اخبار نساجی

گمرک نوین، مهم ترین طرح گمرک ایران است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

گمرک نوین، مهم ترین طرح گمرک ایران است

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های گمرک، پیاده‌سازی نظام گمرکی یکپارچه نوین است که روابط عمومی در تبیین اهداف و نتایج آن نقش مهمی دارد.

حسن بقایی در نشست پایانی گردهمایی مسئولان روابط عمومی گمرکات سراسر کشور افزود: گمرک نوین، روابط عمومی نوین می‌خواهد تا بتواند با استفاده از شیوه‌های مدرن اطلاع‌رسانی، ذی‌نفعان را از مزایای این طرح آگاه کند.

وی در تشریح ویژگی‌های روابط عمومی به اهمیت نقش این واحد اشاره کرد: اطلاع‌رسانی فوری، صحیح و کامل درباره اخبار واطلاعات گمرکی از وظایف مهم روابط عمومی‌ها است.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک، مستندسازی در روابط عمومی‌ها را از دیگر اقداماتی خواند که می‌تواند در اقنای افکار عمومی بسیار مؤثر باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا وظایف گمرک را به ‌طور شفاف به ذی‌نفعان منتقل کنیم.

بقایی به بحث مدیریت واحد مرزی اشاره کرد و گفت: قطعاً در اجرای این طرح مقاومت‌هایی وجود دارد، اما آنچه که می‌تواند به تحقق این امر و رسیدن گمرک به جایگاه واقعی آن کمک کند، اطلاع‌رسانی بیشتر در روابط عمومی‌ها است.

وی افزود: روابط عمومی قلب تپنده، گوش حساس و چشم بینای سازمان است و باید با مخاطبان، ارتباط اصولی برقرار کند و پاسخگوی مردم باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک با اظهار این مطلب که روابط عمومی تنها واحدی است که تعطیلی ندارد، اظهارداشت: برخی از کارشناسان از تعبیر هفت- بیست‌وچهار برای روابط عمومی استفاده می‌کنند، بدین معنا که این واحد در هفت روز هفته و به‌طور شبانه‌روزی فعال است.

بقایی گفت: روابط عمومی باید هر لحظه پویایی داشته و به دنبال فکر نو و خلاقیت و ابتکار باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک از مدیران گمرکات سراسر کشور خواست به روابط عمومی توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اگر سازمانی ۱۰۰ درصد وظایف خود را انجام دهد، اما خبر عملکرد آن بموقع منعکس نشود، قطعاً به عنوان سازمان برتر شناخته نخواهد شد، اما سازمانی که حتی ۵۰ درصد وظایفش را انجام می‌دهد و روابط عمومی آن به وظایف خود اشراف دارد و همان ۵۰ درصد را به‌طور کامل بیان می‌کند، کارنامه‌اش در نزد افکار عمومی مثبت خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک با تأکید بر اینکه مسئول روابط عمومی باید از وضع کلی سازمان در همه ابعاد و کارکنان و ذی‌نفعان به خوبی آگاه باشد ، اظهارداشت: روابط عمومی باید آینده‌نگر باشد و با اصحاب رسانه ارتباط نزدیکی برقرار نماید و در عین حال به مدیریت مشاوره صحیح بدهد.

وی افزود: راه پیشرفت هر سازمانی، داشتن روابط عمومی پویا و خلاق است.

بقایی گفت: کار در روابط عمومی به عشق و علاقه نیاز دارد و عرق و تعصب سازمانی از موارد لازمی است که مسئولان روابط عمومی باید از آن برخوردار باشند. علاوه ‌بر این کسانی که در روابط عمومی کار می‌کنند باید به‌طور مستمر به مطالعه بپردازند و با تحلیل‌های آماری، اطلاع‌رسانی کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک با اشاره به اینکه گمرک سومین منبع درآمدی دولت است، گفت: این سازمان باید با کمک روابط عمومی، جایگاه خود را در مجموعه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مشخص کند و لازمه این امر آن است که مسئولان روابط عمومی به‌طور دائم در جلسات مختلف حضور داشته باشند و اطلاع‌رسانی به موقع را در دستور کار خود قرار دهند.

بقایی اظهار داشت: یکی دیگر از وظایف روابط عمومی، این است که سازمان را به مطبوعات و رسانه‌ها معرفی کند، البته بدون بزرگنمایی و اغراق، چراکه انعکاس واقعی توانایی‌های سازمان، به بهبود عملکرد و ارتقای جایگاه آن کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید بازخورد اقدامات و تصمیمات گمرک را به مدیران منعکس‌ کنند و ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک همچنین با بیان اهمیت رقابت سالم در میان دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمات‌رسان به مردم گفت: باید رقابت سالم، صحیح و مشروعی را با سازمان‌های همجوار ایجاد کنیم و در این مسیر گوی سبقت را از همه رقبا برباییم.

بقایی ابراز امیدواری کرد که با تقویت و توسعه فعالیت‌های روابط عمومی، گمرک جمهوری اسلامی ایران بتواند در ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم، گام‌های بلندتری بردارد.

گردهمایی مسئولان روابط عمومی گمرکات سراسر کشور در مراسمی با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک و اهدای تندیس همایش به شرکت‌کنندگان، به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران در این گردهمایی که به مدت دو روز برگزار شد، رئیس کل گمرک و برخی از مدیران ارشد این سازمان به تبیین نظرها، پیشنهادها و راهکارهای مرتبط با تقویت روابط عمومی پرداختند و مسئولان روابط عمومی گمرکات کشور با شرکت در پنج کارگاه آموزشی ، با تازه‌ترین تحقیقات و روش‌های کاری در حوزه روابط عمومی آشنا شدند.

در پایان این گردهمایی ضمن برگزاری جلسه پرسش و پاسخ، تندیس گمرک جمهوری اسلامی ایران به تعدادی از مسئولان روابط عمومی‌های گمرکات کشور به نمایندگی از سوی شرکت‌کنندگان در گردهمایی اهدا شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×