اخبار نساجی

کاسه وکوزه‌ گرانی را بر سر ما نشکنید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کاسه وکوزه‌ گرانی را بر سر ما نشکنید

سایه سنگین اجاره‌بها نه دست از سر متقاضیان املاک استیجاری بر می‌دارد و نه مسئولان را راحت می‌گذارد. از زمان شروع نقل‌وانتقلات در بازار مسکن استیجاری روزی نیست که خبری درخصوص افزایش قیمت‌اجاره‌بها یا طرح‌ها و اظهار نظرهای مسئولین شنیده نشود. در این میان سخنان ضد و نقیض بسیاری شنیده می‌شود که وضعیت بازار را پیچیده‌تر از پیش می‌کند.

جالب اینجاست که چنین اظهار نظرهایی از زبان مسئولان بالادست از قبیل وزیر راه‌‌وشهرسازی و یا دیگر معاونین او بیان می‌شود. مسئولان یک روز از آغاز دوباره طرح تعزیراتی سخن به میان می‌آورند و روزدیگر تاثیرات منفی این طرح را نکوهش می‌کنند. آنها در طول هفته سخن از طرح مسکن‌های ویژه به میان می‌آورند و روزهای بعد عنوان می‌کنند که طرحی به عنوان مسکن‌ویژه وجود ندارد.

در این شرایط گاهی هم مسئولان واکنش‌های غیرمستقیمی نسبت به سخنان و طرح‌های یکدیگر از خود نشان می‌دهند. در همین‌ زمینه مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از گرانی مسکن انتقاد کرده و گفته‌است: « کاسه‌وکوزه گرانی را سر مشاورین املاک نشکنید.»

احتمال می‌رود که مصطفی‌ قلی‌خسروی این سخن را در واکنش به اظهار نظرهای وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرده‌باشد. زیرا علی نیکزاد وزیر راه‌وشهرسازی در یکی از گفت‌وگوهای خود عنوان کرده‌بود: «بنده متاثر و متاسف می شوم که چرا مردم به‌راحتی اظهارات مشاوران املاک را می‌پذیرند که صاحبخانه‌ها هر قیمتی دادند باید پذیرفته شود. مشاوران املاک عنوان می‌کنند که هر میزان قیمتی که موجران اعلام کنند، ما تابع آنها هستیم، اما وقتی رسانه ملی این را به مردم گزارش می‌دهد مردم می پذیرند هر قیمتی که‌ مشاورین املاک ارائه دهند باید پذیرفته شود و این درست نیست.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

البته باید توجه داشت که نیکزاد و مشاوران او هم پیش‌تر سعی داشته‌اند که قسمتی از افزایش قیمت مسکن‌واجاره‌بها را به گردن مشاورین املاک بیندازند و این موضوع اعتراض مشاورین املاک را در پی داشته‌است.

از سوی دیگر مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه کشوری املاک با تاکید بر اینکه مشاورین املاک در کشور همیشه ساماندهی شده عمل کرده‌اند و در حال حاضر مطرح کردن ساماندهی آنان دلیلی ندارد، اظهار کرد: کسانی که می‌گویند مشاوران املاک باید ساماندهی شوند، بدانند که ما حتی پیش از اجرای کد رهگیری نیز معتقدیم بنگاه‌های معاملاتی ساماندهی شده بودند.

وی ادامه داد: بنابراین حتی اجرای کد رهگیری نیز به معنای عدم ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی نبوده است.

وی ادامه داد: به صرف اینکه ما بخش خصوصی هستیم نباید کاسه و کوزه‌های گرانی بازار بر سر ما شکسته شود. بنگاه‌های معاملاتی صرفا واسطه و مشاوره می‌دهند و اتفاقا اگر تعیین قیمت‌ها را به دست ما بدهند آن را تعدیل می‌کنیم.

خسروی بیان کرد: ما فقط واسطه‌ ملک هستیم و مشاوره می‌دهیم و از آنجایی که صرفا دلال هستیم، چیزی در اختیار ما نیست.

وی تصریح کرد: بنابراین اینکه بگویند افزایش قیمت بازار مسکن در دست بنگاه‌داران است، اشتباه است. اتفاقا ما می‌خواهیم که اختیار تعیین قیمت را داشته باشیم، در این صورت با تعدیل قیمت‌ها زودتر به حقوق خود می‌رسیم.

طرح بلوک‌بندی راهکاری برای کنترل قیمت

خسروی درباره طرح بلوک‌بندی با بیان اینکه این موضوع یکی از راهکارهای کنترل قیمت بازار بوده است، خاطرنشان کرد: اولین موضوعی که توسط وزیر مطرح شد، قرار‌داد‌‌های دو ساله اجاره بود که به اعتقاد ما اجرای آن مشکلی نداشت، ولی عده‌ای از آنجایی که گفتند مالکیت محترم است، به اجرای این طرح معترض شدند.

وی ادامه داد: پس از این طرح قرار شد اجاره بها ۷ تا ۹ درصد افزایش یابد که بازهم این طرح اجرا نشد و در راستای طرح تعزیراتی کمتر از یک درصد از مشاوران املاک تعزیراتی شدند.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه در طرح سوم بلوک‌بندی مناطق مسکونی مطرح شد، خاطر نشان کرد: براساس بلوک‌بندی، قیمت مسکن در هر منطقه‌ای در یک سامانه مشخص نمایش داده می‌شود و متقاضیان براساس این سامانه واحد موردنظر را انتخاب کرده و در بنگاه‌های معاملاتی قرار‌داد‌هایشان را ثبت می‌کنند.

وی همچنین درباره اجرایی‌ شدن یا نشدن این طرح گفت: این طرح انجام شدنی است، ولی در هر صورت نباید روی مال مردم قیمت گذاشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×