اخبار نساجی

روحانی: اقتصاد باید از رانت نجات یابد/ همه پرسی از مردم در مسایل مهم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد با انحصار پیشرفت نمی کند، گفت: اقتصاد باید در صحنه رقابت حضور و از رانت نجات یابد و شفافیت داشته باشد.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (یکشنبه) در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران با شعار راهکاری دستیابی به رشد پایدار و اشتغال افزود: دستگاهها باید فعالیت های اقتصادی را بصورت شفاف بیان کنند.

رییس جمهوری گفت: یکی از اصول قانون اساسی که از روز اول تاکنون اجرا نشده و من به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی بسیار دلم می خواهد شرایطی فراهم شود تا یکبار هم که شده به این اصل قانون اساسی عمل شود. قانون اساسی به ما می گوید در مسایل مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به جای اینکه قانون در مجلس تصویب شود، ماده قانونی یا برنامه مستقیم به آراء عمومی مردم و همه پرسی گذاشته شود.

روحانی افزود: یکبار هم که شده یک مساله بسیار مهم که ممکن است اختلافی هم باشد؛ البته اختلافی بودن اشکالی ندارد و نظرات همیشه یکسان نیست؛ یکبار آن مورد مهم که برای همه ما اهمیت دارد و در زندگی ما تاثیرگذار است از مردم مستقیم بپرسیم. مجلس شورای اسلامی اهلا و سهلا، سر جای خودش محفوظ، ما هم احترام می کنیم، رای دهند قانون بگذرانند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: یکبار، سالی یکبار، ده سال یکبار، اکنون که ۳۶ سال شده است، یکبار این قانون اساسی و این اصل قانون اساسی اجرا و عمل نشده است. بیاییم مدتی بیشتر به اقتصاد توجه کنیم، حالا یارانه هم به اقتصاد ندهیم اشکال ندارد، از اقتصاد یارانه نگیریم. چیزی هم نمی خواهد به اقتصاد دهیم، شرایط را آماده کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: کشور ما چه بخواهیم چه نخواهیم، البته بقیه کشورها هم اینگونه هستند اما در کشور ما پررنگ تر است، اقتصاد ما بیشتر سیاسی است تا اقتصادی محض؛ حالا یا با سیاست خارجی یا سیاست داخلی تلفیق دارد. شما می گویید از همه مالیات بگیریم، کاملا درست است، نمی شود یک نهاد کار اقتصادی انجام دهد و مالیات ندهد، اما تا می گویی فلان نهاد هم باید مالیات دهد، ببینید چه بساطی به پا می شود.

وی تاکید کرد: البته این دولت چیزی که بداند و بفهمد مصالح مردم است بدون واهمه از هیچکس و هیچ نهاد، اعلام خواهد کرد و به مردم خواهد گفت و اگر لازم باشد لایحه لازم را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد اما بدانید برخی امور سیاست داخلی اش بسیار بسیار قوی است، بیش از آنچه فکر می کنید قوی است.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد در کشور با انحصار پیشرفت نمی کند، اظهار داشت: اگر تولید کننده فقط من هستم و شما هم مجبور هستید فقط از من خرید کنید، برای چه تولیدم را ارزان و کیفیت آن را بالا ببرم، خیلی خیلی باید مسلمان بود از سلمان و ابوذر هم بالاتر.

رییس جمهوری گفت: اقتصاد باید از انحصار نجات یابد و باید در صحنه رقابت حضور یابد ، باید از رانت نجات یابد و شفافیت داشته باشد و همه دستگاه های دولتی فعالیت اقتصادی خود را به صورت شفاف بیان کنند و روی سایت قرار دهند.

روحانی اظهار داشت: همه مردم با هم باید از آمار، ارقام و طرح های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند، اینجا پسرعمه، پسر خاله نداریم. اگر شفافیت در کار بود ورانت نبود و انشاءالله توانستیم با فساد هم مقابله کنیم که همه جا ریشه دوانده است، مگر می شود با فساد حرکت اقتصادی ما سرعت پیدا کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×