اخبار نساجی

انتقاد از ورود بانک‌ها برای خرید آهن

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

انتقاد از ورود بانک‌ها برای خرید آهن

 

کاهش تیرآهن‌های خارجی در بازار

کاهش تیرآهن‌های خارجی به خصوص چینی و اوکراینی در بازار خبری خوش و ورود بانک‌ها برای خرید آهن در بورس کالا از موضوعاتی است که این روزها بازاریها به آن انتقاد دارند.

به گزارش فارس ، از بازار آهن مکان تهران، حاکی است که فعالان این بازار همچنان با گذشت ۵ سال از اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرای این قانون را مفید و لازم می‌دانند، اما نحوه اجرای آن را به نوعی به ضرر صنف بازار آهن قلمداد می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چهره در حال تغییر بازار آهن

رحیم‌پور یکی از فعالان بازار آهن مکان می‌گوید: با اجرای مالیات بر ارزش افزوده چون باعث شده همه فعالان صنف به یک چشم دیده شوند، بسیاری از کسبه کرکره‌های خود را پایین کشیده و مغازه های خود را تعطیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده اتفاقاً یک اقدام خوب و مفید است و در تمام دنیا نیز اجرا می‌شود، اما اعتراض صنف آهن نسبت به نحوه اجرای این قانون است.

رحیم‌پور اضافه کرد: اکثر آهن‌فروشان آهن‌مکان، مغازه‌های خود را از ابتدای سال جاری بسته و رفته‌اند و یا اینکه اکثر مغازه‌داران، واحدهای خود را به برشکاران، صافکاریها و یا تعویض روغنی‌ها اجاره داده‌اند.

این فعال بازار آهن با بیان اینکه چهره آهن مکان در حال تغییر از حالت فروش آهن آلات به محل فعالیت سایر صنوف در حال تغییر است، گفت: برخی از مغازه‌داران به دلیل اینکه فعالیت و کسب و کار آنها مثل سابق نیست و مالیات بر ارزش افزوده موجب وارد کردن هزینه‌های بیشتر شده است مجبور شده‌اند، کارگران خود را اخراج و خود اقدام به کارگری در مغازه خود کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه چهره آهن مکان با آمدن صنوف برشکار ، صافکارها، تعویض روغنی و پنچرگیری به نوعی در حال تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مغازه‌داران نیز مجبور هستند با خرید ضایعات آهن و میلگرد و فروش آن به شهرستانها امرار معاش کنند.

به گفته رحیم پور، این روزها پای صنوف کابینت سازها، کرکره‌سازها و حتی لوله و اتصالات پلاستیکی نیز به آهن مکان و بازار آهن باز شده است.

اعتراض به نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده و تعطیلی برخی واحدها

پور صمیمی یکی دیگر از فعالان صنف بازار آهن در آهن‌مکان گفت: برخی از واحدهای صنفی به دلیل افزایش مالیات بر ارزش افزوده اقدام به تعطیلی واحد خود کرده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از این واحدهای صنفی تا ۵ نفر کارگر داشتند و حال حساب کنید، اگر تنها ۲۰ واحد صنفی این‌گونه واحدهای خود را تعطیل کنند، چه فرصت‌های شغلی را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در مالیات بر ارزش افزوده همه را به یک چشم می‌بینند، اضافه کرد: محاسبه مالیات بر ارزش افزوده برای آهن‌فروشان باید نسبت به خرید و فروش باشد، اما ظاهراً فاکتورهای خرید آهن‌فروشان از سوی اداره مالیاتی مورد قبول نیست و تنها بر اساس فروش، مالیات بر ارزش افزوده تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: سود آهن در هر کیلوگرم اگر ۱۰ تومان باشد، مالیات بر ارزش افزوده در هر کیلوگرم ۵۰ تومان است.

وی اضافه کرد: اگر کسی توان پرداخت مالیات را ندارد، باید اداره مالیات گزارش اتحادیه آهن را مبنی بر اینکه این شخص توان پرداخت مالیات را ندارد، قبول داشته باشد.

پورصمیمی تاکید کرد: سیاست آهن مکان نسبت به سایر بازار آهنی‌ها برگزاری نشست و حل و فصل مشکل از طریق برگزاری جلسات است، اما به هرحال بیشتر واحدهای صنفی در اعتراض بر مالیات بر ارزش افزوده یا تعطیل کرده‌اند و یا واحد صنفی خود را اجاره داده‌اند.

کاهش تیرآهن‌های چینی، اوکراینی و ترکیه‌ای

علی‌پور یکی از فعالان بازار آهن در خصوص کاهش و ورود تیرآهن‌های خارجی به بازار گفت: از زمانی که نرخ ارز در بازار افزایش یافته است، ورود تیرآهن‌های خارجی به بازار به شکل قابل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تیرآهن‌های خارجی معمولاً از کشورهای چیین، ترکیه، اوکراین و حتی عربستان وارد کشور می‌شود، اما مطمئناً کیفیت آنها از لحاظ قابلیت و فنریت نسبت به کالاهای تولید داخل به خصوص ذوب‌آهن بسیار پایین است.

وی اظهارداشت: برخی از تاجران و وارد کننده‌ها تیرآهن‌های عربستانی وارد کشور کردند که به هیچ عنوان از لحاظ کیفیت نمی‌شد، آنها را با تولیدات ذوب‌آهن اصفهان متمایز کرد، اما به هر حال بعد از مدتی این کالاهای عربستانی نیز خود را در بازار نشان دادند.

ورود برخی بانک‌ها برای خرید تیرآهن

حیدریان یکی دیگر از فعالان بازار آهن گفت: بارها به اتحادیه آهن اعلام کرده‌ایم که وضعیت قیمت آهن و خرید آهن از بورس کالا باید توسط خود صنف آهن‌فروشان صورت گیرد، اما متأسفانه ورود برخی بانک‌ها باعث شده تا هیچ‌کس نتواند با بانکی‌ها در خرید آهن در بورس کالا مقابله کند.

وی ادامه داد: خرید آهن توسط بانکی‌ها به صورت سبدی و در حجم و وزن ۵۰۰ تن و ۱۰۰۰ تن صورت می‌گیرد و سپس این کالاها به صورت خرد با قیمت بالاتر در بازار آهن به فروش می‌رسد.

وی گفت: خوشبختانه سازمان استاندارد آهن‌های وارداتی را تائید نمی‌کند، چرا که کیفیت آنها پایین است.

وی به اجرای مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: از مسئولان درخواست داریم که به داد صنف آهن فروشان برسند، چرا که این صنف در زمان ۸ سال جنگ تحمیلی شهیدان زیادی به جامعه هدیه کرده است، بنابراین افرادی که از جان خود می‌گذرند، مطمئناً از سرمایه خود نیز می‌گذرند.

وی افزود: پس امید است مسئولان، صدای صنف آهن‌فروشان را بشنوند و مشکلات به وجود آمده از بابت اجرای مالیات بر ارزش افزوده را بررسی و حل و فصل کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×