای اروپایی و ژاپن هستندکهبیشاز ۵۰ درصدصادراتچینراماشینآلاتوقطعات خودرو وسپس تجهیزات الکترونیکی تشکیل می‌دهند.
   
    کمالی اردکانی تصریح کرد: این کشور علاوه بر صادرات، واردات نیز دارد که ۴۰درصد تجهیزات و ماشین آلات را به منظور تجهیز دانش و فناوری و بومی سازی فناوری های نو وارد می‌کند.
   
    رایزن پیشین بازرگانی ایران در چین با تأکید بر انجام ۱۰درصد تجارت خارجی دنیا توسط چینی‌ها، گفت: چین یکی از مقاصد جذب سرمایه در دنیا است به گونه‌ای که در ۲۰۱۳ حدود ۱۱۷میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرده که به طور عمده کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی هنگ کنگ در چین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و ایران نیز فعالیت‌های خوبی برای حضور در بازار چین داشته است.
   
    وی با اشاره به رابطه تجاری مناسب بین ایران و چین، افزود: چین ۹۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان داشته است. سرمایه گذاری خارجی چینی هاد رایران نیز طی سالهای گذشته رشد خوبی داشته و با رشد ۶۰۰ درصدی به رقم ۷۵۰میلیون دلار رسیده است.
   
    عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در رابطه تجاری با چین در ۱۱ماهه امسال ۶.۵میلیارد دلار صادرات و۸.۵ میلیارددلاروارداتداشته است.
   
    تراز تجاری ایران با چین، بدون نفت منفی است
   
    کمالی اردکانی با بیان اینکه تراز تجاری برای صادرات غیرنفتی به چین منفی است، گفت: اگر نفت نیز در مجموعه صادرات ایران محسوب شود، تراز تجاری مثبت و نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی ایران با چین در سال ۲۰۱۳ بوده است.
   
    وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و چین، گفت: تصمیم اصلی این کمیسیون به دوبرابر شدن حجم تجارت خارجی ایران با چین بود.
   
    90درصد صادرات ایران به چین خام فروشی است
   
    عضو هیأت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ، با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد واردات چین ازجهان را سوختهای معدنی، مواد شیمیایی ، پتروشیمی ، مواد معدنی ، سنگهای ساختمانی و مواد پلاستیکی تشکیل می دهد ، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰درصد صادرات ایران به چین را این گروه کالاها تشکیل می دهند که این نشان از خام فروشی و فروش محصولات اولیه و واسطه ای ایران دارد.
   
    کمالی اردکانی خاطرنشان کرد: باید سعی شود مواد اولیه و اصلی کار فروخته نشود زیرا همهدنبالاینموضوعهستندکهازظرفیتبازارچیناستفادهکنندو تبدیل مواد معدنی به فرآورده‌های مختلف بازارهای بیشتری دارد.
   
    امضا چندین موافقت‌نامه همکاری اقتصادی و تجاری بین ایران وچین
   
    وی با اشاره به اینکه بین نهادهای اقتصادی و تجاری دوکشور ایجاد زیرساختهای حقوقی مناسبی شده است، افزود: چندین موافقت‌نامه مهم که به طور عمده در بخش‌های گمرکی، استاندارد، قرنطینه گیاهی،حیوانی و گردشگری است بین دو کشور امضا شده است.
   
    ورود گردشگران چینی با موافقت‌نامه‌های گردشگری
   
    عضو سازمان تجارت ایران با اشاره به اینکه موافقت‌نامه‌های گردشگری آغاز مجددی برای ورود گردشگران چینی به ایران است، گفت: در ۱۵سال گذشته هیچ فعالیتی در حوزه گردشگری انجام نشده است، به گونه‌ای که حضور کمتر گردشگران چینی را در ایران شاهد بودیم.
   
    کمالی اردکانی بیان کرد: در سال ۹۱ به شکل رسمی ایران در فهرست کشورهای مجاز واردکننده تورهای خارجی چین قرار گرفت و تا قبل از آن تورگردانان چینی نمی‌توانستند رسماً به ایران گردشگر بفرستند .
   
    خروج بیش از ۵۰۰ میلیون نفر از زیر خط فقر بر اثر سیاست‌های اقتصادی سه دهه گذشته چین
   
    وی با اشاره به رشد اقتصادی بالا در چین به سبب کاهش آمار جمیعتی زیر خط فقر این کشور، گفت: مجموعه سیاست‌های تجاری و اقتصادی چین سبب بالا آمدن ۵۰۰ میلیون نفر از زیرخط فقر شده است و این تغییر جمعیتی درفاصلهزمانی۳۰سال رخ داده است.
   
    رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین تصریح کرد: تغییری که در رویکرد اقتصادی چین اتفاق افتاده در تغییر موتور محرکه اقتصاد چین بود به گونه‌ای که جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تولید و صادرات محرک‌های اصلی اقتصاد چین هستند.
   
    چین دنیا را با کمک خود دنیا تصاحب کرده است
   
    وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰درصد صادرات محصولات با فناوری بالا در چین مربوط به دیگر کشورها است و چین دنیا را با کمک دنیاتصاحب کرده است.
   
    رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین لزوم توجه به رویکردهای تجاری چین را خواستار شد و گفت: امروزه بازارهای چین در دنیا رو به اوفول هستند و صادرات این کشور متزلزل شده در نتیجه چینی‌ها به بازارهای داخلی متکی شده‌اند.
   
