اخبار نساجی

نخستین نمونه فرش دستباف ایرانی امسال ثبت جهانی می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهران – وزیر بازرگانی از ثبت جهانی نخستین نمونه فرش دستباف ایرانی تا پایان امسال خبرداد و گفت: ‌امیدواریم تا پایان سال جاری گوشه ناچیزی از این هنر- صنعت که دربرگیرنده چندین هزار سال تمدن و میراث فرهنگی کشور است را به ثبت برسانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘مهدی غضنفری’ روز سه شنبه در حاشیه همایش ملی استفاده از ماللکیت معنوی در حمایت از فرش دستباف ایرانی افزود:‌ تا زمان حاضر بر روی متدولو‍ژی نحوه ثبت فرش دستباف در سطح ملی و جهانی اقداماتی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت:‌ با اقدامات وزارت بازرگانی، مشارکت وزارت دادگستری و زیرمجموعه سازمان ثبت املاک و اسناد قرار است، فرش دستباف در سطح مناطق نیزبه ثبت برسد و از سویی با کمک سازمان جهانی مالکیت حقوق معنوی (وایپو) اجزا مرتبط با هر محصول مناطق تولیدی به طور جدا ثبت شود. پس از آن می‌توانیم با سرعت نمونه‌های بیشتر و متفاوتی را به ثبت برسانیم.
وزیر بازرگانی سپس گفت: ‌نکته مهم این است که فرمت اطلاعات و نوع داده‌ها که سازمان وایپو برای ثبت فرش ایرانی خواهان آن است با آنچه از سوی ایران تهیه شده کمی متفاوت است و قرار است فرم ها و داده ها اصلاح شود.

غضنفری با بیان اینکه هم اینک میزان تجارت فرش دستباف در حد بالایی نیست و با این وجود جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز رتبه نخست را از آن خود کرده است، گفت: ‌بنابراین از نظر تجاری شاید بهره‌های کمتری می بریم اما مهم این است که ابعاد مهم فرهنگی و تمدنی و تاریخی فرش را به نام جمهوری اسلامی ایران حفظ کنیم که به لحاظ معنوی بسیار ارزشمند است.
به گفته وزیر بازرگانی پس ازثبت فرش،‌ در صورتی که در مراحل بعدی موضوع کپی برداری از آثار ایرانی مطرح شد کشورمان می تواند در سازمان های جهانی برای جلوگیری از کپی اندیشه و طرح به صورت رسمی شکایت خود را مطرح کند.
غضنفری درعین حال بر جنبه‌های معنوی و فرهنگی فرش دستباف ایرانی تاکید کرد و گفت: ‌این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و بر روی جنبه های تجاری اثر می‌گذارد.
به باور وزیر بازرگانی، ‌این امکان نیز وجود دارد که با ثبت فرش دستباف ایرانی سایر محصولات تحت لیسانس معرفی شوند و یا اینکه حقی به تولید کننده ایرانی پرداخت شود.
وزیر بازرگانی در ادامه با بیان اینکه وزارت بازرگانی جنبه‌های تجاری فرش دستباف را پیگیری می‌کند، گفت: ‌سایردستگاه‌ها جنبه‌های معنوی و حفظ مواریث تاریخی ایران را درنظر می‌گیرند.

** رشد صادرات فرش
غضنفری سپس درباره وضعیت صادرات فرش در سال گذشته گفت: در این مدت میزان صادرات فرش دستباف ۵۵۵ میلیون دلار بود که در مقایسه با ۴۹۴ میلیون دلار یک سال قبل از آن، حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد.
وزیر بازرگانی افزایش صادرات را پس ازیک دوره رکود طولانی درجهان دانست و گفت: ‌رشد صادرات فرش دستباف ایرانی پس از آن محقق شد که دولت آمریکا با استناد به تحریم از صادرات فرش ایرانی به این کشور جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: ‌با تمام مسایل خوشبختانه صادرات فرش در سال گذشته روند بسیار خوبی داشت و امید می‌رود با اقدامات امسال مرکز ملی فرش، اتحادیه‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی و اقداماتی که در مورد ثبت علایم و نشانه‌ها و نمودهای فرش ایرانی صورت می گیرد بتوان بر میزان صادرات افزود.
غضنفری در ادامه ‌سلیقه یابی و سفارش پذیری را یکی دیگر از برنامه هایی دانست که مرکز ملی فرش نسبت به آن فعال شده که ‌با این اتفاق مهم تولید فرش مطابق میل و سلیقه مشتری رخ می‌دهد.

** وضعیت مرکز ملی فرش در مصوبه ادغام
وزیر بازرگانی با بیان اینکه هم اکنون اقدامات خوبی درباره طراحی ساختار وزارتخانه جدید درحال انجام است، گفت: معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری و معاونان وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع و معادن در حال طراحی ساختار وزارتخانه جدید متشکل از بازرگانی و صنایع هستند که به همه جنبه های موضوع فکر می‌شود.
وی ادامه داد: در ساختار جدید نه تنها برای ادغام مجموعه‌های فرش برنامه ریزی خواهد شد بلکه در مورد بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به این دو وزارتخانه و قرارگرفتن آنها دربهترین جایگاه پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غضنفری تصریح کرد: هنوز گروه طراحی و کمیته کاری وارد جزییات نشده که بتواند درباره ساختارها سخن گفت زیرا که هم اکنون بیشتر بر روی نقش ها و ماموریت ها گفت وگو ها صورت می گیرد.
وزیر بازرگانی افزود: ‌امیدواریم پس از آنکه مباحث به ساختارها رسید درباره وضعیت سازمان ها و شرکت‌های وابسته به این دو وزارتخانه و سرنوشت آنها تصمیم گیری شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×