اخبار فرش ماشینی

شرایط صادرات فرش دستباف در سال جدید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سرپرست مرکز ملی فرش ایران ضمن برشمردن دلایل افت صادرات فرش دستباف ایرانی در سال‌های اخیر از بهبود صادرات فرش دستباف نسبت سال گذشته خبر داد.

حمید کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره‌ی آخرین وضعیت بازار صادرات فرش دستباف عنوان کرد: طی دو سه سال اخیر شرایط سختی را در حوزه صادرات فرش دستباف تجربه کردیم، اما شرایط در هفت ماهه امسال که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران از میزان صادرات فرش دستباف اعلام شده از بهبودی صادرات فرش دستباف نشان دارد.

وی درباره‌ی دلایل کاهش صادرات به فرش دستباف در سال‌های اخیر ادامه داد: دلایل کاهش صادرات فرش دستباف متاثر از عوامل داخلی و خارجی بوده است. بیش از چهار سال است که آمریکا واردات فرش ایرانی را به خاک خود ممنوع کرده است. پیش از این تحریم، ۲۵ درصد فرش دستباف ایرانی به این کشور می‌رفت، اما با این اتفاق یک چهارم صادرات فرش دستباف ما از بین رفت.

کارگر تصریح کرد: از طرف دیگر وقوع رکود اقتصادی در بعضی بازارهای هدف ما از جمله برخی کشور‌های اروپایی و همچنین ناآرامی‌های سیاسی و بحران در برخی کشور‌های عربی که مشتری فرش ایران بودند از جمله دیگر عوامل خارجی بودند که بر صادرات فرش ما اثر گذاشتند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: عوامل غیرمستقیمی نیز بودند که بر کاهش صادرات فرش دستباف اثر گذاشتند، از جمله پیامد‌های تحریم‌های عمومی کشور که در برخی موارد به افزایش هزینه‌های بیمه و حمل‌ونقل منجر شد. از طرفی ورود کالاها و کف‌پوش‌های جایگزین فرش دستباف در داخل و خارج از کشور یعنی انواع فرش‌های ماشینی و همچنین تغییر در سبک زندگی و استفاده از انواع موکت‌ها، پارکت‌ها و کف‌پوش‌های صنعتی از عوامل دیگری بودند که به بازار دستباف آسیب رساندند.

وی با اشاره به عوامل داخلی اثر‌گذار بر کاهش صادرات فرش دستباف گفت: هدفمندی یارانه‌ها که با پرداخت نقدینگی به قالیباف‌ها منجر به این شد که بعضی از فعالان این عرصه از گردونه تولید خارج شوند اما کاش این نقدینگی به حمایت از تولید و پشتیبانان فرش دستباف تعلق می‌گرفت. مجموعه‌ای از چنین عواملی باعث شد که در دو سه سال اخیر روند کاهشی صادرات فرش را شاهد باشیم. به گونه‌ای که در کل سال ۱۳۹۲ فقط ۳۱۴ میلیون دلار فرش دستباف صادر شد.

کارگر درباره شرایط صادرات فرش دستباف در سال جدید، ادامه داد: امسال شرایط بهتری را در حال تجربه‌کردن هستیم، در تمام ماه‌های ابتدایی امسال آماری که ماه به ماه از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است نشان از رشد صادرات فرش به لحاظ وزنی و ارزشی بوده است.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در آخرین آمار ارائه شده که آمار تجمیعی هفت ماه ابتدایی سال است، بیش از ۱۶۶ میلیون دلار صادرات فرش به لحاظ ارزشی داشته‌ایم و بیش از ۳۱۰۰ تن صادرات به لحاظ وزنی داشتیم که این مقدار نشان‌دهنده حدود ۱۶ درصد رشد وزنی و بیش از ۱۳ درصد رشد ارزشی نسبت به هفت ماهه مشابه سال قبل است.

کارگر ادامه داد: با بهبود مناسبات سیاسی که در کشور اتفاق می‌افتد و در سایه تلاش‌های فعالان فرش دستباف به ویژه برای ورود به بازار‌های جدید در حال انجام است، اعداد صادراتی ما در حال رشد هستند که امیدواریم این رشد تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت فعالان عرصه فرش دستباف تصریح کرد: فعالان حوزه فرش دستباف طیف بسیار متنوعی هستند، یعنی ذینفعان ما چه در بخش خصوصی و چه در بخش تعاونی گستره متنوعی را دارند. از تولید‌کنندگان فرش دستباف اعم از طراحان، نقاشان، رنگ‌رزان، چله‌کش‌ها، قالیبافان که به عنوان پرجمعیت‌ترین قشر حوزه هنر و صنعت فرش دستباف هستند تا فروشندگان فرش دستباف در کل کشور، صادرکنندگان به خارج از کشور و همچنین خدمات تکمیلی فرش از جمله رفوگری، مرمت‌کاری و قالیشویی را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این طیف متنوع خواسته‌ها و نیازهای متنوعی دارند و به تبع آن با مشکلات بسیار متنوعی نیز مواجه هستند. اما تاریخ چند هزار ساله فرش دستباف چه در گذشته و چه در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که فرش دستباف روی پای خود ایستاده و فعالان این عرصه می‌توانند بر مشکلات غلبه کنند.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: همان‌گونه‌ای که در پی تحریم فرش توسط آمریکا شاهد ورود کشور چین به این عرصه بودیم، کشوری که خودش روزی صادر‌کننده فرش بود اما امروز تبدیل به یکی از مشتری‌های فرش ایران شده‌ است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×