اخبار نساجی

واردات ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی طی ۱.۵ سال اخیر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

واردات 12 میلیارد دلار کالای اساسی طی 1.5 سال اخیر

    رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت: ما در حدود ۱۲ میلیارد دلار در طول یک سال و نیم قبل کالای اساسی به کشور وارد کرده‌ایم.
مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا،درباره کاهش ۲۴ درصدی واردات در هشت ماهه امسال با بیان این‌که براساس برخی روایت‌ها میزان واردات تا ۲۸ درصد نیز کاهش یافته است گفت: واردات کالاهای ساخته شده ۴۰ درصد و واردات مواد اولیه بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: براین اساس هم واردات و هم صادرات افت محسوسی داشته‌اند. درحوزه واردات محدودیت‌هایی که از اواسط سال قبل آغاز و به امسال هم کشیده شد مهمترین دلیل کاهش واردات بوده است.

حریری با بیان این‌که اولویت بندی کالاها، تاخیر در ثبت سفارش از سوی مرکز مبادلات ارزی و بلاتکلیفی واردکنندگان و تولیدکنندگان از جمله دلایل اصلی در کاهش واردات بوده است خاطرنشان کرد: در این روند واردکنندگان و تولیدکنندگان به دلیل ابهام در سیاست‌ها نتوانستند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: همه منتظر این هستند که بدانند اتفاقات سیاسی به کجا می رسد و براساس آن برنامه ریزی‌های اقتصادی خود را انجام دهند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با تاکید بر این‌که عمده واردات انجام شده در سال جاری برنج، گندم و روغن خام بوده است، گفت:‌ بنابراین عمده آمار واردات به کالاهای اساسی اختصاص داشته نه کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای یا مصرفی.

او با بیان این‌که ظرفیت تولید صنایع به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و به محض افزایش تقاضا با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه می‌شویم زیرا نیاز مردم نه از طریق واردات برطرف شده و نه از طریق تولید داخل.

وی با تاکید بر این‌که شواهد بیانگر رکود عمیق در بازار است بیان کرد: افت واردات نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم به بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

حریری در ادامه با بیان این‌که کالاهای اساسی بیشترین آمار واردات را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در سال گذشته واردات کالاهای اساسی نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۱۰ برابر افزایش یافت و در سال جاری واردات گندم نسبت به دو سال قبل خود چهار یا پنج برابر بیشتر شده است. در بهار امسال و زمستان پارسال به شدت با افزایش واردات روغن خام، برنج و گندم مواجه بودیم.

وی در پایان با تاکید بر این‌که در طول سه سال گذشته واردات ماشین‌آلات و کالاهای واسطه‌ای به کشور به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: ماشین‌آلات یعنی سرمایه یک کشور و هر چه آمار واردات آن کاهش یابد نشان دهنده این است که صنعت ما کهنه‌تر می‌شود. تاکنون نیز انگیزه گرفتن ارز ارزان قیمت تنها دلیل واردات کالاهای اساسی بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×