اخبار نساجی

کمیته ساماندهی ترانزیت فرآورده‌های نفتی عراق تشکیل شد/ معطلی یک‌ماهه کامیون‌ها در مرز

 

کمیته ساماندهی ترانزیت فرآورده‌های نفتی عراق تشکیل شد/ معطلی یک‌ماهه کامیون‌ها در مرز

    دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق از تشکیل کمیته‌ای برای ساماندهی ترانزیت فرآورده‌های نفتی کردستان عراق و جلوگیری از صادرات یا قاچاق فرآورده‌های بی‌کیفیت از ایران تحت پوشش ترانزیت خبر داد.

رستم قاسمی در گفت‌وگو با فارس، درباره سفر اخیر خود به اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: هدف از این سفر دیدار با مسئولین اقلیم کردستان عراق بود که ملاقات‌هایی با مسئولان از جمله با نخست وزیر اقلیم داشتیم و درباره توسعه مناسبات اقتصادی گفت‌وگو شد.

وی با بیان اینکه ایران صادرات مختلفی به عراق و از جمله اقلیم کردستان دارد، اضافه کرد: مشکلات مربوط به صادرات مورد بررسی قرار گرفت و کمیته مشترکی برای رسیدگی به موضوعات مختلف تعیین و قرار شد ظرف دو ماه همه مواردی که جزو مشکلات و موانع صادرات بیشتر است بررسی و در جلسه‌ای مجددا با حضور مسئولین مربوطه نهایی شود.

دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق در پاسخ به پرسشی درباره حجم روابط اقتصادی ایران با اقلیم کردستان گفت: حدود چهار میلیارد دلار صادرات به این اقلیم داریم که اصلا کافی نیست؛ با توجه به روابط بسیار خوب برادران کرد با ایران این حجم بسیار اندک است و قرار شد پیگیری بیشتری صورت گیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به موانع صادرات گفت: بخشی از موانع مربوط به مسائل داخل کشور است از جمله مشکلات مرزها که در حال پیگیری رفع موانع هستیم و بخشی هم مربوط به مسائل داخلی اقلیم کردستان عراق است که در جلسه با نخست وزیر اقلیم مورد بررسی قرار گرفت و قول مساعد دادند که حل شود.

قاسمی درباره مشکلات مرزها گفت: مرزهای کشور و پایانه‌های مرزی مشکلات فراوانی دارند، مشکلات مدیریتی و مشکلات زیر ساختی به طوری که در حال حاضر هزاران کامیون در مرز در صف صادرات کالا هستند و گاها بیش از یک ماه در صف می‌مانند که جای تاسف دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به کمبود امکانات رستورانی، خوابگاهی واقعا شرایط سختی است و من از رانندگان عزیز که این سختی را تحمل می‌کنند عذرخواهی می‌کنم.

وزیر سابق نفت اظهار داشت: دستگاه‌های مسئول در مرز کشور باید تدابیر لازم انجام دهند، پایانه‌های صادراتی کشور باید مدیریت واحد و تصمیم‌گیر داشته باشد، باید در مرزهایی که حجم صادرات کشور زیاد است سه شیفت کار شود و موارد متعددی وجود دارد که به دولت محترم منعکس شده و اقداماتی در حال برسی و تصویب است تا به امید خدا مشکلات حل شود.

وزیر سابق نفت در خصوص توافقات نفتی با اقلیم کردستان گفت: مقداری از فراورده‌های نفتی اقلیم کردستان ترانزیت می‌شود که برای ساماندهی آن و همینطور جلوگیری از سوء استفاده‌کنندگان و قاچاقچیان که بعضا فراورده‌های نفتی ایران که قیمت بسیار ارزانی دارند به عنوان مشتقات نفتی عراق صادر می‌کنند مقرر شد کمیته‌ای برای ساماندهی وضع موجود تشکیل تا بخش خصوصی در قالب مشخصی ترانزیت و بقیه مبادلات را انجام دهد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×