    کمالی اردکانی اظهار کرد: امروز به سبب رفاه ایجاد شده در چین، بازارخوبی برای فرش ایران مهیا شده و تولیدات خارجی عموماً در این کشور جای خود را باز کرده است.
   
    فروش ۷ میلیون دلاری فرش دستباف ایران در چین
   
    وی با تاکید بر اینکه فرصت بسیار خوبی برای استان کرمان در زمینه صادرات اقلامی چون فرش، خرما، پسته فراهم شده است، اظهار کرد: بیشاز۷میلیون دلار فروش فرش دستباف ایران در چین است.
   
    رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین با اشاره به اینکه آمار صادرات چین به دنیا نیز کاهش یافته است، تصریح کرد: این مسئله به سبب افت تقاضا در دنیا بوده زیرا با اقتصاد متزلزل آمریکا و اروپا، بازارهای اصلی چین نیز از بین رفته‌اند.
   
    کمالی اردکانی سبب کاهش فروش فرش دستباف چین را کمبود کارگر و جذب کارگران در سایر صنایع پیشرفته دانست و افزود: خوشبختانه این فرصت برای ایران وجود دارد که با صادرات فرش دستباف خود، بازار چین را به دست بگیریم.
   
    سهم ۳۵ درصدی بازار فرش ایران در چین
   
    وی با اشاره به سهم ۳۵درصدی ایران دربازار فرش دستباف چین، گفت: امروز ایران نخستین صادرکننده فرش دستباف به کشور چین است و فرصت بسیار خوبی برای ایران در صادرات بیشتر فرش است.
   
    رایزن بازرگانی سابق ایران در چین بیان کرد: نکته عجیب این است که کشور چین متقاضی اصلی صنایع دستی ایران است و فروش بسیار خوب صنایع دستی ایران در قالب نمایشگاهی که اخیراً با حضور اتحادیه‌های صنایع دستی برگزار شد، زمینه‌ساز حرکات بعدی برای صادرات است.
   
    خرمای کرمان برای چین کافی نیست
   
    وی یکی از قابلیت‌های استان کرمان را تولید خرما دانست وگفت: کشور چین بازار خوبی برای خرما است و اگر بازار خرمای ایران در چین باز شود، با توجه به جمعیت میلیونی مسلمان و دیگر اقشار جمعیتی این کشور، توانایی پاسخگویی نداریم.
   
    کمالی اردکانی افزود: کشور چین فرصت خوبی برای صادرات دانش بنیان‌ها،محصولات با فناوری بالا ، گیاهان دارویی و حتی شکلات ایران است.
   
    تجار چینی به خارجی‌ها اعتماد ندارند
   
    عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با تاکید بر اینکه تاجران چینی‌ به راحتی به خارجی‌ها اعتماد نمی‌کنند، اظهار کرد: برای تجار چینی ملاقات با طرف معامله‌کننده خود بسیار اهمیت دارد و نباید انتظار داشت از راه دور به تجارت با ایران علاقمند باشند.
   
    وجود چندین فروشگاه دائمی فرش ایران در چین
   
    وی بهترین راه حضور در بازار چین را حضور در نمایشگاه‌های این کشور دانست و گفت: اگر امروز فرش ایران در چین صادراتش راه افتاده به سبب حضور در نمایشگاه‌ها و تعامل با تجار چینی است و امروز چندین فروشگاه دائمی فرش در چین داریم.
   
    رایزن پیشین ایران در چین افزود: معاملات تجاری ایران با چین ۴۰میلیارد دلار است و برای ادامه فعالیت نیز وجود ۴۰ نمایشگاه معتبر در استان‌های مختلف کشور چین کمک خوبی برای ایران است.
   
    کمالی اردکانی اظهار کرد : در فهرست ۱۰ میوه صادراتی ایران به چین خرما در صدر قرار دارد و مسئله‌ای که با آن مواجه هستیم، بحث تازگی رطب و احتمال آفت‌زدگی یا مشکلات بهداشتی آن است که در تعامل با چینی‌ها در حال رفع است.
   
    وجود شرکت‌های اینترنتی خطر جدی برای تجار
   
    وی خواستار هوشیاری تجار ایرانی و کرمانی برای مبادله تجاری با شرکت‌های چینی شد.
   
    رایزن بازرگانی پیشین ایران در چین بیان کرد: درمیان این شرکت‌ها برخی شرکت‌های معدنی و مواد شیمیایی در شهرهایی مانند تیانجان و خُبی عامل بسیاری شکایات ایرانی‌ها در کلاهبرداری‌ها هستند.
   
    کمالی اردکانی با بیان اینکه مشاوره‌ گرفتن از اتاق بازرگانی برای حضور در بازار تجارت چین ضروری است، افزود: باید در هر قرارداد تجاری به داشتن یک داور، قابل اعتماد بودن و سابقه شرکت طرف معامله و انعقاد قرارداد تجاری حضوری دقت کرد.
   
    وی خاطرنشان کرد: کشور چین همان گونه که فرصت بسیار خوبی برای تجارت و بازرگانی برای تاجران فراهم کرده، احتمال افزایش کلاهبرداری توسط افراد غیر معتبراز طریق ایمیل، تماس و هک ایمیل‌های تاجران ایرانی را دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×